Schilder laat niks meer van zich horen...

Leaper
Topic Starter
Berichten: 4

Schilder laat niks meer van zich horen...

#1 , 06 jul 2014 22:23

Hallo,

Voor het verven van onze verbouwde woning hebben we beroep gedaan op een schilder uit de buurt. Deze hebben we gekozen omwille van zijn goede offerte (niet het goedkoopste, maar wel duidelijk gespecifieerd wat elke kamer zou kosten) en vooral zijn beschikbaarheid op het voor ons goede moment.
Alles OK tot de dag dag hij moest beginnen(=maandag). Die maandag is hij niet gekomen, heeft in pas in de namiddag iets laten weten dat hij pas woensdag kon beginnen, maar dan ook pas als ik hem gebeld had. Ok, kan gebeuren. Ondertussen hebben we al een voorschot betaald van +- 20% voor materiaal e.d.

Woensdag is hij dan ook begonnen, donderdag ook goed gewerkt, vrijdag niet gezien... We wisten ook dat hij een paar dagen verlof ging nemen in de volgende week maar dat hij volgende vrijdag terug ging beginnen...u raadt het al : geen schilder... ook geen antwoord op telefoon, sms, mail... Dat is zo ettelijke dagen doorgegaan tot we hem dinsdag terug hebben kunnen bereiken waarop hij meldde dat hij ziek was geweest en hij morgen terug ging beginnen. En dat was ook zo.

Hij heeft dan 2 dagen goed doorgewerkt en 1 kamer volledig afgewerkt en 2 kamers quasi. Hij ging zaterdag (dag van onze verhuis) 's morgensvroeg nog de plafonds doen....niet gezien wat serieus ambetant was aangezien al zijn materiaal nog in de kamers stond op de dag van onze verhuis.

Ondertussen zijn we 4 weken verder en hebben we ondanks meedere telefoontjes, sms'en, mails geen contact meer kunnen hebben met hem. Hij was ook pas verhuisd en op zijn factuur stond nog zijn "oud" adres. Ondertussen heb ik via via wel zijn nieuw adres achterhaald.

Raar is dat zijn materieel (incl werfradio, vochtigheidsmeter, telescopische steel e.d.) hier nog staat.

Maar we willen eigenlijk af van deze overeenkomst. Voor ons is hij niet echt betrouwbaar meer. Wat kan/moet hiervoor gebeuren ?
Een aangetekend schrijven waarin we aanhalen dat we de overeenkomst willen ontbinden omwille van niet uitvoeren van de werken op termijn zoals beloofd of kan hij nog afdwingen dat hij de werken nog kan uitvoeren ? Spijtig dat zijn werk eigenlijk wel OK is.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Simon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 jul 2014 07:37

Iedereen kan eens pech hebben , en een schilder kan ook, ziek worden en recht hebben op verlof.
Best niet met zo'n strakke planning werken, en een paar dagen reserve laten, zeker voor een verhuis. Hou STEEDS rekening met onvoorziene zaken. Dan zal je deze zaken niet voor hebben.

Leaper
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 07 jul 2014 16:58

Mava,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat iedereen pech kan hebben of ziek kan worden, maar meer dan 1 maand niks van je laten horen vind ik niet kunnen. Hij ligt mogelijk in het ziekenhuis (wat imo de enige geldige reden zou kunnen zijn) maar dan zou zijn vriendin toch evt iets kunnen laten weten ? Het is vooral niet weten waar we aan toe zijn NU waar we het moeilijk mee hebben. Ik kan nu ook geen andere schilders engageren zonder dat deze zaak afgehandeld is. Tijdens ons verbouwavontuur heb ik van zeer communicatieve tot zeer gebrekkige aannemers qua communicatie mogen ervaren maar dit spant toch de kroon...

S.

Reclame

Kali
Berichten: 769

#4 , 07 jul 2014 17:10

Schilder toevallig niet afkomstig uit Merksem?

Zo ja, gelieve mij een privé-bericht te sturen.

guy263202
Berichten: 163

#5 , 07 jul 2014 19:30

Net hetzelfde meegemaakt met een schilder die 3j geleden in Denderleeuw woonde.
Overeenkomst met deze getekend omdat die 'direct' kon beginnen. Echter dit was een
list om een contract te hebben. Kwam maar 1x week langs om te werken en was intussen
ook op andere werven bezig. Gelukkig stond er in de overeenkomst een einddatum...
de laatste week kwamen er 5 polen meehelpen. Ik heb mijn les geleerd: 0% voorschot
voor zulke werken. Voorschot vragen wil in mijn ogen zeggen: 'ik vertrouw u niet';
voorschot in mijn ogen slechts toelaatbaar waar de aannemer grote investeringen moet
doen op voorhand. Verfpotten kunnen echter overal gebruikt worden en vergen geen
voorschot.

