Gelabeld hout attest en vormvereisten factuur

Mevrouw D
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gelabeld hout attest en vormvereisten factuur

#1 , 19 sep 2016 10:53

Ik probeer het zo kort mogelijk samen te vatten
Enkele jaren geleden werd heel het dak vernieuwd
nieuwe balken en al, we hebben aannemers (schrijnwerkers) vergeleken en prijzen ook.
We namen van de vier prijzen niet de twee goedkoopste maar ook niet de allerduurste.

Wij waren heel tevreden van XXX zijn werk... Echt een vakman!!!
Het had wat voeten in de aarde om hem zijn belofte (startdatum) te laten nakomen maar alles lag toch nog voor de winter dicht.
Wij betaalden ook correct.

Dus enkele jaren later komen wij belofte na, gaan terug in zee met XXX voor de garage en plat dak constructie tot tegen het huis.
Wij vergelijken geen aannemers, zijn tevreden met wat hij heeft opgeleverd de vorige keer.
Wij kiezen een houtsoort voor onze poort en voor onze balken.
Aformosia voor de poort en de balken Oregon... allemaal kwaliteitsgerief met fsc label, dat willen we.
Als je FSC hout gebruikt kan je tot 325 EUR premie krijgen, maar het is vooral (zeker voor het buitenland) een label dat zou moeten staan voor eerlijke arbeid en ecologisch verantwoord/wederopbouw.
Wij vinden dit heel belangrijk, wij kiezen altijd dit soort hout, ook al hangt er een prijskaartje aan, de premie maakt dat niet verschil niet goed.
Ik doe altijd mijn best om ernaar te zoeken en om ernaar te vragen...
XXX maakt offerte, staat er niet op dat het fsc hout is maar werd wel gevraagd en mondeling gemeld dat dit OK was!
Het leveren en plaatsen van alle balken en poort kost ons een dikke 14K
Was ff slikken ik dacht eerder aan 8K
Maar we kiezen voor degelijk kwaliteitshardhout en blabla, aldus XXX.
Het was al een hoop gezever om hem optijd aan het werk te krijgen.
Hij was klaar stuurde zijn factuur en ik betaalde alles correct en tijdig.
Ik vroeg nog wel waarom hij het attest vh fsc hout er niet had bijgestoken zoals ik vooraf bij aan vang van de werken duidelijk (op e-mail) had gevraagd.
Ik had hem meeraals gemaild en gebeld, kwam in orde zei hij, maar hij had het zo druk.
Ik heb elke week gebeld en gemaild voor dat attest, hij schreef zelfs nog op mail dat hij het "dit weekend ging opsturen"
maar kreeg niks.
Heb hem uiteindelijk kwaad gemaakt aan de tel toen ik zei dat ik wacht op het attest en dat het geld is waar ik recht op heb...
Hij begon over dingen zoals een slot vd brievenbus enzo dat hij niet had aangerekend
Ik zei daarop dat ik dat ni gevraagd heb, dat hij moet aanreken wat moet punt uit, maar dat hij ook moet geven waar ik naar gevraagd heb.
Heb niks ontvangen en ik heb hem aangetekend geschreven (ingebrekestelling)
Heb daar geen reactie op gekregen hij heeft de brief wel ontvangen.
Ik heb de consumentenombudsdienst ingeschakeld maar die hebben na 15d ook geen antw gekregen van de firma.

Recent had ik het idee om de leverancier van mijn aannemer per e-mail aan te schrijven over het attest dat ik nodig heb.
Ik weet waar dhr. xxx zijn hout aankoopt, in dezelfde winkel als waar wij ook klant zijn.
Bij de renovatie van ons huis hebben wij daar ook een rekening geopend en veel materiaal aangekocht voor de werken die we zelf hebben uitgevoerd.
Omdat wij daar best veel hebben gekocht "kennen" ze ons daar ook en hebben ze me wel wat info meegegeven.

Uit die mailing blijkt nu dat
Het Oregonhout zeker wel gelabeld is en zo werd doorgegeven aan XXX.
De leverancier gaf me zelfs uit eigen beweging een factuur van hen aan XXX waaruit blijkt dat dit fsc hout betreft (de bedragen staan er niet bij).
Volgens hen kan ik dit meenemen naar de gemeente om de premie aan te vragen.
Echter ik heb twee soorten hout gekocht, er zijn ook twee facturen.
Het Afromosia hardhout is volgens hen niet gelabeld, dat is veel duurder als je label wil.

1) Wij hebben altijd gevraagd om gelabeld hout omdat wij dit écht belangrijk vinden
2) Het gaat niet enkel om een premie van 325 EUR ook om de waarden en normen waarvoor dit label staat... XXX weet dat wij zo denken over milieu arbeid en economie omdat wij dit uitdrukkelijk gemeld hebben bij de aanvraag vd offerte.
3) Wij hebben op geen enkel moment van XXX vernomen dat dit niet kan of niet in orde was, laat staan dat hij ons vertelde dat er dan nog veel meer voor betaald moest worden.
4) Mocht hij ons dit gezegd hebben was de kans zeer groot dat wij een ander materiaal zouden kiezen, zeker omdat dit ook al duur was en omdat er binnen die prijscategorie zeker nog opties waren.

Wij vernamen dus uit de mailings met de leverancier dat er niet gelabeld hout werd aangekocht.
Kan dit zomaar? Ookal vragen wij gelabeld?
Mag er überhaupt zomaar gehandeld worden in niet gelabeld hout?
XXX zijn factuur is heel mysterieus
Alles staat bij elkaar geteld uren en materiaal, geen lastenboek, geen duidelijk overzicht... mag dat?
Wij stellen dus bijgevolg de vraag
Hebben wij het dure gelabelde hout betaald maar niet gekregen?
Waarom zei hij niet gewoon dat er geen label bij was (tenzij je het duurder aankoopt)... dat deed hij tot op heden niet.

Ik ben zeer voorzichtig met beschuldigingen en geef hem nog steeds het voordeel van de twijfel maar zijn stilzwijgen maakt hem in dit verhaal in onze ogen zeer verdacht.
Wij krijgen stilaan het gevoel te begrijpen waarom wij geen gehoor krijgen want wij beschikken nu over de kennis dat er gelabeld en niet gelabeld hout verkocht mag worden, met een groot prijsverschil.
Hij heeft ons altijd gezegd dat het duur materiaal was, maar dat het van topkwaliteit was.
Wij vonden het vanzelfsprekend dat dit ook was wat we gevraagd hebben...

Ik weet echt niet wat i moet doen
Het gaat nu niet meer enkel om een premie van 325 eur maar dus ook om de vraag of wij iets betaald hebben wat we niet gekregen hebben...
Ik kan het me niet zomaar veroorloven om er een advocaat op te zetten, want het kan bv ook goed zijn dat hij geen gelabeld hout leverde (tegen onze vraag in) maar het ook niet aanrekenende... maar hoe kom ik daar achter zonder te veel geld te verliezen?
En vooral wat als hij toch vals speelde daar? Hoe kom ik dat te weten en wat zijn de gevolgen voor ons en hem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2016 12:07

Heb je schriftelijk de vraag voor gelabeld hout gesteld? Indien per telefoon, mondelings dus, zou ik er niet aan beginnen wegens geen enkel bewijs.
Niet alle hout moet verplicht gelabeld en FSC zijn.
Een lastenboek is niet wettelijk verplicht, en als er al één moest zijn, is het de bouwheer (u dus) die het moet overmaken aan de aannemer.

Reclame

Terug naar “Aanneming”