Geluidsnormen nieuwbouw niet nageleefd

kg8
Topic Starter
Berichten: 28

Re: Geluidsnormen nieuwbouw niet nageleefd

#31 , 13 nov 2015 09:41

We hebben de buren intussen kunnen spreken.
De meting kan gelukkig volgende week doorgaan.

Mijn vriendin wist me na mijn bespreking met de buren te melden dat ze men stem door de muur nog harder kon horen dan die van de buren zelf :-). Nochtans was ik niet bepaald luid aan het spreken. Maar nu hebben we dus wel kunnen vaststellen dat het niet aan de buren zelf ligt.

Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten van de meting. Als dit de norm haalt dan raad ik alle mensen met bouwplannen voor een halfopen woning aan om voldoende aandacht te besteden aan isolatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
betterday
Berichten: 1

#32 , 24 jan 2016 19:57

Wij hebben hetzelfde probleem in onze halfopen nieuwbouw woning. Kunt u ons misschien laten weten hoe het voor jullie is afgelopen?

kg8
Topic Starter
Berichten: 28

#33 , 08 feb 2016 12:06

Nieuwe update, de resultaten van de meting zijn eindelijk binnen en doorgestuurd door onze aannemer. De luchtgeluidisolatie van zitkamer naar zitkamer voldoet niet aan de norm.

Het normaal akoestisch comfort steld een gewogen gestandaardiseerd geluiddrukniveauverschil van 58 dB voorop (met een marge van 2 dB), onze woning haalt slechts 55 dB.
Het rapport concludeert dat een halfopen bebouwing met gescheiden vloerplaten en een dubbele snelbouwwand aan de eis zou moeten voldoen. Er is dus aanwijzing op de aanwezigheid van bijkomende geluidsoverdrachtwegen tussen beide woningen (niet ideale koppeling tussen beide deelwanden ter hoogte van funderingsaanzet, bevestigingen in wanden, stopcontacten, ...).

De criteria voor contactgeluidsisolatie voldoet wel aan de norm.

Wij hebben nu een oplossing / voorstel gevraagd van onze aannemer.
Nu staat het immers zwart op wit dat onze woning niet voldoet, en minder waarde heeft. Als ik de woning wil verkopen kan ik dit volgens mij niet meer zonder melding te maken van het gebrek.

Intussen zijn we wel al 6 maanden na het vaststellen van deze problematiek, , dus hopelijk wordt er snel gevolg aan gegeven.

Reclame

kg8
Topic Starter
Berichten: 28

#34 , 17 feb 2016 11:21

Voorlopig krijgen we geen antwoord meer van onze aannemer (viel te verwachten).
Iemand een idee welke stappen we nu best ondernemen?

Adj1989
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#35 , 30 okt 2016 18:35

Hoi!

Wij zitten met net hetzelfde probleem. Echter zijn de 2 huizen op 1 funderingsplaat geplaatst.
Mag ik vragen hoe dit alles verder is verlopen?

plexus
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#36 , 15 dec 2016 21:08

kg8 hoe is het verder verlopen? wij zitten namelijk ook met hetzelfde probleem...

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#37 , 16 dec 2016 09:02

Aan iedereen die hier een topic van een ander kaapt. Best naar de rechtbank stappen

Mister Wolf
Berichten: 50

#38 , 22 feb 2017 14:58

U zal architect en aannemer best dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg van de plaats waar het goed gelegen is. U kan verwijzen naar de huidige vaststellingen qua gebreken en herstel vorderen, in natura of minstens toch de vergoeding van het herstel, bv. 10000EUR provisie.
Wellicht zal de tegenpartij aansprakelijkheid etc betwisten en zal er een gerechtsdeskundige moeten worden aangesteld. Probeer ervoor te zorgen dat deze door de tegenpartij moet worden geprovisioneerd want die kosten kunnen oplopen.
De architect zal wellicht zijn/haar verzekeraar inschakelen die ook als partij in het proces zullen komen. De aannemer wellicht niet, diens BA-verzekering dekt schade aan derden, en u bent geen derde.
Mister Wolf
Mister Wolf : ont-zorgen met passie

Terug naar “Aanneming”