Wij hebben een offerte getekend voor het plaatsen van een poort.
Daar alles leek te kloppen qua prijs is er redelijk vlot overgegaan tot het ondertekenen en goedkeuren van de offerte.
Er was afgesproken met de aannemer dat er geen voorschot moest betaald worden én dat ik zelf zou instaan voor de funderingswerken.
Na het goedkeuren van de offerte zou ik het plan ontvangen.
Toen ik aan de hand van het plan de funderingen wilde uitzetten zag ik dat de afmetingen van de poort te klein was, waardoor mijn reeds aangelegde oprit een meter smaller ging worden, ik heb dan de aannemer telefonisch gecontacteerd en dan begonnen de problemen pas, ik schets de gang van zaken:
1. aannemer komt zelf ter plaatse opmeten, hierbij wordt ook besproken dat er een poort dient geplaatst te worden met consoles buiten de oprit en werd
de plaats van de consoles aangewezen.
2. Ik ontvang een offerte die ik onderteken en goedkeur, de offerte bevat te tekst "leveren en plaatsen van een poort van 4m, inclusief consoles, voor de
som van...".
3. Na wat aandringen ontvang ik het funderingsplan, waar ook de afmetingen van de poort op staan, groot is mijn verbazing als blijkt dat de afmeting
van 4m niet alleen over de vleugel van de poort gaat, maar ook de 2 consoles er bij. Hierdoor wordt de oprit die al voor de opmetingen aangelegd is
smaller naar 3 meter, en feitelijk onbruikbaar wordt.
4. De aannemer telefonisch gecontacteerd, eerste opmerking die ik kreeg: "u hebt de offerte goedgekeurd". Hij ging wel de leverancier contacteren.
5. De aannemer dezelfde dag een 2de keer opgebeld, dat de poort klaar was om te lakken en dat dit niet kon tegengehouden worden. Toen ik vroeg
hoe hij dit ging oplossen krijg ik als antwoord "we gaan moeten kijken om ze te verkopen"
6. Na een week ontvang ik een bijkomende offerte voor nieuwe poortvleugels, dit zonder andere contacten.
7. Via mail mijn opmerkingen verwoordt, en dat ik er op sta dat er een oplossing geboden wordt binnen het prijsbestek.
8. Op dezelfde dag van de mail ontvang ik een voorschotfactuur, nooit werd er een voorschot afgesproken of vastgelegd, die ik weiger en terugstuur.
9. Antwoord hierop van de aannemer is een aangetekende brief, waarin hij stelt dat ik de offerte heb goedgekeurd, deze rechtsgeldig is en stelt dat ik
van mening verandert ben.
10. Ook via aangetekend schrijven moeten antwoorden, nogmaals dat we ons niet kunnen vinden bij de huidige gang van zaken, dat we de aannemer
beschouwen als de persoon met kennis daar hij de opmetingen heeft uitgevoerd.
11. Een aantal weken niks meer gehoord, maar toen we na het bouwverlof terugkwamen van reis was er een brief van zijn advocaat waarin de
uitvoering van de werken geëist werd, we kregen een deadline om de werken te laten starten (5dagen) of er zouden gerechtelijke stappen
ondernomen worden.
12. Zelf advocaat moeten raadplegen, die binnen de termijn een antwoord formuleerde dat de werken kunnen uitgevoerd worden, ttz het plaatsen van
een poort met de correcte afmetingen zodat de oprit niet onbruikbaar wordt of moet opengebroken worden. Er is ook vermeld dat als we niet binnen
een bepaalde tijd antwoord krijgen met een oplossing, de samenwerking opschorten.
13. Drie maanden na het verlopen van onze deadline krijgen we dan een dagvaarding van een deurwaarder dat er rechtzaak aangespannen wordt tegen
ons wegens het verbreken van de samenwerking. 14 dagen na de dagvaarding komt de zaak al voor.
We hebben ter goeder trouw de fout in de offerte gemeld na het ontvangen van de plannen, dit voordat er werken uitgevoerd waren.
De enige communicatie dat we nog kregen van de aannemer hierop waren aangetekende brieven en erger.
Wat hebben we hier verkeerd gedaan? Maken we een kans in de rechtzaal daar we toch de offerte goedgekeurd hebben.
Als je een offerte krijgt van de schrijnwerker voor ramen ga je er toch ook vanuit dat de afmetingen kloppen, zij zijn de specialisten ter zake, anders kun je beter alles zelf opmeten. Onze oprit was er al en de poort past er niet over.
We hebben ook nooit de kans gekregen om tot een vergelijk te komen.
groeten