Hallo,
Onze gemeenteraad heeft de toekomstige rooilijn in onze (gemeente)straat vastgesteld, met het oog op de aanleg van riolering en heraanleg van de straat zelf over een jaar of twee-drie. Bij het bekijken van de plannen vallen enkele bizarre beslissingen op: zo wordt wel een voetpad maar geen fietspad voorzien (ofschoon dit één van de belangrijkere straten is van het dorp, vol lintbebouwing en een bushalte enkel op de kop van de 2km lange straat). Ook worden uit budgettaire redenen de nutsleidingen (in casu elektriciteit en kabel) bovengronds gelaten en worden de verlichtingspalen niet vervangen ,een mengelmoes van al dan niet scheef staande betonnen en houten palen uit verschillende decennia.
Ik heb zowel de provincie als het kabinet van de Vlaamse minister voor mobiliteit om meer uitleg gevraagd. Blijkt dat de gemeente eigenlijk vrij spel heeft in het bepalen van wat ze wel of niet doet bij de heraanleg van de straat, tot de wegbedekking en zelfs breedte toe. Bovendien hoeft de gemeente zelfs niet te waken over de homogeniteit van de straten in haar gemeente. Dit terwijl individuele bouwheren wél aan strenge eisen dienen te voldoen, zoals het verplicht aansluiten aan riolering, verplicht ondergronds aanbieden van nutsleidingen enz.
Wat valt hier aan te doen, denken jullie?
Bedankt!