Toilet met problemen

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Toilet met problemen

#1 , 28 jun 2016 06:51

Ik heb door een loodgieter bij mijn huurder een WC laten plaatsen. (Eentje die met verschillende techniekers werkt, dus zeker niet de kleinste of minst bekende op internet). Ik was er niet bij toen dat gebeurde.
Via de telefoon is af gesproken om voor 500 euro het oude toilet te vervangen door een nieuw. Verder niets, ook niets op papier.
Hij wil iemand langssturen bij mij om zijn 500 euro te komen ontvangen.
Er zijn echter enkele problemen mee:

De toiletbril (dat deel dat mannen al eens omhoog willen zetten) blijft enkel rechtop staan als je het vasthoud. Als je het loslaat valt het terug naar beneden. Mogelijks is het verkeerd geplaatst of is het een verkeerd model voor de pot, tenzij het geheel natuurlijk bewust zo ontworpen is om rechtopstaand gebruikdoor mannen te vermijden (maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk).
Hieronder de foto voor de volledigheid: het blijft niet rechtstaan omdat de WC-bril drukt tegen het bevestigingsgedeelte van de WC-pot.
Afbeelding

Een ander probleem is de afwerking aan de afvoerbuis. Deze is estetisch van enorm slecht niveau. Bovendien lijken de gebruikte materialen absoluut niet duurzaam of duurzaam aangebracht: plastiek en een soort flexibele pasta. Dergelijk materiaal gaat toch geen jaren mee...als je erover wrijft/kuist dan komen er al stukjes pasta los. Mogelijks om lekken op te vangen of om een moeilijke aansluiting te fixen. Ik weet het niet want hij antwoord niet op die vraag (ging het aan de technieker vragen...). Mogelijks is er een slechte WC-pot gekozen die niet goed aansluit bij de afvoerbuis die reeds bestond. Sommigen suggereren dat deze oplossing verstoppingen zou vergemakkelen.
Hieronder de foto:
Afbeelding

Mijn vraag:
Heb ik recht van klagen ? Wat moet ik doen om deze problemen gefixed te krijgen ? Mag ik betaling verlopig weigeren en moet ik hem dan aangetekend in gebreke stellen en zo ja wat schrijf ik dan in dat schrijvenzetten ? Wat riskeer ik aan kosten als hij dit voor de rechtbank brengt ? Of is dit bijna een uitgemaakte zaak dat ik gelijk heb ? Is dit altijd het vredegerecht ?
Kortom welke procedure raden jullie mij aan als hij niet reageert met een oplossing op mijn vragen via SMS en email.

Alvast bedankt voor de antwoorden !

Ps Ik heb mijn probleem ook gesteld op een bouwforum, vanwaar ik bovenstaande info/mogelijke uitleg heb gekregen. Iedereen die daar reageerde vindt het werk slecht tot schandalig. Ik post de link hier niet omdat ik mogelijks later zijn naam op dat forum wil zetten als slechte beoordeling van z'n diensten. Wil de link wel doorsturen via privebericht...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2016 08:08

Ja je heeft zeker recht tot klagen, ben geen loodgieter, maar heb er al veel geplaatst.

1/ de wc bril is niet het model voor deze pot of is verkeerd geplaatst zie de voetjes zou juist omgekeerd moeten zitten,

2/ je afvoer gaat omhoog, tenzij het gezicht bedrog is, en in dien de afvoer juist zit zou deze flexibel mooi even en strak moeten aan gesloten zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#3 , 29 jun 2016 11:20

De loodgieter reageert dus niet meer op mijn email of SMS. Het toilet is vorige zaterdag geplaatst. Binnen welke termijn stuur ik hem dan een aangetekend schrijven om te zeggen dat ik een deftige oplossing eis voor de bovenste 2 problemen ?
En wat zet ik juist in dat schrijven. Dat ik geen enkele betaling zal doen totdat de 2 problemen zijn opgelost ?
Of ben ik verplicht al een deel te betalen ?

Merk op: dat ik dus geen factuur of bestelbon heb op dit moment. Enkel zijn vraag via SMS wanneer hij kan langskomen om zijn 500 euro op te halen (cash).
@denlowie: mbt punt 1: ik kan er toch vanuit gaan dat men van een WC mag verwachten dat de bril blijft rechtstaan ?,
mbt punt 2: mag ik eisen dat dat mooi enkel met buizen wordt opgelost of moet ik een oplossing met pasta en plastiek ook aanvaarden
(dat laatste zou ik niet begrijpen: wat voor een zever is dat nu: je maakt een koppeling en vervolgens trek je er een plastiek zak over en smeert er wat pasta over om eventuele lekken tegen te houden: precies het werk van een kleuter). Trouwens vroeger was de koppeling enkel met buizen. Is dat dan geen verkeerd type van WC-pot dat is geplaatst (waar mogelijks de afvoer te laag zit). Merk op: dat de afvoerbuis in de muur er reeds was voor de plaatsing...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 jun 2016 12:41

