Kost gemene muur terugeisen

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

Kost gemene muur terugeisen

#1 , 30 jul 2014 17:54

Hallo,


Ik heb vorig naar in november mijn muren laten injecteren tegen opstijgend vocht. Nu zit daar ook een gemene muur bij. Ik heb destijds mijn buren gezegd dat ik graag had dat ze zouden meebetalen. Ik heb daar daarna niks meer van gehoord maar dacht van dat zo te laten, onder het mom van 'goede buren'. Nu hebben mijn buren mij zo een ongelooflijke 'naaistreek' gezet dat ik beslist heb van terug te eisen waar ik recht op heb. Nu vraag ik mij af hoe ik op correcte manier het deel van de gemene muur terugeis. Ik heb reeds gemaild naar de firma en een aparte berekening factuur opgevraagd om de kost te kunnen bewijzen.


Mvg,


Muscle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 30 jul 2014 20:20

Als ik je buur was zou ik die rekening niet betalen. Ik heb geen inspraak gekregen, niets getekend. Jij beslist op je eentje om de muur te behandelen. Nu wil het toch wel lukken zeker dat ik enkele jaren geleden gerenoveerd heb. Ik heb toen al de muren behandeld. Ook onze gemeenschappelijke muur. Ik heb toen ook niet aan jou gevraagd om mee te helpen.

Sirkii
Berichten: 5458

#3 , 30 jul 2014 20:20

k Vrees dat je daar geen "recht" op hebt. Je buren vonden die vochtige gemene muur blijkbaar niet erg ... Eerder het "genaaide" te proberen aanvallen is de beste tactiek.

Zelf ooit iets gelijkaardig voorgehad : vochtige gemene muur en buur verbouwt. Ik naar buur met voorstel om samen te injecteren. Antwoord: niet nodig wij metsen een tweede muur. Dus zelf 100% betaalt (in ondertussen al lang verkocht rijhuis)

Reclame

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 30 jul 2014 21:59

Volgens wat ik begrijp van artikel 653 etc burgerlijk wetboek heb ik daar geen inspraak voor nodig:

Art. 655. Het herstellen en het wederopbouwen van de gemene muur komen ten laste van allen die op de muur recht hebben, en zulks naar evenredigheid van ieders recht.

Art. 656. Echter kan ieder medeëigenaar van een gemene muur zich bevrijden van de verplichting om bij te dragen tot het herstellen en het wederopbouwen, door zijn recht van medeëigendom te laten varen, mits de gemene muur geen gebouw steunt dat hem toebehoort.

De muur is de scheidingsmuur tussen 2 woningen, dus lijkt het mij toch wel dat ik recht heb om geld te vragen.

KJ86
Berichten: 2680

#5 , 01 aug 2014 14:27

Het hangt er vanaf of dat herstellen in de ruime zin van het woord geinterpreteerd mag worden. Je brengt immers geen herstelling aan maar een verbetering door te injecteren. De buurman zou kunnen argumenteren dat de waterkerende laag voor die muur helemaal niet nodig was en ook geen deel uitmaakte van het origineel ontwerp. Je verliest natuurlijk niets door te proberen.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 aug 2014 16:40

Voor dit soort zaken maak je best VOORAF goede afspraken. Erna zijn vijgen na Pasen.

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 02 aug 2014 01:30

Het hangt er vanaf of dat herstellen in de ruime zin van het woord geinterpreteerd mag worden. Je brengt immers geen herstelling aan maar een verbetering door te injecteren. De buurman zou kunnen argumenteren dat de waterkerende laag voor die muur helemaal niet nodig was en ook geen deel uitmaakte van het origineel ontwerp. Je verliest natuurlijk niets door te proberen.
Ze mogen dat argumenteren, ik heb de firma uitgenodigd en zij hebben metingen gedaan. Wat bedoel je met 'geen deel uitmaakte van het origineel ontwerp'? Elke muur heeft een waterkering he. Anders gaat hij kapot, en word je ziek.
Voor dit soort zaken maak je best VOORAF goede afspraken. Erna zijn vijgen na Pasen.
Lees de OP, ik heb hen vooraf op de hoogte gebracht. Dat doet er hier ook niet echt toe in feite.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 aug 2014 11:33

[Lees de OP, ik heb hen vooraf op de hoogte gebracht. Dat doet er hier ook niet echt toe in feite.
Op de hoogte brengen is nog niet helemaal hetzelfde als afspraken maken.