fieke0509
Berichten: 188

#6 , 08 jul 2014 08:49

Beste Guy

Indien je als schilder de verf allemaal moet aankopen voor een werk dan ben je al een schone duit kwijt en geloof me vrij dat er ook klanten van dit allooi zijn waarvan je achteraf je geld niet terugkrijgt. Het is meer dan normaal dat er een voorschot voor de aan te kopen verf gevraagd wordt. Dit gaat vaak over veel geld.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 jul 2014 12:49

Dit gaat vaak over veel geld.
Zeker als je verf voor professionelen gebruik en niet die rommel uit de DHZ. Kan het dubbele van prijs zijn, maar de resultaten zijn er dan ook naar.

fieke0509
Berichten: 188

#8 , 08 jul 2014 13:09

Dit gaat vaak over veel geld.
Zeker als je verf voor professionelen gebruik en niet die rommel uit de DHZ. Kan het dubbele van prijs zijn, maar de resultaten zijn er dan ook naar.
Helemaal mee eens.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 08 jul 2014 13:34

Dit gaat vaak over veel geld.
Zeker als je verf voor professionelen gebruik en niet die rommel uit de DHZ. Kan het dubbele van prijs zijn, maar de resultaten zijn er dan ook naar.
Helemaal mee eens.
ditto.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 08 jul 2014 15:35

Het is een oud zeer bij zelfstandige vakmensen.
Loodgieters, schilders, schrijnwerkers. Ze beloven allemaal dat ze op die of die datum zullen beginnen, maar de moment dat je afgesproken hebt sturen ze hun kat.
Maar ze zijn op 10 werven tegelijk bezig en overal gevraagd.

Dat ze een voorschot vragen om de verf te kopen vind ik normaal. Goeie verf is dan ook duur.
Maar je zou kunnen vragen dat ze voor de waarde van het voorschot al verf komen leveren.
Je hebt dan toch al dat indien het fout gaat.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 08 jul 2014 15:46

Persoonlijk heb ik al tientallen aannemers over de vloer gehad bij mij thuis. Heb nog NOOIT 1 €cent als voorschot betaald. Zoek vooraf een degelijke aannemer, met referenties, liefst via familie of kennissen. Wantrouw die annonces in reclameblaadjes. Contacteer die referenties. En vraag zeker niet om morgen al te beginnen. Aannemers die dat kunnen en nog een voorschotje vragen zitten gewoonlijk in slechte papieren, en meestal zijn dat dan ook nog niet eens de beste vaklui.

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#12 , 08 jul 2014 16:16

Als zelfstandig klusser en schilder vind ik dit alles verschrikkelijk. Nooit ofte nimmer zou ik op meerdere werven tegelijk beginnen of bezig zijn.
Doe bij een ander wat je bij jezelf zou willen.
Als je bij zulk een aannemer terecht komt ben je beter er onmiddellijk mee te kappen.
Voorschotten zijn van deze tijd spijtig genoeg. Kom het zelf ook tegen. Alles en iedereen lijkt ter goeder trouw tot je met de factuur aankomt.
Vooraf afgesproken prijs en wordt schriftelijk goedgekeurd. Werken worden uitgevoerd tot ieders tevredenheid.
Maar factuur wordt niet overgeschreven, aanmaningen worden genegeerd. Zelfs voor bedragen onder 1000 euro.
Volgende logische stap is voorschotten vragen om toch zeker uw eigen investering in materialen te kunnen recupereren.

Dit is eigen aan deze tijd. Vroeger had je zo'n problemen niet.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Kali
Berichten: 769

#13 , 08 jul 2014 16:31

Kan TS misschien laten kennen waar de schilder vandaan komt?

guy263202
Berichten: 163

#14 , 08 jul 2014 19:32

Ik ben het helemaal niet eens om nog een voorschot aan een schilder te betalen.
De grondverf die de schilder moet aankopen kan hij op elke werf gebruiken. Wel akkoord
om te betalen naarmate de schilderwerken vorderen. Een voorschot geven vraagt
om problemen, het geeft de schilder een zekere macht: hij komt niet op tijd opdagen bv.
en de klant zit gevangen... Ik heb mijn les geleerd.

guy263202
Berichten: 163

#15 , 08 jul 2014 19:35

Oh ja, niet te vergeten is dat schilders 30% minder betalen in vergelijking met een particulier.

Terug naar “Aanneming”