Lek in een plat dak die juist hergemaakt is. Dakwerker antwoord niet meer en verzekering wilt bijna niets betalen

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Lek in een plat dak die juist hergemaakt is. Dakwerker antwoord niet meer en verzekering wilt bijna niets betalen

#1 , 09 okt 2016 22:06

Ik heb een plat dak die was hergemaakt omdat er een lek was.

De aannemer heeft een nieuwe laag (osb, isolatie, roofing) op de oude dak gemaakt, zonder de balken te vervangen dus.

Na een week van het nieuwe roofing heb ik opnieuw een lek.
De dakwerker moest nog drie keer komen bij-herstellen, gedurende een maand, om de lek te herstellen.

Nu heb ik van onder het plafond open gedaan, om het plafond te hermaken en ik zie dat de balken en planken volledig beschadigd en verschimmeld zijn.

De dakwerker antwoord niet meer op telefoon of emails.

De brand verzekering wilt maar 500 euros geven voor het 'scheuren van de oude plafond' , want volgens hun expert het oude plafond moest niet vervangen worden maar herstelt.
Aannemers vragen 3.000 euro om het plafond te hermaken.

IK heb gevraagd om de rechtsbijstand in te schakelen en een tegenexpertise aan te stellen.

Wat zou ik nog doen?
Ik wil aan de dakwerker een schadevergoeding vragen, na de feiten vertrouw ik ze niet meer. Ze antwoorden me ook niet meer (sinds een week), het is dus alsof ik geen 10 jaar garantie meer heb.

Bedankt voor jullie suggesties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 okt 2016 08:46

Wat heb jij besteld? Indien alleen maar de dichtingslaag, hoefde aannemer niets te doen aan de draagbalken. Dat was eigenlijk een werkje voor een schrijnwerker.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2016 22:01

UPDATE:

Ik heb aan mijn rechtsbijstand verzekering (AG insurance, BNP PARIBAS) gevraagd om een procedure te starten tegen de aannemer, ze zeggen dat ze niet tussenkomen:

"U deed aangifte voor schade aan uw dak door slechte herstellingen door uw dakdekker. Hierbij zou het dak nu onder andere doorbuigen.

Providis kan als rechtsbijstand brand materiële schade recupereren op basis van een buitencontractuele aansprakelijkheid. Aangezien u hier over een contract beschikt met de dakdekker die de schade berokkende aan de goederen waaraan hij diende te werken kunnen wij geen tussenkomst verlenen (hier is enkel een contractuele vordering mogelijk)."

Reclame

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2016 22:03

Wat heb jij besteld? Indien alleen maar de dichtingslaag, hoefde aannemer niets te doen aan de draagbalken. Dat was eigenlijk een werkje voor een schrijnwerker.
Er was een lek in het plat dak, ik heb aan de dakwerkers gevraagd om een definitieve oplossing te vinden, ze hebben me gezegd dat de dragende structuur van het dag goed was en ze moesten dus alleen maar een nieuwe laag osb, isolatie en roofing doen.

Ik heb 3.000 euro voor betaald en na twee weken kwam meer water binnen dan daarvoor.
Na drie maanden nu, nog water binnen, het plafond is naar beneden gekomen en de balken zijn rot, kapot met schimmel, zwam en wormen.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 26 okt 2016 19:38

Je brandverzekering weigert terecht om een procedure tegen de dakwerker omdat je (zoals Iedereen onder ons) bij je brandverzekering niet verzekerd bent voor rechtsbijstand contractuele geschillen (=procederen in uw opdracht omdat een aannemer een werk slecht uitvoerde). Dergelijke rechtsbijstandsverzekeringen zijn pokkeduur en dus heeft bijna niemand dat.

Pragmatisch: procederen is pokkeduur (advocaat, expert, ...) en de kans dat je wint klein omdat je op de bestelbon ws enkel OSB en dakbedekking besteld had. Je bent een beetje slachtoffer geworden van een foefelaannemer die er belang bij had om over de gordingen te zwijgen ;-(

t Wordt dus door de zure appel heen bijten en een andere aannemer aanstellen voor de plaatsing van een nieuw dak incluis nieuwe gordingen ;-(

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 okt 2016 15:52

Ik probeer nu met de bouwverzoening.be op te lossen...
Ik zal de updates hier schrijven

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 nov 2016 00:22

Mijn verzekering heeft uiteindelijk besloten om de dakwerker in gebrek te stellen en wij gaan in december met experten afspreken.

Ik had ondertussen de dakewerker ook in gebrek gesteld en uitgenodigd bij de vrederechter, hij is niet verschijnen, zijn advocaat sturde een fax om het afspraak uit te stellen aangezien een afspraak met de verzekering was gepland.

waterproof
Berichten: 225

#8 , 04 dec 2016 16:22

Om wettelijk in orde te zijn, moet je werken met gerechtelijk aangestelde expert, zelf een expert laten langskomen, heeft geen bewijskracht. Allemaal tijdrovend, eerst moet er beslist worden of er expert kan/moet aangesteld worden en dan afspraak met expert. Als er geen beroepen worden aangetekend, kan het 2 maand duren. Kan er van meespreken.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 dec 2016 10:44

Bedankt Waterproof!

Weet je of ik kan die gerechtelijk expert zelf de opdracht geven of moet het via de rechtbank?
Want momenteel zit ik nog te wachten tot de tweede sessie van de verzoening (de dakwerker heeft de eerst afspraak uitgesteld).
Ik wil ook zien of via de verzekering iets kan gebeuren, maar de verzekering dekt alleen maar de schade in principe, niet de kost van de werken.

Maar ik zou zo snel mogelijk het dak moeten repareren, het was dus voor me handig om al een expertise te laten uitvoeren en later, als het niet opgelost was, zelf dagvaarden.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 dec 2016 18:55

Ik ga eigenlijk ineens al de dagvaarding met een deurwaarder beginnen.
Weet iemand waar kan ik zo een gerechtelijk expert vinden?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 dec 2016 19:58

Een gerechtelijke expert wordt door een rechter aangesteld. Het woord zegt het toch zelf. Je kan natuurlijk zelf een expert aanstellen (architect bvb) maar zijn verslag zal niet door de rechter in aanmerking genomen worden voor een vonnis.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 dec 2016 17:27

bedankt, dat moest ik juist weten.

waterproof
Berichten: 225

#13 , 28 dec 2016 23:22

gerechtelijke expert is duur, de eiser moet alles voorschieten en als deze in gelijk wordt gesteld, vallen de kosten ten laste van de tegenpartij(en). Voorschot van +/- 2000€ om te starten

Terug naar “Aanneming”