vocht door slechte inloopdouche

michele
Topic Starter

vocht door slechte inloopdouche

#1 , 29 sep 2014 13:20

Even een korte schets:

Februari: we bestelden in de showroom van bouwbedrijf de keien voor de inloopdouches.
Mei: we kregen reeds een factuur met werkuren op ect, maar de keitjes waren er nog steeds niet.
Juni: de keien werden uiteindelijk geplaatst door buitenlandse onderaannemers van de firma waaraan we kochten.
Juli: we zeggen dat de douches niet afhellend gechapt zijn waardoor water op onze vloer loopt ipv in onze douchegoot
augustus: Zelfde mannen komen douche volledig uitbreken (hou rekening met énorm veel stof, vuiligheid ect in onze nieuwbouw!)
September: wat blijkt nu: men heeft alles uitgebroken en daarbij kerdi-doek verschoven. Hierdoor loopt het water naar beneden door het plafond in onze keuken beneden. Lampen kapot, elektriciteit nat, kalk valt van de muren door de wakte. Verschrikkelijk.

Dit is een douche van €8000 met heel dure italiaanse keien.

Bouwfirma deed hier heel moeilijk over en we moeten het afhandelen met hun buitenlands onderaannemers omdat het hun schuld is.
Uiteindelijk heb ik een aangetekende brief gestuurd naar de bouwfirma waarin staat dat ik betaald heb aan hen, dus ik wil dat zij hun verantwoordelijkheid opnemen.

VRAAG: Wat kan ik nu eisen?
Eigenlijk wil ik gewoon al mijn geld terug en laat ik het doen door een firma die hier wel bekwaam voor is.

De bouwfirma wil het nu uiteindelijk voor een derde keer volledig opnieuw uitbreken en herdoen maar ik begin hier nu even genoeg van te krijgen. Ons huis is pas stofvrij en ik heb helemaal GEEN tijd om verlof te nemen om te babysitten op de aannemers.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 sep 2014 13:33

U zal toch op dat ultieme aanbod moeten ingaan.
Want wat is het alternatief dat u in gedachten heeft?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2014 14:34

U zal toch op dat ultieme aanbod moeten ingaan.
Want wat is het alternatief dat u in gedachten heeft?
Welk aanbod?

Reclame

Milo72

#4 , 29 sep 2014 14:35

De bouwfirma wil het nu uiteindelijk voor een derde keer volledig opnieuw uitbreken en herdoen
dit aanbod. En 'k denk idd ook dat je best op dit aanbod ingaat, veel andere opties heb je niet
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105

#5 , 29 sep 2014 16:22

Ons huis is pas stofvrij en ik heb helemaal GEEN tijd om verlof te nemen om te babysitten op de aannemers.
Heeft uw badkamer geen deur?

michele
Topic Starter

#6 , 29 sep 2014 16:54

Ons huis is pas stofvrij en ik heb helemaal GEEN tijd om verlof te nemen om te babysitten op de aannemers.
Heeft uw badkamer geen deur?

De badkamer zit in onze slaapkamer. Iedere slaapkamer heeft een badkamer, maar ze vloeien telkens ineen.

michele
Topic Starter

#7 , 29 sep 2014 16:55

De bouwfirma wil het nu uiteindelijk voor een derde keer volledig opnieuw uitbreken en herdoen
dit aanbod. En 'k denk idd ook dat je best op dit aanbod ingaat, veel andere opties heb je niet
Ze hebben het al eens aangeboden en toen hebben ze alles herdaan. Maar terug niet goed.
Ik wil eigenlijk gewoon dat ze er nu af blijven. Om terug alles te laten openbreken, overal stof te hebben en in het achterhoofd hebben dat ze het al twee keer verknalden… Waar leren die mannen hun stiel nog?!

Franciscus

#8 , 29 sep 2014 17:15

Waar in dit verhaal is uw architect?
Is de firma al in gebreke gesteld?
U hebt geen overeenkomst met onderaannemers.
Hebt u uw familiale/brand:rechtsbijstandsverzekering reeds in kennis gesteld?

Is het huis al opgeleverd?

michele
Topic Starter

#9 , 30 sep 2014 09:02

Waar in dit verhaal is uw architect?
Is de firma al in gebreke gesteld?
U hebt geen overeenkomst met onderaannemers.
Hebt u uw familiale/brand:rechtsbijstandsverzekering reeds in kennis gesteld?

