Nog niet alles betaald

matthijs
Topic Starter
Berichten: 1

Nog niet alles betaald

#1 , 29 jun 2007 16:38

Ik heb een appartement gekocht onder de wet breyne.
Bij de voorlopige oplevering van mijn privatief is een PV opgesteld met gebreken en tekortkomingen. Ondertussen zijn die gebreken weggewerkt.
Doch zijn er nu enkele verborgen gebreken aan het licht gekomen.
Ik weiger nog steeds om mijn laatste betalingsschijf te betalen zolang deze verborgen gebreken niet zijn opgelost.
De promotor/bouwheer dreigt nu met het aanrekenen van intresten (dit met terugwerkende kracht).

Ben ik in mijn recht of moet ik toch betalen?

Bemerkingen:
- Ik heb reeds de helft van mijn borg vrijgegeven
- Gebreken van PV gemeenschappelijke delen zijn nog niet of gedeeltelijk aangepakt.
- Zowel privatief als gemeenschappelijke delen zijn nog niet definitief opgeleverd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 jul 2007 12:39

?Art.1184.In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen,voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt..."(Burgerlijk Wetboek).

?In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege.Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen?(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

?De excipiens moet bewijzen dat de exceptio non adimpleti contractus op rechtmatige wijze wordt ingeroepen?(Cass. 13 januari 1949,Pas. 1949,I,30).

?De feitenrechter appreci?ert soeverein of het niet naleven van de contractuele plichten door een partij dusdanig zwaar is dat de andere partij de exceptie van niet-uitvoering van de overeenkomst mag inroepen?(Cass. 15 juni 1981,Pas. 1981,I,1179, Arr.Cass. 1980-81,1190).

?Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.?(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

De feitenrechter zal bij de beoordeling van het al dan niet rechtmatig opschorten van uw betaling ook rekening houden met de sancties die de Wet Breyne reeds voorziet bij in gebreke blijven van de promotor,zijnde:
?Art.3...De borgtocht wordt per helften vrijgemaakt, de eerste helft bij de voorlopige oplevering, de tweede helft bij de eindoplevering, overeenkomstig de in volgende alinea bepaalde modaliteiten...?(21 OKTOBER 1971. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 9 juli 1971 tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen).

Uw niet aanvaarden van de definitieve oplevering,op voornoemde gronden,verhindert dus het vrijmaken van de tweede helft van de borgtocht.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanneming”