Gevelwerken ontoereikend afgewerkt.

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

Gevelwerken ontoereikend afgewerkt.

#1 , 14 sep 2013 11:58

Vorig jaar werden gevelwerken uitgevoerd. Het plaatsen van isolatie en crepie.
Dit had in september 2012 moeten starten, maar pas met 2 maanden vertraging aangevat.
Door het slechte weer op dat ogenblik (licht vriesweer de twee laatste dagen van de werken) was de crepie op verschillende plaatsen niet correct uitgedroogd en is nadien afgeregend.
Op verschillende plaatsen was de afwerking ontoereikend (onafgedekte isolatie).
Tussen gevel en isolatie waren er aan het dak ook grote spleten. De aannemer werd hierop gewezen, en heeft dit alleen met pur dichtgespoten.
Ik heb dan een dakwerker moeten inschakelen om dit voorlopig af te dichten voor de winter vermits de aannemer dit niet correct "kon" afwerken.

Ik heb de aannemer dan ook meermaals gecontacteerd om alle gebreken te komen repareren, er werd slechts een gedeelte van de werken betaald in afwachting van voltooing.
Ondertussen heeft de aannemer (naar zijn mening) de laatste reparaties doorgevoerd, doch ik zit nu met muren die niet correct zijn afgewerkt. Grote kleurverschillen, plaatsen waar crepie met een breekmes is uitgesneden en dan terug overplakt met crepie die duidelijk een veel lichtere kleur heeft, en de dakwerker heeft er mij zopas op gewezen dat ik op termijn vochtproblemen mag verwachten door slechte aansluiting (vocht is net de reden waarom crepie werd geplaatst!)

Wat kan ik nu ondernemen?
- Kan ik de aannemer in gebreke stellen, contract verbreken en weigeren de rest van de factuur te betalen? Ik zie op geen enkele manier een goede oplossing van deze aannemer vermits men al 6 (zes!) maal is komen repareren, waarbij telkens slecht 1 of 2 punten worden aangepakt, maar ook nieuwe problemen worden gecreeerd.
- Kan ik een stap verder en schadevergoeding eisen om een andere aannemer de werken te laten corrigeren?
- andere mogelijkheden?

Alvast bedankt
Filip

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 sep 2013 12:46

- Kan ik de aannemer in gebreke stellen, - Kan ik een stap verder en schadevergoeding eisen om een andere aannemer de werken te laten corrigeren?
- andere mogelijkheden?
Je kan dat allemaal. Alleen moet je beginnen met het via AS in gebreke te stellen en hem de tijd geven om de herstelling uit te voeren (bvb 4 weken)
Eens die periode verstreken kan je naar de vrederechter trekken, en daar vragen voor een expertise. Het ereloon voor die expert zal je dan wel moeten voorschieten, maar kan later terug gevraagd worden als tegenpartij verliest.
Eigenmachtig kan je geen schadevergoeding eisen of een andere aannemer de werken laten afwerken. Oorspronkelijke aannemer kan nog steeds de volledige betaling opeisen, tenzij hij natuurlijk schriftelijk zijn akkoord hiervoor gegeven heeft.
Mij lijkt de enige oplossing voor de kleurverschillen, het volledig laten schilderen van de gevel, of een volledig nieuwe laag crepie.
Laatst gewijzigd door mava105 op 12 okt 2013 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 11 okt 2013 21:22

Ik heb ondertussen via aangetekend schrijven de aannemer in gebreke gesteld, doch hij heeft dit schrijven niet afgehaald.
Doordat hij evenwel telefonisch heeft gereageerd, weet ik dus dat hij het gewone schrijven wel gelezen heeft.

Blijkt nu dat de maatschappij een maatschappelijke zetel heeft op één adres, en een vestiging op een ander adres. Dit ander adres is ook hetgene dat op de factuur vermeld word, niet de maatschappelijke zetel.
Kan/moet ik mijn aangetekend schrijven richten aan de maatschappelijke zetel?
Wat is de juiste vormvereiste voor een ingebrekestelling wat betreft het adres?

Alvast bedankt,
Filip

Reclame

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 29 okt 2013 14:26

Ik zou graag jullie advies krijgen in bovenstaand.

Momenteel is de aannemer in gebreke gesteld via AS. De werken zijn niet correct uitgevoerd zoals hierboven vermeld. Wat is de beste aanpak?
- commissie voor bouwgeschillen?
- zonder advocaat naar vrederechter? (Dit is toch een zaak voor vrederechter veronderstel ik?)
- met advocaat naar vrederechter?

Ik ben er ondertussen al achter dat ik met mijn rechtbijstandverzekering niks aankan, want een contractueel bouwgeschil is niet gedekt!
Ik hoop ook op een betaalbare manier een onafhankelijk expert te vinden die mij kan aangeven of mijn grieven terecht zijn.

Alvast bedankt voor het advies.
Filip

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 09 mei 2017 17:04

Ondanks 3 jaar geleden... toch reactie :)
Neen, niet de naam die u vermeld labby73

Terug naar “Aanneming”