Wiens probleem?

evgoeth
Topic Starter

Wiens probleem?

#1 , 25 jul 2016 09:41

Nog maar eens een topic over mijn verbouwingen ...

Ditmaal over de septische put, die van de gemeente moest geplaatst worden.

Zo gezegd, zo gedaan.
In de maanden, februari, maart, april proberen ze tot 3 maal toe manueel een put te graven om deze erin te krijgen.

1e poging - klein putje, ze laten dat open liggen voor enkele weken en als ze terugkomen is de put volledig terug ingezakt.
2e poging - ze maken een grote put, stutten één kant af met een houten plaat met daarachter stabilisé. Ze laten dit enkele dagen liggen, stabilisé en houten plaat zakken opnieuw in de put.
3e poging - ze zijn bijna op diepte, er gebeurt een inkalving waardoor één van de arbeiders bijna bedolven was geraakt. Ze besluiten dat het te risicovol is om verder te geraven, wat uiteraard héél erg begrijpelijk is, en ze smijten de ganse put vol met stabilisé. Deze was diezelfde dag geleverd omdat ze toen bijna op diepte zaten en dachten dat het die dag ging lukken. Dit zonder ons medeweten. Dus nu zit er een massief blok beton op de plaats waar de septische put moet komen.

Nu enkele maanden later, de werken zijn bijna gedaan, op enkele zaken na blijft de put het grootste probleem.
Vorige week krijgen we de melding dat we een kraan zullen moeten laten komen om een graafmachine over het huis te tillen, om een put te kunnen maken die diep genoeg is?
Op mijn vraag waarom het niet gewoon terug manueel kan, krijg ik de melding dat ze door de stabilisé manueel niet door kunnen.

Klinkt allemaal zeer logisch. Maar waarom moeten wij een kraan laten komen en daarvoor betalen, als zij ervoor hebben gezorgd dat er een blok beton in de weg zit? Dan had ik liever gehad dat ze de stabilise terug hadden laten ophalen, en de put terug hadden laten vullen met zand.
Dan had ik wat sterke mannen laten komen, een paar bakken bier in huis gehaald, en dan was dat klusje ook geklaard. Als het echt een probleem bleek te zijn.

Hoe dan ook, nu zijn we echt gezien.

Iemand van jullie ervaring met dit soort zaken? Raad of tips?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2016 10:41

Wat staat er in de offerte in verband met die put? Als jij een offerte krijgt waarin bijvoorbeeld staat "Septische put + plaatsing" van € 750 (ik zeg maar iets, geen idee hoeveel zo'n put kost), dan moeten zijn die septische put tegen ongeveer die prijs kunnen leveren en plaatsen. Als duur hun onkunde de plaatsingskosten hoog oplopen, is dit hun probleem.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie

#3 , 25 jul 2016 10:43

Als ik het goed begrijp is het de gemeente die deze septische put moet plaatsen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

KJ86

#4 , 25 jul 2016 11:04

Stabilsé kom niet in die buurt van beton. Als je bereid bent om het probleem zelf op te lossen, kan je die sterke mannen nog altijd laten komen. Stabilisé kan gebroken worden met een pens of voor het comfort met een elektrische (SDS max) breekhamer. Het zal langer duren dan een put te scheppen maar wel goedkoper zijn dan een kraan over de woning te heffen.

Als je een akkoord hebt met de aannemer om de septische put voor een vaste prijs te plaatsen, moet je de kosten niet aantrekken. Op uw strepen staan en duidelijk maken dat hij het zelf moet oplossen en niets mag doorrekenen.

mava105

#5 , 25 jul 2016 11:09

Het zal waarschijnlijk wel een eis van de gemeente zijn geweest om een bouwvergunning te krijgen. Welke gemeente zou al zijn inwoners een septische put cadeau doen?
En aan TS, waarom steeds weer een nieuw topic beginnen over hetzelfde onderwerp
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 36#p415336
En hoe dacht aannemer die put binnen te brengen als je maar een smalle rijwoning hebt met een smalle gang van hooguit 80 cm? Die zal meer dan waarschijnlijk ook met een kraan over het dak worden, getild.
Ik vraag me wel af of je een degelijke aannemer hebt? Wat zegt uw architect hiervan?
Stabilisé wordt geen blok beton, maar enkel iets harder dan de rest. Met een drilboor ben je daar zo doorheen. Daarvoor is geen zware kraan nodig.

evgoeth
Topic Starter

#6 , 25 jul 2016 13:15

Wat staat er in de offerte in verband met die put?
In principe enkel de put van 2000 liter en een prijs per uur voor de graafwerken.
En hoe dacht aannemer die put binnen te brengen als je maar een smalle rijwoning hebt met een smalle gang van hooguit 80 cm?
Septische put is er eentje uit PVC, is via onze buren en de tuin binnengekomen, buurman heeft extra brede deuren.
Maar een septische put is natuurlijk wat anders dan een graafmachine.

Sorry voor de tweede topic, gaat over hetzelfde maar ook weer niet, dus wist niet goed of ik verder moest breien of mijn tweede probleem over dit item apart moest plaatsen.

Degelijke aannemer begin ik me ook af te vragen, enfin, dit al een tijdje. Architect is met vakantie zonder dat we het weten, dus die kunnen we momenteel niet bereiken.

