"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek)
‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ook u kan aldus op de gerechtelijke ontbinding vooruitlopen en onmiddellijke terugbetaling van de betaalde voorschotten met intrest eisen.
“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Superbedankt voor deze info!
Ik heb deze week een laatste vergadering met de firma. Dit is wat zij voorstellen:
- de bodem van de douches herdoen op hun kosten. Verder niks. Geen schadevergoeding, enkel elektriciteit kosten steken ze in verzekering. Maar een kerdi doek in twee delen, ZO veel miserie rond die douches… Ik zal niet slapen met het idee dat ik de volle pot heb betaald om als kuisvrouw en leerschool te functioneren voor deze mannen.
Wat ik wil:
- Dat ze HEEL de douches herdoen. Van kop tot teen, zodat er een kerdi doek onder zit in één deel zodat het 100% zeker waterdicht is.
+ de elektriciteit in verzekering
OF
- Enkel de bodem herdoen + 30% schadevergoeding op het totaal betaalde bedrag + elektriciteit in verzekering
Of ben ik nu onreëel??
Laat me snel iets weten, waarvoor meeste dank!