slechte plaatsing zonnepaneelen

suske2
Topic Starter

slechte plaatsing zonnepaneelen

#1 , 02 aug 2014 19:19

In 2009 werden bij mijn zoon zonnepanelen geplaatst door een intussen in faling gestelde aannemer
Nu heb ik bij het poetsen vastgesteld dat er zich spanning bevind op de panelen
Bij nader toezicht door een elektrieker blijkt er geen aarding aanwezig te zijn wat wel verplicht is
De panelen zijn geplaatst door een hoofdaannemer , die de elecktrisitijdswerken alsook de verplichte eleck keuring liet uitvoeren in onderaaneming, welke normaal niet in bedrijf mocht gesteld worden zonder aardig . kan er nu nog iemand verantwoordelijk worden gesteld .Ik dacht dat de keurder hier wel in de fout is gegaan
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 aug 2014 20:50

Zonder spanning zouden die zonnepanelen geen stroom kunnen leveren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

suske2
Topic Starter

#3 , 02 aug 2014 22:24

Vind u dit normaal wanneer men het freem of paneel aanraakt men spanning voelt

Reclame

chantika

#4 , 02 aug 2014 22:45

Zonnepanelen aarden is in Nederland niet verplicht als uw zonnepanelen dubbel geïsoleerd zijn (klasse II). Bij dubbel geïsoleerde zonnepanelen is er vrijwel geen risico op een schok bij aanraking van het metalen frame. Al onze zonnepanelen zijn dubbel geïsoleerd. Bij huishoudelijke installaties is aarding van de zonnepanelen doorgaans niet nodig.

Zonnepanelen aarden wel verplicht
Als het systeem in de directe nabijheid van een bliksembeveiligingsinstallatie ligt is aarden wel verplicht. Ook als schrikreacties gevaarlijke situaties kunnen opleveren raadt ISSO aarden van de zonnepanelen aan. In deze gevallen kunt u de frames van de zonnepanelen en de montageframes aarden.

Bron http://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentr ... en-aarden/

Ik weet dus niet of u zonnepanelen moeten geaard worden. Ik weet ook niet tot waar de keurig gaat. Soms steekt de omvormer in een stopcontact. Maar als je u beter voelt met geaarde zonnepanelen doen zou ik zeggen. Best natuurlijk bij bewolkt weer.

edit toevoegen link uit België

http://www.kerknet.be/vic.onderwijs.mb/ ... ad%202.pdf

guy263202

#5 , 02 aug 2014 23:31

Een keuringsorganisme werkt steeds onafhankelijk en werkt onmogelijk in onderaanneming.
Een keurder kan fouten maken, maar als u een attest heeft bent u wettelijk in orde.
Indien u zich onzeker voelt, breng zelf een aarding aan; kost zo goed als niets.

Terug naar “Aanneming”