afrekening op laatste factuur

gust
Topic Starter
Berichten: 2

afrekening op laatste factuur

#1 , 25 okt 2007 12:48

Hallo iedereen,

Wij zijn pas begonnen aan een nieuwbouw en hebben het volgende probleem: onze ruwbouwaannemer heeft een factuur gestuurd voor fase 1: het plaatsen van de fundering. Hier zijn echter verschillende prijzen hoger dan afgesproken in het contract.

Na telefonisch contact heeft hij al laten weten dat dit nu eenmaal zijn nieuwe prijzen zijn, en als we (een deel) niet betalen, dat hij dan stopt en we maar een andere moeten zien te vinden. Dit zou al vlug een vertraging van ettelijke maanden opleveren, iets wat we ons niet kunnen permiteren.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om nu braaf te betalen, maar bij het betalen van de laatste schijf de 'afrekening' te maken en voor alle dingen die niet conform het contract waren, een misprijs in rekening te brengen.

Wat zijn onze kansen indien hij dit voor de rechtbank brengt?

alvast bedankt,
Gust

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 25 okt 2007 13:17

Als je niet akkoord gaat met de bedragen vermeld op een factuur maar je kan niet anders dan ze te betalen, dan zou je ze - volgens de juridische dienst van Test-Aankoop - achteraf nog kunnen betwisten wanneer je op de factuur vermeldt 'Betaling onder voorbehoud'.

Vraag aan een expert: Is dit van toepassing op alle facturen?

In mijn geval ging het nl. om een te hoge factuur in een garage. Ik moest wel betalen anders kreeg ik mijn auto niet terug.

master in law
Berichten: 55

#3 , 07 nov 2007 18:10

In geval van aanneming van werken hoeft , in tegenstelling tot bij de koop, de prijs niet vast te staan bij het sluiten van de overeenkomst.De prijs kan later eenzijdig door de aannemer worden vastgesteld.Dit is zelfs de regel bij kleine aannemingswerken.
In de praktijk kunnen 4 wijzen van prijsbepaling worden onderscheiden:
1. aanneming tegen vaste prijs
2.aanneming volgens bestek
3.aanneming cost plus fee=contract naar Amerikaans model
4.aanneming tegen onbepaalde prijs

In het eerste geval zal de aannemer gehouden zijn tot de prijs die vooraf werd afgesproken en hij draagt dan ook de risico's.Let wel op mogelijke herzieningsclausules(bv. een indexeringsclausule).

In het tweede geval wordt voorafgaandelijk een vaste prijs overeengekomen voor de bouwmaterialen en het arbeidsloon , maar niet voor de omvang van het werk.

In het derde geval wordt de prijs bepaald bij de beëindiging van de werken door een schatting van de prijs van de gebruikte materialen en van de arbeidslonen(=cost).Deze kostprijs wordt dan vermenigvuldigt met een coëfficiënt , die werd overeengekomen bij sluiting van het contract en die tot doel heeft de algemene kosten te dekken(=overhead) en de winstmarge van de aannemer te realiseren(=fee)

Het laatste geval wordt ook aangeduid met "in vrije rekening werken en bij dit type van aanneming wordt vooraf geen prijs overeengekomen.Deze werkwijze ontlast de aannemer van alle risico's.

Ik raad u dus aan na te gaan met welk type van aannemingsovereenkomst u geconfronteerd bent en u eveneens te vergewissen van mogelijk ingebouwde claussules in de overeenkomst.
Laatst gewijzigd door master in law op 15 nov 2007 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
damihi factum dabo tibi ius

Reclame

gust
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 07 nov 2007 21:04

Bedankt voor de reacties!

In ons geval ging het om een contract waarin vermeld stond dat de aannemer de ruwbouw, "zoals beschreven in bijlage van dit contract" zou zetten voor de prijs van X euro. -> ik vermoed dat het dus om optie 1 gaat.

... beperkende clausules kon ik nergens terugvinden ...

master in law
Berichten: 55

#5 , 08 nov 2007 16:06

Beste ,

Indien het inderdaad gaat om een aanneming tegen vanste prijs dan zal u toepassing kunnen maken van de bijzondere regel van art. 1793 B.W. deze stelt nl. dat een verhoging van de prijs slechts mogelijk is indien:

1.De bouwheer schriftelijke toestemming voor de veranderingen of vergrotingen heeft gegeven en
2.de prijs daarvan met de bouwheer is overeengekomen

Wanneer bij de uitvoering van de werken onvoorziene problemen rijzen bv: bij de graafwerken voor het leggen van een fundering stoot men op een watervlak of onbewerkbare rotsen dan is dit een dwaling over de zelfstandigheid van de zaak die de nietigheid van het contract met zich meebrengt.

Naar mijn mening zal de aannemer zich in deze dus toch moeten schikken indien het inderdaad gaat om een aanneming tegen vaste prijs.
damihi factum dabo tibi ius

master in law
Berichten: 55

#6 , 08 nov 2007 16:11

ps: ik zou niet wachten tot de laatste afrekening vermits u door de facturen te betalen eigenlijk impliciet te kennen geeft dat u eigenlijk wel akkoord bent met de erin vermelde prijs .Betalen=aanvaarden.
damihi factum dabo tibi ius

Terug naar “Aanneming”