Geen factuur ontvangen voor loodgieterij

aramis79
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geen factuur ontvangen voor loodgieterij

#1 , 11 nov 2016 13:24

Omwille van een lek onder ons bad belden we naar Gents loodgietersbedrijf voor een afspraak.
Eind september kwamen 2 mannen het lek herstellen. Ze spraken uitsluitend Frans - (zogezegd) waren ze op het laatste moment ingesprongen voor een Gentse collega die een andere dringende afspraak had. Ze zijn er ongeveer net een uur aan bezig geweest (dichting tussen 2 buizen vervangen).
Ze vroegen uiteindelijk 935 euro. Het leek ons ontzettend veel gezien er ook geen dure materialen werden gebruikt, maar gezien ons Frans beperkt is, was het bijzonder moeilijk om uitgelegd te krijgen hoe dat bedrag samengesteld was.
We hebben dan maar (domgeweg!) betaald, in de veronderstelling dat de factuur achteraf duidelijkheid zou scheppen en indien nodig betwist kon worden. Wel een interventiebon ontvangen met het bedrag erop, maar achteraf gemerkt dat enkel beginuur en niet einduur ingevuld is.

Inmiddels anderhalve maand verder (wettelijke termijn voor het verstekken van een factuur verstreken) en nog steeds geen factuur ontvangen.
Geen antwoord op 2 mails en antwoord via telefoon was tweemaal dat de factuur de volgende week zou verstuurd worden. Tot op heden niks ontvangen.

Zonder factuur kunnen we noch de verzekering aanspreken, noch het bedrag betwisten. Vraag is nu wat de beste volgende stappen zijn: aangetekende ingebrekestelling (en hoelang nog eventueel wachten hiermee)?
Indien hierop binnen redelijke termijn geen reactie, eventueel melden bij de BTW controle? En/of via het vredegerecht betwisten (te doen zonder advocaat?)
Alvast bedankt voor enig advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 nov 2016 16:01

Was dat zo'n SOS bedrijf voor dringende herstellingen? Zijn meestal afzetters.
Werk had maximaal 200 € mogen kosten, BTW inbegrepen.
Gezien einduur niet is ingevuld, sta je zeer zwak voor een rechtbank.
Je kan eens een AS sturen, maar of dat veel zal uithalen betwijfel ik. Als ze geen factuur sturen hebben die mannen dat in het zwart gedaan, en steken ze daarbij nog eens de BTW in hun zak. Hoeveel % hebben ze trouwens aangerekend? En hoe oud is het gebouw waar je woont? Indien jonger dan 10 jaar is het 21 % btw, in ouder maar 6%
NOOIT. nog een dergelijke dienst opbellen is de enige oplossing. Laat het een dure les zijn.

aramis79
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2016 17:05

Bedankt voor de feedback. 't Is inderdaad een SOS bedrijf en ik zal inderdaad nooit meer zonder offerte op papier zo'n herstelling laten uitvoeren.
Huis is 5j oud, dus de aangerekende BTW (21%) klopt wel.
Belangrijkste is dat ik aan een factuur geraak, zodat ik toch een gedeelte kan recupereren via de verzekering (want een betwisting van het aantal uren zal idd waarschijnlijk op niks uitdraaien)...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 nov 2016 19:54

Niet zeker dat de verzekering zal betalen. Zijn uitgesloten zaken die als een normaal onderhoud van een pand kunnen aanzien worden
Een verzekering is geen onderhoudsfirma. Ze zullen enkel de eventuele schade vergoeden.

Terug naar “Aanneming”