Ik hoop dat jullie gelijk hebben dat er makkelijk door te geraken is. Als ik probeer met een ijzeren stang of iets dergelijks dan krijg ik er buiten wat splinters niks af.

sloeberken

#7 , 25 jul 2016 14:23

Met een drilhamer is dit zo geklaard. Denk dat je enkele prutsers over de vloer gehad hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#8 , 25 jul 2016 14:35

Hoe groot is die tuin eigenlijk, graaf de put een beetje verder in de tuin, natuurlijk enkel mogelijk als het uitkomt met de helling van aanvoer septic en afvoer septic .
Ik hoop dat jullie gelijk hebben dat er makkelijk door te geraken is. Als ik probeer met een ijzeren stang of iets dergelijks dan krijg ik er buiten wat splinters niks af.
Als je het wil oplossen met een pens, kan je best van de buitenkant naar binnen werken. Eerst een beetje uitgraven aan de zijkant en dan ga je grote brokken kunnen afsteken.

mava105

#9 , 25 jul 2016 15:46

Als je het wil oplossen met een pens, kan je best van de buitenkant naar binnen werken. .
Wat bedoel je met een "Pens" Is dat soms een stootijzer? (gewoonlijk 120 cm lang, diameter 4 cm, bol bovenaan en platte kant onderaan)

KJ86

#10 , 25 jul 2016 15:54

Sorry, stootijzer is blijkbaar de correcte benaming.
Die bouwvakkers leren het mij nog verkeerd.

evgoeth
Topic Starter

#11 , 12 sep 2016 10:58

Ondertussen zijn we enkele maanden verder en komen we in de buurt van de voorlopige oplevering.
Het is te zeggen : de aannemer en de architect zijn langsgekomen voor de oplevering, wij hebben nog niks getekend.

Afgelopen weekend gingen we aan de slag aan het terras. De bedoeling was een 30-tal centimeter uit te graven voor de plaatsing van de stabilisé en het terras. Boorhamer in de hand om van de stabilisé wat af te doen, alles ging goedkomen.

Na verscheidene uren werk blijkt dat wat zij beweerden, dat ze de put hadden dichtgegooid met stabilisé, eigenlijk droog beton is.
Wij zitten nu dus met een blok beton van ongeveer 3 op 3 in onze tuin.
Beton ligt te hoog om een terras aan te kunnen leggen.
Beton zit deels onder onze (door hen om zeep geholpen) grasmat. Daar moet je niet mee beginnen om daar gras op te zaaien zegt men mij, ofwel te nat ofwel te droog.

Wij hadden dus geen weet dat dat beton was he! Als ik ook maar enige indicatie had gezien, dan had ik de ganse handel afgeblazen!
Die gooit die put toe, en die denkt dat ze er verder hun plan mee trekken, wetende hoeveel miserie we zouden krijgen omdat er terug uit te halen.

Ik mag nu toch gaan eisen dat hij het in orde brengt? Ik heb niet gevraagd voor een massief blok beton + alle extra kosten om die ook weer weg te krijgen (weer container, zwaar materiaal gaan huren, weeral tijd kwijt om het in orde te krijgen.)

Echt, telkens we denken dat we er gaan zijn komt er weer iets anders boven water ... Maar wij zijn ondertussen aan het zinken ...

bosprocureur

#12 , 14 sep 2016 14:46

En waar zit uw architect in heel die historie? Nog altijd met vakantie ?

evgoeth
Topic Starter

#13 , 13 okt 2016 09:49

Dus, ik ga even verder op mijn post.

Architect proberen we er zoveel mogelijk tussenuit te houden, hij komt elke keer met plezier langs maar hij rekent er ons ook telkens 150 euro voor aan, we hebben al 1 000 euro meer moeten betalen aan hem dan aanvankelijk begroot, omwille van al zijn 'tussenkomsten'.

Ondertussen zijn de werken voor 97 % gefinaliseerd.

Maar nu zitten we met geurhinder. In onze inkomhal hangt een rioleringsgeur waar je dood van zou vallen.
Die geur hangt ook in lichte mate in de badkamer. En ook in de kelder, specifiek in een hoekje.
Is begonnen na de afwerking van de riolering, en blijft gewoon hangen.

Onze aannemer komt kijken, en zegt dat het probleem komt omdat er een buis onder de voorkant van ons huis zit die open is.
Die buis is een verluchtingsbuis, hoek van 90% en komt uit in het trottoir. Zoveel verstand van zaken heeft die mens dus.

Gisteren stuurt hij een mail dat hij een deksel zal komen leggen maar dat dit probleem veroorzaakt is door derden.
Ik vraag me dan af welke derden hij bedoelt. Want buiten hijzelf, zijn onderaannemers en de architect is er niemand in die kelder geweest.

Voor de werken = geen geurhinder
Na de werken = je zou er van doodvallen

Mogen wij dan voet bij stuk houden, dat hij het oplost?
En wat kan er gebeuren als we besluiten om niet meer te betalen in de tussentijd? We hebben nog een 2 000 euro open staan (op bijna 100 000 euro totaal). Als ik het saldo betaal dan weet ik dat we hem nooit meer terugzien.

Heeft er iemand advies of tips voor me ajb?

Terug naar “Aanneming”