Toilet met problemen

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Toilet met problemen

#16 , 13 jul 2016 12:35

Had die spanringen nog niet opgemerkt. Denk wel dat buis die de muur ingaat, gebarsten is. Zie bovenaan een zwart lijntje.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#17 , 13 jul 2016 20:58

Het is een veel voorkomend probleem met die witte pvc, gevolg van ouderdom, de loodgieter kan daar niets aan doen.
De manier waarop het opgelost is, kan uiteraard niet door de beugel, echt prutswerk.
Je zou schrik krijgen om een professioneel aan te stellen.

De loodgieter is te snel geweest, oude wc afgebroken en dan pas tot de vaststelling gekomen dat de aansluiting een afwijkende hoogte heeft en dat de buis in de muur kapot was.
De juiste werkwijze is eerst goed kijken, klant adviseren, juiste stukken bestellen en dan uitvoeren.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#18 , 14 jul 2016 11:33

Ik begrijp de bezorgdheid omdat de afvoer niet naar onderen afloopt. Maar de voorbije 30 jaar (als toen tenminste ook de afvoer naar boven ging; dat weet ik niet) en de voorbije 2 weken met nieuw toilet (en afvoer naar boven) hebben de gebruikers nog niet geklaagd over uitwerpselen die in de pot blijven doordat de afloop naar boven gaat...kan ik daar dan niet uit concluderen dat dit weliswaar in theorie geen ideale oplossing is, maar in de praktijk geen probleem is...de kracht van het water is blijkbaar groot genoeg om de overgang naar boven te overbruggen...
Het enige probleem dat nog blijft is dan het lekken en het niet-estestisch zijn....vooral het estistisch lijkt me al minstens op te lossen met een mof zoals @Mava voorstelt...
En ik zie die loodgieter nog geen hang-WC of sokkel plaatsen als het 'gewoon niet meer lekt'..(heb geen tegels op overschot)...en voor dezelfde prijs...
En het spreekt voor zich dat ik geen vertrouwen heb in een oplossing, zoals de laatste die al van in het begin lekt of al na minder dan 10 dagen...daarom wil ik een ander soort afvoer...

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#19 , 14 jul 2016 12:15

Klant is koning.
Jij hebt maar één verplichting naar de huurder toe en dat is zorgen dat het waterdicht is.

Je snapt wel als je een verloop-mof plaatst om een verval naar boven op te vangen, dat het wc papier en stront in het verval blijft liggen. Zelf al vind je een mof die het porselein voldoende afdicht (misschien een beetje tec om het waterdicht af te kitten) gaat dat op termijn verstoppingen geven.

Je had vroeger een verhoogd toilet. De achteruitgang van uw WC-pot zat hoger, dat kan niet anders. Zie onderstaande link. Standaard zit de aansluiting op 18 cm hoogte, onderstaande pot heeft een aansluiting op 23,5 cm hoogte uit het center.
http://www.sanitairwinkel.nl/toiletten/ ... rhoogd-pk/

Als je een standaard toiletpot wil plaatsen zal je aanpassing moeten doen aan uw afvoer. Naar mijn mening moet je dat sowieso doen want uw aansluitbocht in de muur is gebarsten, het enige dat uw dichtingsring op zijn plek houdt zijn die spanbandjes. Een oplossing die ver van ideaal is en naar mijn mening enkel mag dienen om het probleem tijdelijk op te lossen.

Protesteer de factuur, vraag een verhoogd toilet en nieuwe aansluiting van de bocht in de muur.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#20 , 14 jul 2016 12:57

Ik denk niet dat hij een hoger toilet en nieuwe aansluiting tegen dezelfde prijs wil plaatsen...zal het wel proberen...
En moet die trouwens geen garantie geven op 'lekken' en 'verstoppingen door constructiefouten' en hoe lang zou die garantie dan zijn verplicht ?
Laatst gewijzigd door lucas123 op 14 jul 2016 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 14 jul 2016 12:59

Dat uw afvoerbuis een paar cm naar omhoog loopt kan geen kwaad, voor zover het een gladde afloop is. Hooguit staat het water dan in uw pot permanent een paar cm hoger.
Neem contact op met een goede (gediplomeerde) loodgieter, en die zal het probleem wel oplossen. Tegenwoordig noemt men zich al loodgieter als men 2 PVC buizen aan elkaar kan plakken. Je zal dan wel iets meer betalen, maar goed werk kost ook iets meer. Zegt het spreekwoord niet: goedkoop is dure koop. Stel die loodgieter voor een ultimatum: alles opnieuw doen of geen enkel betaling. Zet dat dan wel op papier en laat hem ondertekenen.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#22 , 02 aug 2016 16:09

