Wanneer vervalt de stedenbouwkundige vergunning?

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

Wanneer vervalt de stedenbouwkundige vergunning?

#1 , 01 aug 2014 00:46

Ik verwijs naar http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... vergunning" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vader heeft een stedenbouwkundige vergunning van VOOR 01/05/2000 voor een nieuwbouw.
Wegens zware ziekte van mijn vader, zijn de werken onderbroken sedert vele jaren.
Nieuwbouw staat er (winddicht), maar moet binnen nog verder afgewerkt worden (loodgieterij, electriciteit, schrijnwerkerij, keuken, badkamer, etc...)

Mag ik er van uit gaan de vergunning nog steeds geldig is?
Op de site staat dat een verval kan voorkomen "als de werken gedurende meer dan twee jaar zijn onderbroken", maar dit gaat enkel over vergunningen van NA 01/05/2000.

P.S.: Op http://www.sint-gillis-waas.be/index.php?pageid=166" onclick="window.open(this.href);return false; staat er echter een andere uitleg...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202
Berichten: 163

#2 , 02 aug 2014 23:27

Mijn inziens is de vergunning helemaal niet meer ter zake.
Een bouwvergunning (was toen de naam) slaat enkel op het ruwbouwgedeelte winddicht.
Voor binnenafwerking is er helemaal geen vergunning meer nodig.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 aug 2014 10:45

.
Voor binnenafwerking is er helemaal geen vergunning meer nodig.
Tenzij je nu nog dragende binnenmuren gaat afbreken. Voor de rest mag er gewoon doorgewerkt worden.

Reclame

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 06 aug 2014 22:28

De stadsdiensten gaan een onderzoek instellen, dus het is blijkbaar niet zo maar mogelijk door te werken...

Op welke wet kunnen zij zich beroepen?
Ik heb het nog nooit geweten dat je een vergunning nodig hebt voor het plaatsen van een keuken, badkamer, chape, etc...

Franciscus
Berichten: 38681

#5 , 06 aug 2014 23:57

De woning had ' bewoonbaar' moeten zijn... maar heb daar nu ook zo direct uit het hoofd wetgeving voor.
Dus trap zeker deuren nutsvoorzieningen.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 aug 2014 08:00

De stadsdiensten gaan een onderzoek instellen, dus het is blijkbaar niet zo maar mogelijk door te werken...

Op welke wet kunnen zij zich beroepen?
Ik heb het nog nooit geweten dat je een vergunning nodig hebt voor het plaatsen van een keuken, badkamer, chape, etc...
Maar dat kunnen zij dus niet rieken. Daarom dat ze het ook komen onderzoeken.

Slyke
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 08 aug 2014 01:13

De stadsdiensten gaan een onderzoek instellen, dus het is blijkbaar niet zo maar mogelijk door te werken...

Op welke wet kunnen zij zich beroepen?
Ik heb het nog nooit geweten dat je een vergunning nodig hebt voor het plaatsen van een keuken, badkamer, chape, etc...
Maar dat kunnen zij dus niet rieken. Daarom dat ze het ook komen onderzoeken.
Inderdaad, maar ik heb niks te verbergen... alles van ruwbouw staat er volgens plan en het is volledig winddicht.

Nadat ze dit vastgesteld hebben, kunnen ze toch niet veel meer eisen?
Een nieuwe vergunning aanvragen voor binnenafwerking zou toch wel heel vreemd zijn...

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 08 aug 2014 08:13

Wacht dan gewoon af i.p.v. nu al te panikeren. :cry:

Franciscus
Berichten: 38681

#9 , 08 aug 2014 22:42

Niet direct van toepassing maar toch om enig idee te geven.
In begin jaren 70 werden er twee kavels gekocht - er werd één huisje opgezet als vakantiewoning en dus één stedenbouwkundige vergunning afgeleverd.
Grond is nu in onverdeeldheid ( overlijden van een van de partners) een kleinkind wil alles kopen en daar gaan wonen.
Edoch sedert de gewestplannen eind jaren 70 was heel het gebied agrarische zone geworden (geel gekleurd) en stond alles zonevreemd.
Maar er is een afwijking als er een stedenbouwkundige vergunning is afgeleverd - spijtig genoeg maar één dus mag er op de twee kavels maar één woning gebouwd of uitgebreid worden.
Dus voor de gemeente zou het geen probleem een zijn als er een nieuwbouw komt maar het vakantiehuis moet dan wel afgebroken worden. Reden hiervoor in de nieuwe bouwvoorschriften moet het dichter bij de nu openbare weg staan. Was vroeger ook een privaat weg van de eigenaars van de oorspronkelijke hoeve en de andere eigenaars van de gronden en de 4 andere verkavelingspanden.

De vakantiewoning is bewoonbaar en DAT is toen wel gecontroleerd . Maar dank zij de vergunning kan er hopelijk terug gebouwd worden.

NotHappy
Berichten: 191

#10 , 15 aug 2014 08:28

Als woning winddicht is. En niet afgewerkt is dat leegstand, zou moeten opgenomen zijn in het register en daarvoor moet belasting betaald worden.

Een bouwvergunning is 2 j geldig en moet uitgevoerd zijn na 3 j, indien niet uitgevoerd moet er een nieuwe vergunning gevraagd worden voor het niet uitgevoerde deel.

Mvg

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 15 aug 2014 08:55

Maar voor binnenafwerking is geen bouwvergunning meer nodig: DUS.......

Terug naar “Aanneming”