Tuinaannemer komt beloften niet na
Geplaatst: 03 apr 2015 09:17
Hoi iedereen,
Ik heb een vraag over een vervelende situatie waar we mee zitten. Ik hoop dat ik hier in de juiste forumsectie zit.
We hebben sinds vorig jaar het plan opgevat om onze tuin opnieuw aan te leggen. In juni 2014 namen we daarvoor contact op met een tuinaannemer in de buurt.
Zijn voorstel klonk interessant: hij zou een tuinplan maken voor 250 euro, en als extra konden we dat bedrag gewoon weer recuperen door planten bij hem aan te kopen als hij de werken mocht uitvoeren. Bovendien was er ruimte om het plan enkele keren aan te passen, totdat we helemaal tevreden waren.
We gingen akkoord en bespraken hoe we onze tuin wilden zodat hij aan het plan kon beginnen. Pas twee maanden later kregen we een eerste versie. Dan begon er een lange mailketting en telefonische gesprekken met suggesties en aanpassingen om het plan te optimaliseren. Dat ging door tot in november, en bleef aanslepen. We lieten hem ook een voorstel doen voor de zij- en voortuin, maar het voorstel dat we daarvoor kregen was klakkeloos wat we zelf langs de neus weg gesuggesteerd hadden. Weinig creatief dus. Maar op dat moment hadden we nog niet betaald, dus we zagen er geen graten in, buiten wat wrevel dat het zo lang duurde.
Begin december volgde de factuur van 250 euro; we wilden eerst niet het volledige bedrag betalen omdat de plannen nog steeds niet in orde waren, en dat was natuurlijk net hetgeen waar die 250 euro voor diende.
De aannemer dreigde er dan mee ons het dubbele aan te rekenen, aangezien hij twee plannen had voorzien: achtertuin én zij/voortuin. Een beetje te overhaast hebben we daarop dan toch maar besloten te betalen.
Je kan al raden hoe het verder gaat. Talloze mails en telfoontjes met telekns dezelfde boodschap "het is bijna klaar", "na het weekend heb je ze zeker", "sorry, het was druk maar ze liggen nu op de tekentafel"...
De weken gingen voorbij en de communicatie viel stil. Mails werden niet beantwoord, telefoons werden genegeerd.
Ondertussen waren we al februari, 7 maanden later dus, en nog steeds geen concrete plannen om de tuinaanleg te beginnen. Een kennis suggesteerde om een ingebrekestelling te sturen: de aannemer had immers nog niet opgeleverd waarvoor hij ons geld aangenomen had. Uit beleefdheid gaven we een maand en half, tot eind maart.
Het voorlaatste weekend gingen we zelfs nog even langs in zijn tuincentrum om hem face-to-face te confronteren; reactie "Je hebt me tot eind maart gegeven hé, dus tegen dan zul je wel iets krijgen".
Soit, het is nu begin april, en nog steeds niets ontvangen, geen teken van leven.
Onze vraag is nu: wat kunnen we doen? Moeten we naar de vrederechter? Een advocaat onder de arm nemen? Hebben we een zaak? (Ik wel alle mailtjes nog met zn valse beloftes)? Of gaat het ons meer geld kosten dan de 250 euro waar het om gaat?
Graag jullie advies.
Alvast erg bedankt!!
Ik heb een vraag over een vervelende situatie waar we mee zitten. Ik hoop dat ik hier in de juiste forumsectie zit.
We hebben sinds vorig jaar het plan opgevat om onze tuin opnieuw aan te leggen. In juni 2014 namen we daarvoor contact op met een tuinaannemer in de buurt.
Zijn voorstel klonk interessant: hij zou een tuinplan maken voor 250 euro, en als extra konden we dat bedrag gewoon weer recuperen door planten bij hem aan te kopen als hij de werken mocht uitvoeren. Bovendien was er ruimte om het plan enkele keren aan te passen, totdat we helemaal tevreden waren.
We gingen akkoord en bespraken hoe we onze tuin wilden zodat hij aan het plan kon beginnen. Pas twee maanden later kregen we een eerste versie. Dan begon er een lange mailketting en telefonische gesprekken met suggesties en aanpassingen om het plan te optimaliseren. Dat ging door tot in november, en bleef aanslepen. We lieten hem ook een voorstel doen voor de zij- en voortuin, maar het voorstel dat we daarvoor kregen was klakkeloos wat we zelf langs de neus weg gesuggesteerd hadden. Weinig creatief dus. Maar op dat moment hadden we nog niet betaald, dus we zagen er geen graten in, buiten wat wrevel dat het zo lang duurde.
Begin december volgde de factuur van 250 euro; we wilden eerst niet het volledige bedrag betalen omdat de plannen nog steeds niet in orde waren, en dat was natuurlijk net hetgeen waar die 250 euro voor diende.
De aannemer dreigde er dan mee ons het dubbele aan te rekenen, aangezien hij twee plannen had voorzien: achtertuin én zij/voortuin. Een beetje te overhaast hebben we daarop dan toch maar besloten te betalen.
Je kan al raden hoe het verder gaat. Talloze mails en telfoontjes met telekns dezelfde boodschap "het is bijna klaar", "na het weekend heb je ze zeker", "sorry, het was druk maar ze liggen nu op de tekentafel"...
De weken gingen voorbij en de communicatie viel stil. Mails werden niet beantwoord, telefoons werden genegeerd.
Ondertussen waren we al februari, 7 maanden later dus, en nog steeds geen concrete plannen om de tuinaanleg te beginnen. Een kennis suggesteerde om een ingebrekestelling te sturen: de aannemer had immers nog niet opgeleverd waarvoor hij ons geld aangenomen had. Uit beleefdheid gaven we een maand en half, tot eind maart.
Het voorlaatste weekend gingen we zelfs nog even langs in zijn tuincentrum om hem face-to-face te confronteren; reactie "Je hebt me tot eind maart gegeven hé, dus tegen dan zul je wel iets krijgen".
Soit, het is nu begin april, en nog steeds niets ontvangen, geen teken van leven.
Onze vraag is nu: wat kunnen we doen? Moeten we naar de vrederechter? Een advocaat onder de arm nemen? Hebben we een zaak? (Ik wel alle mailtjes nog met zn valse beloftes)? Of gaat het ons meer geld kosten dan de 250 euro waar het om gaat?
Graag jullie advies.
Alvast erg bedankt!!