Lekkend dak en ondergronds lek

Ikzennekikhet
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lekkend dak en ondergronds lek

#1 , 06 jun 2016 19:58

Beste,

In 2011 heeft een aannemer één laag roofing gebrand (volgens factuur want de afgebroken schouw is gewoon afgedekt met betonnen dal - zoals een voetpad, zulke steen) op het dak van mijn keuken.
Momenteel zit ik echter met een lek (water lekt door mijn binnenplafond) :(

Ook zou er een lek kunnen zijn in de afvoerleiding van mijn sanitair ( :?: ) want heb een vochtige (zeg maar gerust natte) vloer in de badkamer. Ook dit werk werd door diezelfde aannemer uitgevoerd.

We zijn nu 2016: kan ik de aannemer nog aansprakelijk stellen? Zo ja: bellen geeft geen reactie (één van de 2 nummers bestaat zelfs niet meer)
Men kan hem nog wel terug vinden in "Infobel" en in de gouden gids.

Kan iemand mij raad geven aub.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 06 jun 2016 20:22

Op dergelijke werken telt de tienjarige waarborg niet. Wel op werken die volgens de regels van de kunst en met vakmanschap werden uitgevoerd. Een betontegel op een schouw met 1 (één) laag roofing valt daar niet onder.
Welk werk werd er aan de afvoerleiding gedaan?
Als dat zoiets was in de aard van de werken aan de schouw, (knoeiwerk dus) heb je geen waarborg.

Lanox

#3 , 06 jun 2016 20:33

Lijkt me een beetje kort door de bocht. Of een aannemer knoeiwerk aflevert of niet maakt de zaak van de consument niet. De aannemer dient zich te houden aan de 10 jaar waarborg. Bij knoeiwerk zal hij wat vaker mogen langs komen.

Reclame

Ikzennekikhet
Topic Starter

#4 , 06 jun 2016 22:16

Beste,

Is inderdaad knoeiwerk eerste klas. Maar wel uitgevoerd door een geregistreerd aannemer.
(Heb moeten lenen om de werken te kunnen laten uitvoeren en dit kan enkel met facturen van een geregistreerde aannemer.)

De werken aan de afvoerleidingen? Deze plaatsen en bad aansluiten. Mijn vader heeft wel de greppel zelf moeten graven om de leiding in te leggen.
Daarover heeft dezelfde aannemer ook een vloer (tegels) geplaatst. Alles zit dus ondergronds en ik kan zelf niet opsporen of/ waar er een lek is.

Ps: ik ben alleenstaande vrouw (makkelijk slachtoffer dus - dit is trouwens de 2e aannemer die me zoiets lapt - al mijn geld is nu echt op hoor, ben ondertussen zelf ook invalide geworden :( ). Mijn vader is verleden jaar geopereerd aan zijn rug en kan tot op heden me hierdoor niet helpen met ook maar de kleinste klus.

mava105

#5 , 07 jun 2016 09:19

Voor de schouw (uit livios)

Krachtens de artikelen 1792 en 2270 B.W. zijn de aannemer en de architect gedurende tien jaar aansprakelijk voor het geheel of gedeeltelijk tenietgaan van bouwwerken ten gevolge van gebreken in de constructie of de ongeschiktheid van de grond.

- De termijn in die artikelen bepaald, is een fatale termijn die niet geschorst noch gestuit kan worden. De tienjarige aansprakelijkheid kan niet verlengd worden door tussentijdse herstellingen.

Terug naar “Aanneming”