25% verschil tussen factuur en offerte

SimonD
Topic Starter

25% verschil tussen factuur en offerte

#1 , 19 okt 2015 21:20

Vorig jaar vroeg ik een offerte voor pleisterwerken voor een nieuwbouw woning. Ik kreeg een offerte waarop de stukadoor de m² en lopende meters schreef en daarachter de eenheidsprijs en vervolgens het bedrag. Dit voor pleisterwerken, gyproc, profielen enz.
Ik ging hiermee akkoord en ontving daarna een contract waarop enkel de eenheidsprijzen stonden. Ik heb op dit contract verwezen naar zijn offerte.

Ba de werken ontving ik echter een factuur die meer dan 25% duurder was. Deze heb ik geprotesteerd en de stukadoor om uitleg gevraagd. Het overeengekomen bedrag vd offerte heb ik wel onmiddellijk betaald. De stukadoor zei eerst dat hij na de werken meer m² had geteld. Nochtans waren er geen wijzigingen gebeurd aan het plan of uitvoering. Nadien sprak hij over meerwerken die ik gevraagd zou hebben, wat ook niet waar is..

Nu dagvaart hij me. Hij zegt dat we geen totaalbedrag zijn overeengekomen en dat hij de m² gyproc niet kon berekenen adhv het plan. (waarom berekent hij ze dan wel in zijn offerte?)

Telt mijn verwijzing naar zijn offerte op het contract dan niet?

De offerte was ook zo goed als hetzelfde als de raming vr de werken vd architect dus ik had geen vermoeden dat hij misschien wel eens een voordelige offerte zou maken om het werk binnen te halen en daarna meer zou factureren. Dat gevoel heb ik nu wel...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 19 okt 2015 21:31

Telt mijn verwijzing naar zijn offerte op het contract dan niet?

Niet indien u die eenzijdig hebt aangebracht zonder zijn kanttekening.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

SimonD
Topic Starter

#3 , 19 okt 2015 21:33

Ook niet wanneer ik een bewijs heb dat ik hem dit gemaild heb en hij hier niet op heeft gereageerd?
En het is toch hij die de berekening vd offerte gemaakt heeft.. Als die niet juist is, is dat dan ook mijn fout?

Reclame

Weo

#4 , 20 okt 2015 10:11

Het feit dat hij er niet op gereageerd heeft, speelt m.i. juist niet in je voordeel. Niets toont aan dat er mbt de door u doorgevoerde aanpassing (toevoeging van aantal vierkante meter) wilsovereenstemming was bij het tekenen van het contract. Tenzij dat het feitenrelaas toch wat anders zit qua timing. Kan je hier wat meer uitleg over geven? Op welk moment heb je de toevoeging gemaakt? Wanneer de overeenkomst reeds getekend was? Voor de overeenkomst getekend was door beide partijen?

LeenW

#5 , 20 okt 2015 10:57

Men mag een contract niet eenzijdig wijzigen, dus uw verwijzing is waardeloos als hij daar niet mee heeft ingestemd.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2015 11:26

Staat er nergens VH of vermoedelijke hoeveelheid in uw offerte? Dat wil dan zeggen dat de juiste hoeveelheden pas worden opgemeten na uitvoering van het werk.

Nimue

#7 , 20 okt 2015 11:58

Even de feiten op een rij ter verduidelijking.
- wij hebben telefonisch contact met stukadoor en bezorgen hem op zijn vraag ons bouwplan en vragen een offerte aan
- hij rekent de m² en lopende meters uit voor pleisterwerken, profielen, gyproc enz. en stelt dit als volgt op:

onze beste prijzen voor de volgende werken:
pleisterwerk plafonds en muren vol gemeten zoveel m² x 10,50 euro/m² = zoveel euro
gronderen zoveel m² x 1.20 euro/m² = zoveel euro
gyproc zoveel m² x 30 euro/m² = zoveel euro
enz.
(deze m² en lopende meters heeft hij zelf berekend)
- Ik mail terug dat we hiermee akkoord gaan
- hij stuurt me vervolgens een contract met enkel de eenheidsprijzen en zonder zijn berekening. Ik verwijs op dit contract naar zijn offerte en voeg deze toe alvorens te ondertekenen en mail hem dit alles dan weer door

Ik heb dus niets gewijzigd aan het contract, ik heb enkel zijn offerte toegevoegd. Er is in de offerte, noch in het contract sprake van vermoedelijke hoeveelheden.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft?

