Loodgieter

Bouw
Topic Starter
Berichten: 2

Loodgieter

#1 , 19 okt 2007 10:39

Ik heb een probleem met mijn loodgieter.

1) Hij is een badkamermeubel komen installeren, maar deze was naar mijn normen niet correct geplaatst. Bovendien waren er beschadigingen aan het meubel. Ik heb dan maar van mijn garantie gebruik gemaakt en de technische dienst van het meubelbedrijf gecontacteerd.

Zij zijn langsgekomen en hebben het volgende vastgesteld:
- Het ladeblok is beschadigd door een productiefout. het meubel had onmiddelijk teruggestuurd moeten worden.
- Het meubel werd niet correct omhooggehangen. Het werd niet afgekit met silicone en het hout van de kast is vatbaar voor vocht. Op deze wijze vervalt de garantie.

Ik heb dan contact opgenomen met mijn looodgieter, maar hij weigert er iets aan te doen.

2) Mijn vloerverwarming warmt niet op. Ik heb al op alle mogelijke manieren getracht om het binnen warm te krijgen, maar het lukt niet. De vvw blijft koud. Ik heb hem hierover aangesproken.

Zijn antwoord is gewoon: als je het koud hebt, zet dan de regelaar hoger.

Bestaat er een manier om de loodgieter te dwingen om deze dingen in orde te komen brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 19 okt 2007 15:19

Begin met een aangetekende brief waarin u hem in gebreke stelt, waarin u duidelijk de problemen vermeldt (en ook verwijst naar de vaststellingen van het meubelbedrijf) en waarin u binnen een bepaalde termijn een oplossing eist.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 okt 2007 10:04

“Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf...Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien...”(B.W.).

Maan uw loodgieter aangetekend en gedetailleerd aan de gegeven garantie op het BADKAMERMEUBEL na te komen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.Verwijs daarin naar de tekst van de verleende garantie.

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.”(B.W.).

‘De goedkeuring van het werk door de opdrachtgever stelt de aannemer niet vrij van zijn aansprakelijkheid voor de verborgen gebreken,ook al tasten deze de stevigheid van het gebouw of een essentiëel bestanddeel ervan niet aan‘(Cass. 25 oktober 1985,R.W. 1988-89,670-675,noot VAN SCHOUBROECK,C.).

Maan uw loodgieter aangetekend en omstandig aan de VLOERVERWARMING te doen opwarmen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn en uw eventuele schade te vergoeden.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank van koophandel.

Komt geen minnelijke schikking tot stand dagvaard dan uw loodgieter ter nakoming van zijn verbintenissen en ter vergoeding van uw schade.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanneming”