Brandveiligheid niet conform na oplevering appartement

Jef123
Topic Starter

Brandveiligheid niet conform na oplevering appartement

#1 , 01 nov 2016 14:41

Best forummers,

Ik ben op zoek naar advies over het volgende probleem.
In 2014 heb ik een nieuwbouwappartement aangekocht van een aannemer.
Onlangs heb ik een controle gehad van de gemeente. Zij hebben vastgesteld dat de brandvoorschriften niet in orde zijn. (brandladders, deuren, plafonds, etc.)
Het lijkt me dat de aannemer hiervoor verantwoordelijk is, moet ik deze hierover eerst aanspreken of best onmiddellijk een aangetekende brief om hem in gebreke te stellen? Zo ja, indien dit niet wordt opgelost, dien ik opnieuw een brief te schrijven of volstaat 1 brief om naar de rechtbank te stappen?
Ik heb ik ook ergens gelezen dat je een leverancier, de aannemer in dit geval, een redelijke termijn moet geven om de zaken alsnog tot een goed einde te brengen, heeft iemand enig idee wat men verstaat onder een redelijke termijn?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 nov 2016 15:52

Ben jij de eerste eigenaar van dit appartement? Werd er een voorlopige aanvaarding uitgevoerd?
Wat is er mis mee met schrijven ipv aanspreken. Onmiddellijk bouwheer aangerekend aanschrijven en hem kopie van het verslag van de gemeente meesturen. Afhankelijk van de gebreken moet je hem natuurlijk tijd geven voor de herstelling. Hoeveel tijd hangt af van de soort herstelling. Bvb een klink veranderen kan binnen een paar dagen, maar een brandladder plaatsen zal heel wat langer duren. (4 à 6 weken op z'en best)
Een brief te veel, en dan best nog een aangetekende, kan nooit kwaad

giserke

#3 , 01 nov 2016 16:11

Als het gebouw werd opgeleverd, en die gebreken werden niet opgenomen heb je geen verhaal tov de aannemer. De aannemer is sowieso niet aansprakelijk voor het ontbreken van de brandvereisten, tenminste als dit niet werden opgenomen in het lastenboek van de architect.

Reclame

Jef123
Topic Starter

#4 , 01 nov 2016 16:17

ja, ik ben de eerste eigenaar. Er werd inderdaad voor een voorlopige oplevering getekend, de aannemer heeft daar volgens de notariele akte een jaar de tijd voor gekregen. Deze termijn is ruimschoots verstreken.

Terug naar “Aanneming”