Is het huis al opgeleverd?

De architect heeft geen verdere opvolging gedaan naar binnenhuisafwerking toe.
De firma is reeds in gebreke gesteld.
Ik heb inderdaad een overeenkomst met de firma en niet met zijn onderaannemers. Dit was het grote probleem waar de firma het moeilijk mee had. Het was hun fout niet en ik zou alles moeten regelen met de onderaannemers die geen woord Frans of Engels praten. (neen, ook geen nederlands)
Familiale, brand -en rechtsbijstand is nog niet in kennis gesteld. Dit zou ik inderdaad beter doen? Moet ik hen nu gewoon mailen hierover? Ter info?

Het huis is nog niet opgeleverd. Dit was de laatste stap voordat het werd opgeleverd. We wonen er nu wel al in, maar ik wacht nog op de laatste facturen om alles af te ronden.

j.demoor

#10 , 01 okt 2014 12:12

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek)

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ook u kan aldus op de gerechtelijke ontbinding vooruitlopen en onmiddellijke terugbetaling van de betaalde voorschotten met intrest eisen.

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 01 okt 2014 13:27

Wat de firma in kwestie zegt, klopt niet. Men is immers aansprakelijk voor de onderaannemers die men gebruikt.

Voor het overige kan u terecht in de post hierboven.

U heeft de keuze de tegenpartij te verplichten de overeenkomst alsnog uit te voeren of de ontbinding van de overeenkomst te vorderen. In dat geval dient uiteraard een deel van de prijs te worden terugbetaald.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

michele
Topic Starter

#12 , 06 okt 2014 10:58

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek)

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ook u kan aldus op de gerechtelijke ontbinding vooruitlopen en onmiddellijke terugbetaling van de betaalde voorschotten met intrest eisen.

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Superbedankt voor deze info!
Ik heb deze week een laatste vergadering met de firma. Dit is wat zij voorstellen:

- de bodem van de douches herdoen op hun kosten. Verder niks. Geen schadevergoeding, enkel elektriciteit kosten steken ze in verzekering. Maar een kerdi doek in twee delen, ZO veel miserie rond die douches… Ik zal niet slapen met het idee dat ik de volle pot heb betaald om als kuisvrouw en leerschool te functioneren voor deze mannen.

Wat ik wil:

- Dat ze HEEL de douches herdoen. Van kop tot teen, zodat er een kerdi doek onder zit in één deel zodat het 100% zeker waterdicht is.
+ de elektriciteit in verzekering

OF

- Enkel de bodem herdoen + 30% schadevergoeding op het totaal betaalde bedrag + elektriciteit in verzekering

Of ben ik nu onreëel??

Laat me snel iets weten, waarvoor meeste dank!

ddanck
Contacteer: Website

#13 , 06 okt 2014 13:27

Vragen staat natuurlijk vrij. Als de aannemer niet akkoord gaat, wordt het rechtbank.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

michele
Topic Starter

#14 , 26 feb 2015 19:11

We zijn alweer een beetje verder.
Ze hebben na 2aangetekende brieven de vloeren van beide douches uitgebroken en herdaan.
Douche 1: met twee verzakkingen
Douche 2: met ander kleur van voegsel
Ongelofelijk. Ik ben hier echt ziek van aan het worden. Na twee weken logeren bij mijn ouders met de kleine, enorm veel poets en waswerk hebben we nog steeds niet de douches die we wilden.

We belden de aannemer en hij verweet ons dat we erop liepen waardoor de verzakkingen kwamen.
Geschrokken, maar wakker neem ik nu alles op wat ze zeggen.
Bij hun eerstvolgende bezoek bevestigde de werkleider dat t niet is van op te lopen.
Nu zijn ze die douche wéér aan het uitbreken. (Reken dat ze 1week nodig hebben per douchevloer)

Douche met verkeerde kleur voegsel hebben we de zakken nog. Zij beweren dat wij die zakken kochten om hen te 'pesten'?!!

Pff kan dit proces gewonnen worden door ons?! Iedereen zegt van wel, maar ik ben zoooo bang voor alle kosten!

michele
Topic Starter

#15 , 27 feb 2015 18:19

Niemand?

Terug naar “Aanneming”