Patrimoiniumvennootschap voor te renoveren pand?

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

Patrimoiniumvennootschap voor te renoveren pand?

#1 , 16 nov 2016 17:11

Ik overweeg een bod te doen op een pand dat nog voor 75m² zal gehandelshuurd worden door de verkoper en waarin 2 appartementen kunnen gemaakt worden van elk 80m² komen mits grondige renovatie. Daarnaast is er nog een loods van 250m² en een achterliggend lokaal in houtskelet van 170m² van ongeveer 40 jaar oud dat als stockage kan gebruikt worden of bureaus mits opfrissing.

Is het interessant om voor zoiets een vennootschap op te richten en waar moet ik nog op letten bij dergelijk project? Zijn er zaken die verplicht gerenoveerd moeten worden? Elektriciteit, waterleidingen,...?

Richtprijs is 350.000 en is 8.50 are groot. Wel wat asbest. renovatie is niet verplicht maar nodig als men wil verhuren is eerder een spookruimte. Ik heb geen zicht op renovatiekosten.?
Heb al een huis dat ik kan verhuren en dan terug thuis gaan wonen.Hetgeen ik eigenlijk al van plan was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 19 nov 2016 14:58

Mogelijk. Zou je alles verhuren?

Een handelspand, daar belast men privé sowieso de werkelijke huurinkomsten. Bij appartementen belast men forfaitair adhv. het KI. Eig. zou je is moeten uitrekenen hoeveel je forfaitair zou moeten betalen (sommige appartementen betaal je weinig op, omdat er een laag KI is, en een ander is dan weer duur omdat het een hoog KI heeft).

Voordeel van een vennootschap is dat je alle kosten kan aftrekken (registratiebelasting, interesten, KI, etc) + het pand afschrijven. Je zal maw. lang geen belastingen betalen. Nadeel is dat je meerwaardebelasting aan 34% zal moeten betalen bij verkoop op het einde van de rit. MAAR: ze spreken over het verlagen van de vennootschapsbelasting naar 20%. Daarnaast denk ik (persoonlijk) niet dat het reeël is te veronderstellen dat er geen meerwaardebelasting zal zijn bij de verkoop van het pand binnen pakweg 10 jaar. En je zou nog altijd de aandelen van de patrimoniumvennootschap kunnen verkopen.

Ik opteer meestal liever voor een BVBA indien mogelijk. Dat is properder en geeft aansprakelijkheidsbescherming. Bij wijze van spreken: brand uw pand morgen gans af en neemt deze brand nog een paar andere huizen in de straat mee, en de verzekering komt voor één of andere reden niet tussen, dan kan je als last resort de vennootschap nog steeds failliet laten gaan. Daarnaast zit je met de handelshuur, die sowieso aan de werkelijke waarde zou worden belast.

Reclame

calendomatic
Topic Starter
Berichten: 86

#4 , 20 nov 2016 00:37

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Ik zou het volledig verhuren.
Gelijkvloers handelshuur. Raming 2000 euro
Verdieping appartementen/kamers 2000 euro.
Desnoods deels vennootschap en deels privé-eigenaar en
als renovatie niet lukt wegens te duur een deel verkopen.

Terug naar “Aanneming”