KJ86
Berichten: 2680

#9 , 02 aug 2014 22:33

Het hangt er vanaf of dat herstellen in de ruime zin van het woord geinterpreteerd mag worden. Je brengt immers geen herstelling aan maar een verbetering door te injecteren. De buurman zou kunnen argumenteren dat de waterkerende laag voor die muur helemaal niet nodig was en ook geen deel uitmaakte van het origineel ontwerp. Je verliest natuurlijk niets door te proberen.
Ze mogen dat argumenteren, ik heb de firma uitgenodigd en zij hebben metingen gedaan. Wat bedoel je met 'geen deel uitmaakte van het origineel ontwerp'? Elke muur heeft een waterkering he. Anders gaat hij kapot, en word je ziek.
Je gaat echt moeite moeten doen om een huis te vinden van voor de oorlog met een waterkerende laag. Het plaatsen van waterkerende lagen is ergens in de jaren vijftig opgekomen en pas courant toegepast in de jaren zestig. Vroeger gebruikte men andere technieken tegen vochtbestrijding. Ze lieten het vocht zitten in de muur en plaatste er lambrisering voor, de muren cementeren was ook een oplossing of tegels tot op een meter hoogte, enz. Het kan dus goed zijn dat uw buur één van de bovenstaande oplossingen heeft in zijn huis en op die manier geen last had van het vocht in de muren.

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 04 aug 2014 21:52

Mijn huis (de huizen) moet ooit onderkapt zijn of zo want het is volgens wat ik weet van 1935 maar is is wel een waterkering aanwezig, maar die was dus volledig kapot door de leeftijd. De huizen waren oorspronkelijk ook van 2 broers dus het zou me niet verbazen als de buren ook waterkering hadden die nu verstorven is. Ik weet dat ze sowieso ook vochtproblemen hebben. De man heeft mij daar al over aangesproken en de plekken getoond.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#11 , 05 aug 2014 16:04

Wie zegt dat uw buren een probleem hebben. Zij kunnen dit evengoed oplossen door een geventileerde voorzetwand te plaatsen. Niet alle vochtproblemen moeten worden opgelost op uw manier.
U had afspraken moeten maken. U bent nu uit op wraak en niet uit op een oplossing. Volgens mij hebt u geen recht van spreken. Zelfs niet van in den beginne. Vocht valt niet onder de voorwaarden door u aangehaald tenzij deze direct de gezondheid aantasten of de structurele integriteit van de muur of gebouw. U kan dus niet zomaar uw eisen/wensen opleggen aan een ander

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#12 , 12 aug 2014 18:33

Wie zegt dat uw buren een probleem hebben. Zij kunnen dit evengoed oplossen door een geventileerde voorzetwand te plaatsen. Niet alle vochtproblemen moeten worden opgelost op uw manier.
U had afspraken moeten maken. U bent nu uit op wraak en niet uit op een oplossing. Volgens mij hebt u geen recht van spreken. Zelfs niet van in den beginne. Vocht valt niet onder de voorwaarden door u aangehaald tenzij deze direct de gezondheid aantasten of de structurele integriteit van de muur of gebouw. U kan dus niet zomaar uw eisen/wensen opleggen aan een ander
Tegen vocht lijkt injecteren of onderkappen mij nog altijd de enige deftige oplossing. Een voorzetwand bestrijdt de symptomen, niet de oorzaak.
Je gaat ook niemand vinden die gaat zeggen dat vocht in huis geen risico voor degezondhed is. Ook voor de muren is dit slecht.

Maar goed dat doet er weinig toe. Ik bij d at ik hier recht op heb, en vraag dus gewoon naar de correcte procedure waarop ik kan terugeisen waar ik naar mijn mening recht op heb.

Franciscus
Berichten: 38728

#13 , 12 aug 2014 18:47

U hebt geen contract met uw buur op papier staan dus kan u hem wegens niet nakomen overeenkomst voor de rechtbank dagen.
U kan langs uw kant van een gemene muur wel gaten maken en deze terug opvullen maar u hebt geen zeggenschap over de andere kant van een gemene muur.
Wat was het bedrag van de kosten?

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#14 , 12 aug 2014 19:47

Ik heb de wet aan mijn zijde zoals uitgelegd in de startpost. Totaal bedrag was 7000. Gemene kost voor hen zou een goeie 1200 zijn.

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#15 , 12 aug 2014 21:05

Waarom zou ik hier een rechter voor nodig hebben? En poets bakken? Laat uw infantiele commentaar achterwege aub. Ik wil gewoon doen waar ik recht op heb volgens de wet.

Terug naar “Aanneming”