Dak lek: aannemer aansprakelijk ?

Davlin45
Topic Starter

Dak lek: aannemer aansprakelijk ?

#1 , 07 mei 2014 09:47

Situatie: nieuwbouw 5 jaar oud. Ik merkte een lek op aan de schouw, sprak een andere aannemer aan om te kijken naar het lek. Hij trekt aan de alarmbel: er is heel wat mis met mijn dak zoals: een nat onderdak en zelfs vochtig hout. Zonder onderdak regent het dus gewoon binnen, net enkel aan de schouw maar overal. Daarnaast zijn er nog een heleboel gebreken.

Probleem: we vertelden de oorspronkelijke aannemer tijdens de werken dat hij niet meer terug hoefde te komen: hij bakte er niets van en kreeg de problemen niet opgelost. Zijn factuur betaalden we volledig. We waren al blij dat we van hem af waren.

Kunnen we de kosten van de herstelling terugvorderen van de eerste aannemer ? Welke stappen moeten we nemen ?

Op dit ogenblik ligt er alvast een afspraak vast met de nieuwe aannemer en mijn toenmalige architect om de gebreken te bespreken en een verslag op te maken.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx

#2 , 07 mei 2014 10:47

Ik zou de brandverzekering contacteren en vragen om rechtsbijstand.

Een lekkend dak valt onder de tienjarige aansprakelijkheid van de aannemer.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2014 10:52

Indien u de nieuwe aannemer nu al het dak laat herstellen, zal je niets meer kunnen recupereren van de oorspronkelijke aannemer, tenzij deze minnelijk en schriftelijk zijn akkoord heeft gegeven.
Ik denk dat je via de vrederechter zal moeten, die dan een gerechtsdeskundige zal aanstellen.

Reclame

Davlin45
Topic Starter

#4 , 07 mei 2014 11:45

Bedankt voor het advies.

Ik heb al contact gehad met de brandverzekering: blijkbaar geldt mijn rechtsbijstand niet bij contractuele problemen... (bij wat dan wel vraag ik me meteen af...)

Ik heb de nieuwe aannemer nog niets laten uitvoeren, omdat ik eerst even wilde kijken wat mijn opties waren. Wat al niet eenvoudig was omdat er allerlei alarmbellen begonnen te rinkelen bij de zin 'uw dak is zo lek als een zeef'. :shock:

De nieuwe aannemer stelde voor om een expertise te laten uitvoeren.

mava105

#5 , 07 mei 2014 12:33

De nieuwe aannemer stelde voor om een expertise te laten uitvoeren.
Wil je dat deze tegenstelbaar is tegen de oorspronkelijke aannemer, zal je zo wie zo via de vrederechter moeten.
Kijk eerst eens of deze aannemer nog wel actief is, en niet in faling gegaan, anders is een expertise weggesmeten geld.

Davlin45
Topic Starter

#6 , 07 mei 2014 13:07

Ik zou inderdaad de oude aannemer het werk niet willen laten uitvoeren. Kan dit via het vredegerecht indien de herstelkosten boven €2500 liggen ?

Oude aannemer is inderdaad nog actief, ik zie zijn camionette toch nog steeds rondrijden... Ik heb al zitten zoeken naar websites waar ik kan opzoeken of een onderneming nog bestaat. Niet meteen iets gevonden.

zertyx

#7 , 07 mei 2014 17:59

Actief, maar hij kan wel intussen failliet verklaard zijn en opnieuw begonnen als het om een eenmanszaak gaat...

KJ86

#8 , 12 mei 2014 15:23

Kan je de architect niet langs laten komen om te kijken waar de aannemer in fout is gegaan. Je kan best iemand onafhankelijk laten kijken naar u dak. Er lopen veel aannemers rond die problemen uitvergroten en niets liever doen dan andermans werk af te breken (ik spreek uit ervaring als werfleider). Het kan misschien opgelost worden met een paar simpele herstellingen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het overal lekt op het onderdak als de pannen in hun sluiting liggen of je moet een lage dakhelling hebben (en dan nog).

mava105

#9 , 12 mei 2014 15:58

Heb dat ooit ook meegemaakt in een pand van mijn werkgever dat pas was aangekocht.
Er lag een dak op van ongeveer 5 jaar oud, en toch lekte het op verschillende plaatsen.
Na expertise door een deskundige aangesteld door de rechtbank, bleek dat dakdekker er niets beters op had gevonden dan de pannen die van een dubbele sluiting voorzien waren, te plaatsen met enkele sluiting. Zo kon hij op een heel dak een paar m² pannen uitsparen, en natuurlijk de centjes is eigen zak steken.
Spijtig genoeg ging aannemer (doelbewust) in faling onmiddellijk na het proces, en bleef er niets anders meer over dan zelf de kosten te dragen. Gelukkig bestond dat model van pan nog en konden de andere, nadat ze er eerst allemaal waren afgehaald en andere panlatten geplaats, terug herbruikt worden.

CycloLawyer

#10 , 09 okt 2016 21:13

Verzoening of minnelijke schikking is de eerste stap, waar je kan maximaal 1.860 euro schadevergoeding vragen

http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... -schikking

denlowie

#11 , 09 okt 2016 21:20

Verzoening of minnelijke schikking is de eerste stap, waar je kan maximaal 1.860 euro schadevergoeding vragen

Deze topic is al 2 jaar oud ik denk dat dit al zal opgelost zijn zeker na twee jaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CycloLawyer

#12 , 09 okt 2016 22:27

Deze topic is al 2 jaar oud ik denk dat dit al zal opgelost zijn zeker na twee jaar !
jazeker, maar andere mensen met hetzelfde problemen, kunnen misschien toch deze informatie nuttig vinden

Terug naar “Aanneming”