Tuinman factureerd offerte, wordt dit gedaan?

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Tuinman factureerd offerte, wordt dit gedaan?

#1 , 07 sep 2014 10:50

Hallo,
Mijn dochter vroeg 2 tuinmannen voor een OFFERTE te maken hoeveel het zou zijn voor de aanleg van de achtertuin, met tuinhuisje.

De ene tuinman is verschrikkelijk duur en ze opteerde voor de andere, nu vraagt die dure tuinman een vergoeding voor een PLAN. Maar ze vroeg helemaal geen plan.

Enkel een raming van kosten, moet zij dit nu betalen?

Dank u!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2014 10:59

Dit word meer gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 sep 2014 12:15

Had ze beter op voorhand afgesproken. Tuinman heeft kosten en werkuren gemaakt, en die moeten worden betaald. Gewoonlijk worden die uren NIET aangerekend ingeval van bestelling.

Reclame

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#4 , 07 sep 2014 13:34

Azo, niet zover gedacht, bedankt voor jullie antwoorden.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 07 sep 2014 14:25

Had ze beter op voorhand afgesproken. Tuinman heeft kosten en werkuren gemaakt, en die moeten worden betaald. Gewoonlijk worden die uren NIET aangerekend ingeval van bestelling.
Gaat enkel op indien dit oftewel op voorhand was afgesproken, oftewel dit in de AV stond die door de klant zijn goedgekeurd.
Voor zover ik TS kan volgen, is dit beide niet gebeurd (eenvoudig vraag tot opmaak offerte), dus kan de tuinman die kosten niet aanrekenen.

Factuur via AS betwisten, en in zelfde schrijven vragen om bewijsstukken dat u akkoord was met de gemaakte kosten. En dat de factuur zal voldaan worden zodra dit bewijs wordt voorgelegd.

duma
Berichten: 2871

#6 , 08 sep 2014 14:01

Wat Turaki zegt! Dat moet duidelijk op voorhand afgesproken zijn en kan niet zomaar plotseling achteraf gevraagd worden.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#7 , 19 sep 2014 04:19

Moet idd beter op voorhand worden afgesproken maar nergens staat in de wetgeving dat dit ook zomaar altijd voor niks is. In sommige gevallen en niet alleen in de tuinaanleg vereist het opmaken van een offerte een serieus pak studie werk. Zo ook bvb bij keukens of een probleem met akoestiek. Beste strategie om in te gaan tegen "shoppers is om geen tekeningen of zo te verschaffen bij de offerte. Het kom vrij veel voor dat men met het beste creatieve of best professionele werk van de ene bij de goedkoopste langs gaat en dat is mi gewoon diefstal

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 19 sep 2014 06:58

maar nergens staat in de wetgeving dat dit ook zomaar altijd voor niks is
Jawel:
Art 18 van het KB van 30/6/1996 betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon:
Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.

Of, vertaald, als de aannemer dit niet op voorhand (bewijsbaar) meldt, dan is een offerte of bestek voor niks.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#9 , 19 sep 2014 22:24

Opmaken van een plan voor bvb een keuken of tuinaanleg valt daar buiten

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 sep 2014 22:51

Opmaken van een plan voor bvb een keuken of tuinaanleg valt daar buiten
TS stelt heel duidelijk dat een plan niet gevraagd was.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 19 sep 2014 23:36

Opmaken van een plan voor bvb een keuken of tuinaanleg valt daar buiten
Waarom? Is het plan geen deel van de offerte?

ganapathi tantre
Berichten: 453

#12 , 20 sep 2014 21:14

Opmaken van een plan voor bvb een keuken of tuinaanleg valt daar buiten
TS stelt heel duidelijk dat een plan niet gevraagd was.
Daar is de aannemer volgens de letter van de wet dan idd in de fout gegaan. Heb ik ook zo gesteld dat dit beter op voorhand besproken is

Is een plan dan deel van een offerte ? Volgens sommigen wel maw bewijs mij dat dan even met een wettekst. Bewijs mij mar even dat bvb een aannemr tuinwerken verplicht is om naast zijn prijs ook een ontwerp of een plan af te geven. Er kan niemand een aannemer verplichten plannen op te maken als deel van een offerte. Als u als klant een prijsofferte wenst dan staat daar een prijs op met eventueel de gebruikte materialen en hoeveelheden. Maar hoe of wat is dan niet aan de orde. Tijdens een onderhandeling kan zo' plan wel op tafel komen maar dat wil niet zeggen dat zulks werk van intellectuele aard zomaar uw eigendom wordt. Dus als een aannemer daar centen voor wil dan is dat zijn goed recht. U kan het ook vragen maar ik denk niet dat u het kan afdwingen ik ben er zelfs zeker van dat een klant op dat vlak niks te eisen heeft. Hij vroeg tenslotte om een prijs niet om een ontwerp

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 sep 2014 08:30

Het resultaat van de wild groei van de offertes is dat men niet zo snel nog een offerte maakt zoals vroeger, de aannemer kijkt eerst eens wie en wat er in de kuip zit voor aleer hij nog een offerte maakt waar zeer veel tijd in kruipt, en ja tegenwoordig moet men ervoor betalen waar het vroeger gratis was, en ik vind dit ook maar normaal, een architect vraagt ook zijn ereloon.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 21 sep 2014 10:22

en ja tegenwoordig moet men ervoor betalen waar het vroeger gratis was
Als dit op voorhand duidelijk gemaakt is. Anders blijft het gratis (wat de aannemer ook mogen beweren).

redak
Berichten: 205

#15 , 21 sep 2014 11:04

maar nergens staat in de wetgeving dat dit ook zomaar altijd voor niks is
Jawel:
Art 18 van het KB van 30/6/1996 betreffende de prijsaanduiding van produkten en diensten en de bestelbon:
Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is.

Of, vertaald, als de aannemer dit niet op voorhand (bewijsbaar) meldt, dan is een offerte of bestek voor niks.
Opmaken van een plan voor bvb een keuken of tuinaanleg valt daar buiten
In welke wetgeving staat er dat een plan voor keuken of tuinaanleg daarbuiten zou vallen ? Volgens mij moet er zoals Turaki schrijft (en staaft met het bijhorende artikel) steeds vooraf een prijs besproken zijn, zo niet is het gratis.

Terug naar “Aanneming”