huurdersaansprakelijkheid

miko
Topic Starter
Berichten: 4

huurdersaansprakelijkheid

#1 , 12 mar 2014 09:15

Ik zit met een dringende vraag met de huurdersaansprakelijkheid bij waterschade bij de buren.

Begin november kreeg ik een telefoon van de eigenaar dat er waterschade (zolder) is bij de buren, en dat het waarschijnlijk door ons komt.
Op vraag van de eigenares keek ik de goot na, en zag dat er plastiek zak de goot mogelijk verstopte.Heb het uitgehaald en heb dit gemeld aan de eigenares.

Week later kreeg ik een vraag van de eigenares of ik verzekerd ben voor huurdersaansprakelijkheid, wat ik niet was op dat moment (weet het , redelijk dom maar was onwetend op dat moment).

Gisteren zijn de experts langskomen, en hebben vastgesteld dat het ook aa mijn kant vochtig is (weliswaar in veel mindere mate als bij de buren). Omdat ze het niet eens zijn, wie de schuldige is , zullen een extra expert aanvragen om te bekijken of er een lek is in van de huizen.
Zo niet, zullen ze de schade waarschijnlijk verhalen op mij, aangezien het mijn taak is om de goot schoon te maken.

Grote probleem is dus dat ik geen verzekering had omdat moment, ik heb ondertussen wel een verzekering genomen maar natuurlijk zal het denk ik niet tussenkomen. Ik zou wel gebruik willen van het rechtbijstaan, is dit mogelijk?

Ook had ik vragen bij de hoogte van de mogelijke som: 1000 euro voor een muurtje weer te behangen + 20% morele schade.Ze spraken van ongeveer 1250 euro . Moet ik ook extra opdraaien voor de kosten van de experts , terwijl ik er niet om gevraagd heb?

Ook vroeg ik me of het mogelijk is dat een muur na 6 maanden nog steeds vochtig is, dat kan toch niet enkel van de ene keertje zijn dat de goot overliep? of toch?

Ik had waarschijnlijk niet zo eerlijk moeten zijn en moeten verzwijgen dat er een zak in het afvoer zat maar zo zit ik niet elkaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 12 mar 2014 15:00

U huurt een huis/appartement en hebt geen brandverzekering?
ofwel wordt uw risico gedekt door de polis van de eigenaar die u een extra vergoeding laat betalen en dan bent u ook mede verzekerd voor schade aan derden.
Uiteraard dient u uw eigen risico ( eigen goederen) ook te verzekeren.
Een familiale verzekering en een rechtsbijstandsverzekering ( liefst met een clausule dat ook contractuele aansprakelijkheid mee kan gedekt worden)lijkt me in deze tijd opportuun.

k.b.
Berichten: 876

#3 , 12 mar 2014 15:18

... Omdat ze het niet eens zijn, wie de schuldige is , zullen een extra expert aanvragen om te bekijken of er een lek is in van de huizen.
Zo niet, zullen ze de schade waarschijnlijk verhalen op mij, aangezien het mijn taak is om de goot schoon te maken.

Wie is het niet eens ? Begrijp ik dat er twee experts geweest zijn ? één van de verzekering van de buur en één van de verzekering van de eigenaar ?

k.b.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 12 mar 2014 15:21

PS hoe hoog is die dakgoot???
boven de X meter is het dan zo wie zo niet voor de eigenaar.
http://rs813p1.rapidshare.com/cgi-bin/r ... ectstart=1" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 mar 2014 16:33

Vermoedelijk ligt uw appartement boven de dakgoot, gezien je de zak zag zitten. Deze is dus ook meer dan waarschijnlijk van u afkomstig. Vandaar de beslissing van de experten.

Franciscus
Berichten: 38617

#6 , 12 mar 2014 19:06

Zo'n plastieken warenhuiszakjes kunnen heel hoog vliegen, heb er al op mijn dak gevonden... dus het kan volgens mij wel.

miko
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 13 mar 2014 08:52

Er zijn idd 2 experts gekomen, eentje van de buren en eentje van de eigenares.
Ze zijn het niet eens wie wat de schade berokent heeft, de expert van de eigenares claimt dat de schade evengoed van de buren zelf kan komen.