LeenW

#8 , 20 okt 2015 12:15

Door de verwijzing naar de offerte, hebt u m.i. het contract net wel gewijzigd.

Nimue

#9 , 20 okt 2015 12:32

ik heb verwezen naar de offerte van de leverancier. Ik heb niets gewijzigd. Bovendien kon de stukadoor, bij ontvangst van het door mij tegengetekende contract met verwijzing naar zijn offerte, toch nog altijd het werk weigeren, of niet?
Waarom moet er dan een offerte gevraagd worden als niemand zich daar aan hoeft te houden?

LeenW

#10 , 20 okt 2015 12:36

Iets toevoegen is ook wijzigen..

Voor alle duidelijkheid, u zit toch op twee profielen (SimonD en Nimue) en het gaat niet om 2 verschillende zaken he?

Weo

#11 , 20 okt 2015 13:53

Nog enkele vraagjes: op welke wijze heb je verwezen naar de offerte (liefst letterlijk schrijven wat je erbij hebt geplaatst)? Stuurde hij jou een versie door die hij zelf reeds ondertekend had? Nadien heb je geen versie teruggekregen met handtekeningen van beide partijen?

bartvdv

#12 , 20 okt 2015 14:11

TS heeft toch helemaal niks gewijzigd. Hij heeft er net goed aan gedaan om te verwijzen naar de gedetailleerde offerte in het (aannemings-)contract. Het zou niet de eerste keer zijn dat een aannemer al dan niet opzettelijk elementen laat vallen om de opdracht binnen te halen. TS zit dus betrekkelijk safe, maar dat zal verder van de rechter afhangen. Als de aannemer beweert dat er meer werk werd gevraagd, laat hem dat maar aantonen en bewijzen.

Sirkii

#13 , 20 okt 2015 14:59

Factureerde de stukadoor de effectief uitgevoerde hoeveelheden werk (uitgevoerde m2 etc) of bevat zijn meetstaat flagrante fouten ? Als op de offerte iets staat à la "prijzen in regie" dan bond hij zich enkel voor de eenheidsprijzen. Staat dit in de kleine lettertjes ?

roharro

#14 , 20 okt 2015 15:06

Hier valt ook weer geen zalf aan te strijken.
Ja het grote gelijk, nietwaar....
Als men eenzijdig een contract wijzigt dan heeft dat generlei waarde.
Aangezien het contract niet volgens de offerte werd opgemaakt kan men de offerte ook niet (meer) inroepen.
Enkel het contract (zonder de eenzijdige wijzigingen) telt.
Volgens het algemene rechtsprincipe: Pacta sunt servanda.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Weo

#15 , 20 okt 2015 15:30

Hier valt ook weer geen zalf aan te strijken.
Ja het grote gelijk, nietwaar....
Als men eenzijdig een contract wijzigt dan heeft dat generlei waarde.
Aangezien het contract niet volgens de offerte werd opgemaakt kan men de offerte ook niet (meer) inroepen.
Enkel het contract (zonder de eenzijdige wijzigingen) telt.
Volgens het algemene rechtsprincipe: Pacta sunt servanda.
Natuurlijk spreekt u dan weer over het eenzijdig wijzigen van een contract, terwijl men zich de vraag kan stellen of er daadwerkelijk al een contract was...
Als TS een aanneming verwacht tegen vaste prijs en de aannemer een voorstel opmaakt voor een aanneming in regie is er geen overeenstemming over de hoofdbestanddelen, dus geen wilsovereenstemming, dus geen contract.

Als TS een voorstel krijgt van de aannemer en hij wijzigt dit voorstel, hij maakt dus een tegenvoorstel, en stuurt dit vervolgens terug naar de aannemer, dan kan je ook redeneren dat de start van de uitvoering van de werken een stilzwijgend akkoord uitmaakt mbt het tegenvoorstel van TS.

Terug naar “Aanneming”