Pagina 1 van 1
factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 12:16
door bartcorn
Ben nieuw hier, bij deze mijn eerste vraag:
Wij hebben ramen en deuren laten plaatsen, maar ik heb nooit tussentijdse facturen ontvangen van de werken. Er is 1 grote factuur gemaakt aan het begin van de werken (offerte werd eigenlijk omgezet naar factuur) en per werkfase moest ik de centen overzetten naar de rekening van de aannemer. Op het einde van de werken heb ik ook een creditnota niet ontvangen (van werken die op een goedkopere manier werden afgewerkt).
Nu is die firma intussen failliet, maar heb ik voor de belastingen facturen nodig. Echter, deze heb ik dus nooit ontvangen. Kan ik deze nog ergens opvragen (via bv. curator die het faillissement opvolgde) of is dit een hopeloze zaak?
Alvast bedankt voor jullie hulp en tijd,
Bart
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 12:30
door denlowie
Normaal heeft de curator niet de facturen in zijn bezit, maar als er facturen opgemaakt zijn dan heeft de zaakvoerder die wel, en hij kan misschien er een kopie van nemen.
Als je eventueel teveel betaald heeft en je moet terug krijgen, moet je een brief met het bedrag erop en de naam van de firma sturen naar de griffie van de handels rechtbank waar de zaak gevestigd is, en dit komt dan in het faillissement en kan je er misschien terug krijgen bij de sluiting van het faillissement.
Velen denken dat de boekhouding bij de curator is, maar de curator heeft enkel de uit en inkomend factuurboek, bank uittreksels van de 6 laatste maanden, een inventaris die hij zelf opmaakt van goederen, en een eventuele balans meer heeft deze niet.
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 13:08
door bartcorn
Normaal heeft de curator niet de facturen in zijn bezit, maar als er facturen opgemaakt zijn dan heeft de zaakvoerder die wel, en hij kan misschien er een kopie van nemen.
En wat als de zaakvoerder failliet is, dan kan ik ze ook niet meer bij hem opvragen, of toch eens proberen contacteren?!

Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 13:15
door k.b.
.
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 13:58
door bartcorn
iemand een idee of je dat kan uitleggen aan de belastinginspecteur? Met andere woorden, nemen ze hier genoegen mee?
Ik heb naar de curator die het faillissement opvolgt een tijdje geleden ook al een hele briefwisseling doorgemaild over het niet ontvangen van een creditnota, fout inboeken van facturen en creditnotas enzovoort (als bewijs dat ik recht in mijn schoenen stond en alles betaald was). Voor hem was dit blijkbaar voldoende, want ik heb er nooit meer iets over gehoord.
Zou ik de belastingdienst ook op die manier kunnen laten weten dat het bedrijf in kwestie nalatig is geweest en ik de facturen dus niet heb? Ze hebben wel de eerste totaalfactuur en mijn uittreksels (ze kunnen dus perfect zien welke bedragen ik betaald heb).
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 14:39
door denlowie
En wat als de zaakvoerder failliet is, dan kan ik ze ook niet meer bij hem opvragen, of toch eens proberen contacteren?!
Normaal ligt de boekhouding bij de zaakvoerder, want het is hij die deze 10 jaar moet bewaren na het faillissement.
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 14:45
door denlowie
Ik heb het voorgevoel dat geen van beiden deze facturen heeft ...
k.b.
Het kan ook bij de boekhouder liggen, maar normaal moet alles bij de zaakvoerder zijn, want het is bij hem dat de curator om inlichtingen komt, en hoe beter deze meewerkt met de curator hoe beter voor het verder verloop.
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 14:47
door k.b.
.
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 14:50
door denlowie
Ik bedoel dat ze mogelijks nooit zijn opgemaakt ...
k.b.
Daar heb je misschien wel gelijk in anders had hij ze wel gegeven voor het faillissement.
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 11 dec 2013 14:57
door k.b.
.
Re: factuur opvragen na faillissement
Geplaatst: 13 dec 2013 08:08
door j.demoor
‘Er is 1 grote factuur gemaakt aan het begin van de werken...en per werkfase moest ik de centen overzetten naar de rekening van de aannemer.’ houdt in dat u wel een factuur bezit.
“Art.38.Het vonnis van faillietverklaring en het latere vonnis dat de staking van betaling vaststelt, worden, door de griffier binnen vijf dagen na hun dagtekening bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en door de curators binnen dezelfde termijn in minstens twee dagbladen of periodieke uitgaven met regionale spreiding. Het uittreksel vermeldt :...5. de termijn om aangifte van de schuldvorderingen te doen...Art.62.Om in aanmerking te komen voor een uitdeling alsmede om enig recht van voorrang te kunnen uitoefenen, zijn de schuldeisers gehouden aangifte van hun schuldvorderingen, samen met hun titels, ter griffie van de rechtbank van koophandel neer te leggen uiterlijk op de door het vonnis van faillietverklaring bepaalde dag. Op verzoek levert de griffier een ontvangstbewijs af...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).
‘Op het einde van de werken heb ik ook een creditnota niet ontvangen’ houdt in dat u een schuldvordering bezit tegen de failliete boedel. Spijts voornoemd art.62 kan u toch aangifte doen aan de griffie en aan de curator, met het oog op (onwaarschijnlijke ) overschotten.