Ik heb een aangetekende ingebrekestelling verstuurd naar het adres dat vermeld stond op zijn website.
Heb naar het email adres dat hij me vroeger gaf om de adresgegevens door te sturen en naar het emailadres op zijn website ook de ingebrekestelling verstuurd. Heb naar het GSM-nummer dat op zijn website staat en waarop hij vroeger melde dat hij alles had hersteld (wat dus niet klopte) ook de ingebrekestelling verstuurd.
Heb telkens gevraagd om de 3 gebreken (lek, niet rechtstaan bril en niet vaststaan WC) zonder meerkost op te lossen..
Email en en SMS reeds 2 weken geleden verstuurd.
Nu komt mijn vraag: ik krijg de aangetekende brief terug met de melding dat de loodgieter niet op het adres woont. Maw het adres dat hij op z'n website vermeld is een vals/oud of achterhaald adres. En ik vind geen andere adres van hem op internet. Heb ik nu genoeg gedaan om hem in gebreke te stellen, rekening houdende met het adres op z'n website, de verstuurde emails en SMS'en.
Of weet iemand toch een manier om z'n adres te achterhalen of is dat niet meer nodig (ik kan url van website via privemail bezorgen...).
Leverancier antwoord mij trouwens niet op de gebreken die ik hem opstuur...lijkt het zich niet meer aan te trekken....

Verder heb ik in ingebrekestelling het volgende gezet:
"Indien de problemen niet opgelost zijn voor 20 augustus dan beschouw ik mij als niet meer
gebonden door het contract en beschouw ik mij vrij om een andere loodgieter te kiezen om de
problemen op te lossen. De kosten daarvan zullen dan eventueel op u verhaald worden. Ik beschouw
de gebruikte materialen vanaf dan ook als de mijne (zonder betaling) aangezien u het oude toilet
hebt meegenomen en er geen nieuw deftig werkend voor in de plaats hebt gezet."
Is bovenstaande aanvaardbaar en kan ik na 20 augustus een andere loodgieter inschakelen en het 'nieuwe' toilet als het mijne beschouwen zonder iets te betalen...als hij natuurlijk niets meer van zich laat horen...

Krijg ook geen antwoord op de vraag wat z'n adres is per SMS en heb gezegd dat de factuur dient opgestuurd worden en er niets cash wordt betaald...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#23 , 02 aug 2016 19:32

Misschien een zoeken als je zijn ondernemers nummer hebt, BTW nummer

http://www.unizo.be/tools/ondernemingsnummer-opzoeken
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 02 aug 2016 20:08

Maak in ieder geval een print van zijn webpagina waarop zijn (fout) aders staat. Zo heb je later toch enig bewijs, moest hij zijn pagina wissen of wijzigen.
Ik denk dat uw ingebrekestellingen OK zijn. Je hebt ze immers verstuurd naar de gekende adressen.


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 03 aug 2016 09:00

Daarvoor heb je nog zijn adres niet, want velen laten na hun adres te veranderen in het KBO, want dit kost geld !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#27 , 03 aug 2016 09:21

@denlowie: dat is dan het probleem van de ondernemer, niet het probleem van TS, mocht hij het tot een rechtszaak brengen.

WP002
Berichten: 1479

#28 , 05 aug 2016 23:47

Print van de kbo ook bijhouden dus!

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#29 , 06 aug 2016 07:54

Ik heb geen BTW-nummer van hem of iets anders nuttig. Wel een naam en dat foute adres. Opzoeken op kruispuntbank levert dus niets op.
Heb wel al een screenshot van zijn website met adres. Hij zit met verschillende URL's op internet...

Alfred J
Berichten: 190

#30 , 06 aug 2016 08:45

Indien bedrijf kan je zijn gegevens ook terugvinden via zijn domeinnaam (website). Dat kunnen ook oude gegevens zijn, maar dat opzoeken kost niks. Voor .be websites kan je dat vinden op www.dns.be

Terug naar “Aanneming”