Stuur hem een mail om een factuur op papier te vragen. Nu is het bijna 100 % zeker zwartwerk.
Ik zou nu NIETS betalen, en al zeker nooit cash. Als je een factuur ontvangt, kan je deze aangetekend protesteren en maar een deel betalen (enkel de WC pot) Dus niet de bril die nog zal moeten vervangen worden, en al zeker geen werkuren.
En laat hem maar naar de rechtbank trekken, maar dat zal een zwartwerker niet gouw doen.
Voor de aansluiting moet hij een witte krimpmof gebruiken, die door verwarming krimpt en dus een waterdichte aansluiting geeft (maar die zal je niet snel vinden in DHZwinkels, waar zwartwerkers gewoonlijk hun gerief halen.. Die moet hij natuurlijk betalen, terwijl die zak hij er meer dan waarschijnlijk gratis heeft bijgekregen.
Er zijn ook gewoon rubber ringen die een dichte afsluiting verzekeren .
Dat er een verschil is in hoogte van aansluiting van max. 1 cm kan geen kwaad. De hoogte van uitgang van een WC pot is standaard. Mogelijks zit de buis is de muur iets te hoog of te laag. Meer zou later wel een verstoppingsprobleem kunnen vormen.

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#5 , 29 jun 2016 16:40

Dit is je reinste prutswerk. Ik ben klusjesman en dit is werk beneden alle niveau. De WC bril is zeer goedkoop alleszins.
Als klant zou ik voor zo'n werk geen euro betalen.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#6 , 06 jul 2016 13:32

Mijn god, elk zichzelf respecterende loodgieter zou hiervan walgen ...
Waarschijnlijk iemand die nog wat spullen had liggen/staan die niet meer gebruikt werden en dacht in het zwart gauw nog een centje bij te verdienen ...

Wat de afvoer betreft, er bestaan ook flexibele afvoeren (soort harmonica-systeem) die je kan aansluiten op een wc als deze niet perfect overeenstemt met het vorige model. Die kan je dan aan beide kanten bevestigen, en laten buigen waar nodig.
Alle doe-het-zelfzaken hebben dit wel in voorraad.
Ga daar naartoe, koop een nieuwe wc-bril, deze flexible afvoer, montage is poepsimpel en reageer nooit meer op die mens zijn smsen en dergelijke.
Hij zou zich moeten schamen!

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#7 , 12 jul 2016 15:00

Ben een tijdje met vakantie geweest...
Ik had de loodgieter via email en SMS gevraagd alle problemen op te lossen....
De loodgieter heeft mij ondertussen een sms gestuurd met het bericht dat hij de problemen heeft opgelost.
Hij schreef dat "de loodgieter vorige keer niet het juiste materiaal bij had..." :lol:
Dat is straf want:
1. De dag voordat hij bovenstaande oplossing fabriceerde was er al een technieker langgeweest: hij kon dus weten wat voor aansluiting er nodig was...
2. Hij vraagt wel zen geld al voor een 'tijdelijke 'oplossing.
3. Vergeet te zeggen dat het maar tijdelijk is en dat hij nog eens gaat langskomen.

Ben zojuist eens gaan kijken. En de problemen blijven aanhouden...
Nu wordt het wel erg gorig, want de afvoer van het toilet blijkt te lekken !!
Bovendien blijft de WC-bril nog altijd niet rechtstaan.

Hieronder 2 foto's van zijn oplossing:

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven werden reeds oplossingen gesuggereerd, waarvoor dank.
Maar wat vinden jullie van de nu gefabriceerde oplossing: is deze aanvaarbaar qua constructie: het lek is natuurlijk niet aanvaarbaar !
Is zou hiervoor alvast geen schoonheidsprijs uitreiken. Graag dus jullie mening aub.


Ik zit dus nu met minstens 3 problemen:
1. De WC-afvoer lekt (zie plasje onder de afvoer op de foto: ik heb het zelf zien druppelen nadat ik het WC doorspoelde...
2. De bril blijft niet rechtstaan (lastig voor de mannen....) (Ik heb bij verschillende sanitairketens geinformeerd en geen enkele verkoopt WC's waarvan de WC-bril niet blijft rechtstaan :) )
3. De WC-pot zelf staat ook niet volledig vast op de vloer.

Alle reacties welkom !

