Voorlopige oplevering en wet Breyne

Basmeg2
Topic Starter

Voorlopige oplevering en wet Breyne

#1 , 30 apr 2016 18:11

Binnenkort is de voorlopige oplevering van onze woning in de Ardennen. Deze woning is SOD gebouwd door een Waalse aannemer. Ik heb het volgende begrepen van de wet Breyne: dwingend recht, dus er kan contractueel niet van worden afgeweken.
De opdrachtgever, de bouwheer, betaald de laatste 5 procent van de bouwsom nog niet aan de aannemer. Als de bouwheer akkoord gaat met de voorlopige oplevering (= geen gebreken en alles conform afspraak uitgevoerd) betaald hij de helft van deze 5 procent aan de aannemer. Een jaar na de voorlopige oplevering vindt de definitieve oplevering plaats. Als de bouwheer in dat jaar geen gebreken heeft geconstateerd (die niet zijn verholpen door de aannemer) wordt de andere helft door hem betaald.
Geeft de aannemer geen reactie op verzoeken van de bouwheer voor herstel van fouten of niet nagekomen afspraken dan kan de bouwheer het achtergehouden bedrag gebruiken om een derde deze werken uit te laten voeren.
Dit staat los van de 10-jarige garantie die ingaat bij akkoord van de voorlopige oplevering.
De architect moet verplicht aanwezig zijn bij zowel de voorlopige oplevering als de definitieve oplevering.

Nu zegt mijn aannemer: enkel als alles betaald is vindt voorlopige oplevering plaats. Kan ik nu de 5% 'achterhouden' of moet ik inderdaad betalen?
Overigens heb ik alle termijnen op tijd betaald en zijn er nu geen openstaande rekeningen. Wel moet ik nog facturen krijgen voor de laatste twee termijnen maar die heeft de aannemer mij nog niet gestuurd.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding