foutief geplaatste waterkering !!!!

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

foutief geplaatste waterkering !!!!

#1 , 15 okt 2015 18:28

dag iedereen ,

hopelijk kan er mij iemand helpen en/ of raad geven wat te doen

mijn vriendin woont nu exact één jaar in haar nieuwbouwwoning .
het is gebouwd met een firma en van het sleutel op de deur principe.

Om het verhaal hier zo kort mogelijk te maken ga ik niet al de fouten , tekortkomingen ,debacles , discussies e.a.
hier neerpennen, dit zou te langdradig worden

Nu blijkt dat de epdm in de spouw (waterkering) te laag zit !!!!!
De aannemer die de oprit en het terras gelegd geeft maakte daar al een opmerking over dat er geen open stootvoegen zaten, firma gebeld en die staken het op een "domme voeger "die dat toegevoegd had.
zijn die dan komen openmaken hier en daar ( en proper ist zeker niet) .
Als ze mij dat vertelde ben ik dus gaan kijken , ik kan met een meetlat wel tot 14 a 15 cm diep steken zonder enige weerstand , tot op de binnenmuur , zelfs neerwaarst gaat ook .

De onderste rijen stenen zie je zelfs met het blote oog dat deze vochtig zijn .

dit kan toch niet , is zeker dat ze een vochtige , ongezonde woning binnen korte tijd zal krijgen
dit is toch tegen alle regels in ? Waterkering van spouw die er niet zit ?

Wat kunnen we doen ?
Welke stappen moeten we volgen ? Firma in gebreke stellen ?
Hoe doe je dat , hoe verwoor je dat of zijn daar bv standaardopstelling van brief van ?
Naar Rechtbank , orde van architecten gaan ??
Een advocaat is misschien een oplossing maar dat lijkt me vrij duur , is een alleenstaande mama en juist een heel dure woning aangekocht


alle info of raad , hulp is hartelijk welkom

bij voorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 okt 2015 20:02

Wat zegt uw architect? Aannemer al zeker aangetekend in gebreke stellen voor deze fout, en al zeker niet overgaan tot het ondertekenen van de voorlopig of definitieve aanvaarding,

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 15 okt 2015 23:29

Open stootvoegen zijn nooit geen zicht, zelf al stop je er van die plastieken drainageroostertjes in.
De vraag is of dat er wel vochtschade is in de woning,
Zolang dat er geen vochtschade is, kan je moeilijk praten van gebrekkige plaatsing. Het is immers normaal dat de onderste lagen van de façadesteen nat staan (opspattend water).

Reclame

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 17 okt 2015 10:42

bedankt voor de antwoorden

@ mava105 , dat is juist een probleem , de architect is eigen aan de firma , dus behartigd eigenlijk niet echt de belangen van mijn vriendin
en de woning was eigenlijk al bijna af als ze deze kocht .
Hoe doe je dat in gebreke stellen ? Aangeteked schrijven dat weet ik wel maar zijn daar bv standaardformulieren voor of hoe stel e deze op?

@kj86 , de open stootvoegen dat stoort ons hoegenaamd niet , die moeten er zijn. Ik had het meer over de manier waarop deze gedaan zijn.
Hebben dat gedaan met slijpschijfje en beitel , .... brokken van de stenen , voegen die in de tweede rij stenen eruit zijn ,.... allez ja proper is dat niet he ???

Als er nog iemand is die kan helpen , hoe we dat het beste aanpakken ....Alle hulp is welkom

alvast bedankt

Jurgoe
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 24 okt 2015 10:32

kan er nog iemand ons helpen , de architect is geen optie denk ik daar het één is van de bouwfirma zelf

bij voorbaat dank

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 okt 2015 11:29

Je zou opdracht kunnen geven aan en onafhankelijk expertisebureau om de zaak te onderzoeken. Dat is natuurlijk te betalen door u (en zeker niet goedkoop). Daarbij heeft het geen enkel bindende waarde t.o.v. de tegenpartij. Daarvoor zal de rechtbank een gerechtsdeskundige moeten aanstellen (ook te betalen door u, maar als je de zaak wint, kan je dit terugvorderen van tegenpartij)

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 24 okt 2015 13:33

Misschien via de brandverzekering.
Wij kregen de raad via deze verzekering (ook voor een waterprobleem lek in CV buizen) een lekdeskundige te laten komen want is verzekerd.

Of voor een vooronderzoek om zeker te zijn mogelijk iemand uit de vrienden of familiekring.

Terug naar “Aanneming”