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 12 jul 2016 15:22

Aangezien dit nu al een tijd aansleept, en de herstelwerken voor iets dat al van in het begin in orde zou moeten zijn, ook niet koosjer zijn, zou ik het vanaf nu meer dreigender beginnen uitwerken.

Ik zou dus nu een aangetekende ingebrekstelling versturen waarin je eist dat dit kostenloos opgelost wordt, aangezien dit duidelijk getuigt van amateurisme.
Bij het niet oplossen van het probleem binnen de 14 dagen ga je verdere stappen ondernemen.
In deze ingebrekestelling vermeld je ook dat je het volledige bedrag zult betalen (500 euro) als het toilet deftig opgeleverd is, en je dus het bedrag op zich niet bewist.

Ik acht de kans heel reëel dat als het dan nog niet in orde zou komen, en je dus naar de rechtbank gaat hiervoor, je de zaak wel zult winnen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 jul 2016 15:41

Het geleverde toilet is gewoon 3 à 4 cm te laag.
Ander toilet en het probleem is opgelost.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#10 , 12 jul 2016 15:47

@mava: hierboven zeg je ook " De hoogte van uitgang van een WC pot is standaard. " Ben je dus zeker dat er ook standaard toiletten bestaan die hoger zijn en waarvan de uitvoer hoger is...is dit niet in tegenspraak met wat je hierboven zegt of begrijp ik het niet goed ?

Blijft natuurlijk de vraag ofdat de oplossing die de loodgieter nu heeft gegeven van zodanig slechte aard is dat ik kan weigeren de factuur de betalen (die ik overgings nog niet niet heb ontvangen...)(want andere/hogere WC plaatsen zal hij wel niet direct willen)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 jul 2016 16:37

Het centrum van de standaarduitgang is op 18 cm, en dit is voor alle merken zo met een achteruitgang (Type CA)
Ik heb me misschien verkeerd of onduidelijk uitgedrukt. Om te passen op uw buis in de muur, staat uw pot 3 à 4 cm te laag t.o.v. de buis in de muur.
Loodgieter moet hier een aangepaste mof (manchet) voor gebruiken
https://www.google.be/search?q=hoogte+a ... CYRgniM%3A

https://www.google.be/search?q=hoogte+a ... X5J9BOM%3A

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 12 jul 2016 17:11

.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#13 , 13 jul 2016 11:15

@mava: die mof ziet er al veel beter uit dan wat hij nu gefabriceerd heeft...dus mij lijkt me dat ook ok....
Op een bouwforum zeggen ze: "De suggestie om een "witte krimpmof" te plaatsen is een even groot gesjoemel dan het gene er nu is, dus neen ... niet doen of toelaten te doen."...tja...ik ben geen loodgieter he....
Hij zal trouwens toch zijn goesting doen...kan hem niet direct dwingen om een bep. oplossing te gebruiken...wel suggureren...en zeggen dat zoiets barslechte reclame is voor zijn firma...op internet noemen ze deze oplossing ook een schande...

Ivm enkel de afvoer:
Blijft natuurlijk de vraag ofdat de oplossing die de loodgieter nu heeft gegeven van zodanig slechte aard is dat ik kan weigeren de factuur de betalen.
Als hij dus bij deze oplossing blijft en het waterdicht maakt, kan ik dan nog weigeren te betalen ?
Wat is jullie mening hierover aub.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 13 jul 2016 11:26

Blijven weigeren van betaling van het volledige bedrag. Hooguit de WC pot zelf betalen en zeker geen bril noch aansluitingen of werkuren.
Hopelijk is hij zelf te beschaamd om naar een rechtbank te stappen. Indien hij dat toch doet zal hij het ereloon van de deskundige moeten voorschieten (mogelijks alvast meer dan 1.000 €) en veel kans op winnen heeft hij volgens mij niet.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 13 jul 2016 12:25

Je kan dit niet oplossen met een aangepaste mof, het is niet de bedoeling dat afvalwater naar boven moet lopen.
Je zal zoiets misschien wel waterdicht krijgen maar dan heb je nog altijd geen correcte werking van uw toilet.

Drie oplossingen

Standaard toilet op een sokkel plaatsen.

Hang-wc laten plaatsen, die kan dan op hoogte geschroefd worden. Dit lijkt mij de meeste ideale oplossing want ik denk dat uw aansluitbocht in de muur een barst heeft (die spanbandjes lijken mij verdacht en dienen waarschijnlijk om de dichtingsring in de aansluitbocht dicht te kunnen klemmen). Om die bocht te vervangen moet er in de muur gekapt worden.

Als je nog wandtegels zou hebben kan je ook de bocht vervangen (op de juiste hoogte plaatsen), terug tegelen en standaard toilet plaatsen.

Terug naar “Aanneming”