Ik kan de dakgoot zien in de zolderkamer (schuine dak) als ik een ladder gebruik, aan de dakgoot zelf kan ik moeilijk raken.
De zolderkamer wordt niet gebruikt, en de raam is dus meestal gesloten dus denk ik niet van mij kan komen al kan je het nooit met zekerheid weten.

Voor alle duidelijkheid de experts hebben nog niets beslist!
Ze hebben me enkel verteld als er in beide huizen geen lek is dan ben ik waarschijnlijk de verantwoordelijke.Er zal dus nog een extra expert komen om na te gaan of er een lek is.

Ik heb ondertussen wel een brandverzekering, familiale verzekering en rechtbijstand.Om in de toekomst dergelijke situaties te vermijden.

Mijn vraag is als ik als schuldige wordt aangewezen, kan ik rechtbijstand aanspreken?
Of is het beter om meteen de schade te vergoeden omdat er weinig kans is dat ik gelijk zal krijgen.

Kan het zijn dat een muur na 5 maanden nog steeds vochtig is nadat de goot verstopt is of lijkt het is meer structureel (lek bvb?)

Alvast bedankt voor de reacties

k.b.
Berichten: 876

#8 , 13 mar 2014 16:14

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

miko
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 13 mar 2014 17:08

@kb

Over de droogtijd: de experts waren ook verbaasd dat het nog vochtig was, vandaar dat er nog een expert zal komen.
Ik woon er officieel sinds april 2013 maar woonde er voordien al 3 jaar in een onderhuurcontact met een vriend.
De vriend is er vertrokken en heb dan een hoofdcontract gekregen.

Ik was inderdaad niet verzekerd tijdens de schadegeval, ondertussen wel.
Uiteraard zal mijn verzekeraar de schade niet betalen maar heb ik ook geen recht op mijn rechtsbijstand?

Ik ben gewoon een beetje bang dat de 2 experts onder 1 hoedje gaan spelen en alle schuld op mij gaan schuiven omdat ik niet verzekerd ben en makkelijk slachtoffer kan zijn.
Ik ben blij dat jij het ook raar vindt dat het nog ni droog is.

artemis
Berichten: 3294

#10 , 13 mar 2014 17:32

Uiteraard zal mijn verzekeraar de schade niet betalen maar heb ik ook geen recht op mijn rechtsbijstand?
Ik denk niet dat de rechtsbijstand u gaat willen verdedigen voor een geschil wat dateert van voor uw aansluiting, logisch ook.
Als ik me niet vergis is er zelfs een bepaalde wachttijd als je pas een rechtsbijstand hebt. Dit om te vermijden dat mensen pas een polis rechtsbijstand gaan nemen omdat ze voor een geschil staan (vergelijk misschien met hospitalisatieverzekering). Een brandverzekering neem je ook niet nadat je brand of waterschade hebt gehad :wink:

k.b.
Berichten: 876

#11 , 14 mar 2014 00:32

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

miko
Topic Starter
Berichten: 4

#12 , 14 mar 2014 08:52

Ik heb goed contact met de eigenares, dus dat wil ik niet op spel zetten.Ze is overigens ook mijn buurvrouw (aan de andere kant weliswaar).

Ik heb altijd goed en eerlijk geantwoord op de vragen van de expert, maar misschien moet ik wat behoedzamer zijn en niet zomaar met alles toestemmen.

Hoelang het zakje er lag weet ik niet, er was een serieuze storm dat week, dus het plastiek zakje kon toen omhoog gevlogen zijn en het regende ook enorm toen.

De weken erna heb ik extra aandacht geschonken aan de muren en dakgoot. De dakgoot liep niet meer over maar de vochtigheid van de muren bleef .

Ikan niet zomaar de dakgoot bekijken, ik had er een ladder ervoor nodig om ze te bekijken en een bezem om de zakje te verwijderen omdat het anders te gevaarlijk werd


alvast bedankt voor de tips en ik zal jullie verder op de hoogte houden.

Terug naar “Aanneming”