Dakwerken niet volledig af - deel betalen?

evgoeth
Topic Starter

Dakwerken niet volledig af - deel betalen?

#1 , 21 okt 2014 10:15

Hallo,

We hebben zonet dakwerken laten doen en het laatste wat nog moet gebeuren is het plaatsen van een blauwe steen op de schoorsteen.
Dit moet een handelaar in natuursteen komen doen met een kraan, want ons dak is te hoog.

De factuur voor het volledige bedrag inclusief levering en plaatsen deksteen zat wél al in de bus.
Nu ben ik geneigd om dit niet volledig te betalen, is het aan te raden dat ik een richtprijs vraag aan de dakwerker voor de levering en de plaatsing van die deksteen, zodat ik hem wel al betaal wat er is gedaan?

Ik wil zeker niet moeilijk doen want we zijn heel tevreden met de uitgevoerde werken, maar gaan betalen voor iets wat nog niet in orde is, hoe klein dan ook, daar heb ik last mee.

Of hou ik gewoon enkele honderden euro's achter?

Wat raden jullie aan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 21 okt 2014 10:22

Je kan misschien contact opnemen met de firma en hen vragen een factuur te sturen met aftrek van de werken die nog moeten gebeuren.

evgoeth
Topic Starter

#3 , 21 okt 2014 10:38

Goh, da's veel moeite voor iets wat niet veel kost, denk ik.
Is het niet makkelijker om even te mailen en de situatie uit te leggen, en dat zij moeten aangeven hoeveel het laatste stukje werk nog zal kosten?
Als je een mail plus een antwoord op papier hebt, is dat wel goed genoeg, nietwaar?

Reclame

Tope

#4 , 21 okt 2014 11:32

Ja, zo kan je het ook doen natuurlijk.

cesto

#5 , 02 nov 2014 20:41

Als ik jou was zou ik niet betalen tot alles echt gedaan is. Ik snap trouwens niet hoe een aannemer een saldofactuur kan uitschrijven voordat hij de werken heeft voltooid. Het feit dat hijzelf klaar is met zijn deel ervan speelt helemaal geen rol omdat hij volgens jullie overeenkomst ook voor de levering + plaatsing van de blauwe steen moet zorgen, wat nog niet is gebeurd.
Jij bent de aannemer niets schuldig, niet eens een mailtje.

Sianna

#6 , 02 nov 2014 21:03

Ik zou doen zoals cesto. Helemaal niets betalen tot de werken volledig gedaan zijn. Ik zou wel zo vriendelijk zijn om dit even mee te delen aan de dakwerker; "Ik heb uw factuur goed ontvangen, deze zal voldaan worden als de werken helemaal voltooid zijn."

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 nov 2014 09:42

Als de zaak ooit voor een rechtbank komt sta je sterker als je al een deel (voor de uitgevoerde werken) hebt betaald.
Zou dus al een deel betalen (bvb 75 %) en gelijktijdig aannemer AANGETEKEND in gebreke stellen, en duidelijk schrijven dat het saldo pas zal worden betaald na volledige afwerking.

cesto

#8 , 03 nov 2014 17:10

Als de zaak ooit voor een rechtbank komt sta je sterker als je al een deel (voor de uitgevoerde werken) hebt betaald.
Zou dus al een deel betalen (bvb 75 %) en gelijktijdig aannemer AANGETEKEND in gebreke stellen, en duidelijk schrijven dat het saldo pas zal worden betaald na volledige afwerking.
Misschien wel, als de zaak ooit voor een rechtbank komt. Maar aan de hand van het verhaal van evgoeth vind ik het een beetje overdreven om nu al aan een gerechtelijke procedure te denken... Er is niets misgegaan met die aannemer, toch? Het enige wat wel opvalt is dat hij zijn factuur voortijdig heeft uitgeschreven. Als je nu op arbitraire wijze begint aan de factuur te prutsen, alleen een deel ervan betaalt en een ingeberekestelling stuurt per aangetekende brief veroorzaak je onnodige misverstanden met die mensen, en dit is volgens mij niet te bedoeling. Tip uit gezond verstand: wacht to de werken afgerond zijn. Als het zover is zal je het volledige bedrag betalen. Simpel, logisch en eerlijk :wink:

Terug naar “Aanneming”