Aannemer vraagt om extra voorschot

white trash
Topic Starter

Aannemer vraagt om extra voorschot

#1 , 10 mar 2013 23:04

Besten, Ik heb sins kort het volgende voor.

Ik ben met een renovatie bezig en een aannemer komt hiervoor een bijbouw zetten.
Hij had hiervoor offerte met een forfait prijs gegeven en deze hebben wij aanvaard door het gevraagde voorschot te betalen.
Na enige tijd is hij begonnen aan de werken. Na enkele werken te doen vroeg hij al een stuk te betalen voor"uitgevoerde werken"
Ik argumenteerde hem dat dit maar van het reeds betaalde voorschot moest komen. Hij zei dat dit was voor de aankoop van het verdere materiaal.
Ik heb dit dus maar betaald.
Nu heeft hij nog even verder gedaan maar komt hij op het punt dat hij houten balken en osb platen moet kopen om ons dak te leggen.
Nu kreeg ik een mail dat hij door financiele problemen deze niet kan aankopen en zijn leveranciers niet op krediet leveren.
Maar dat we dit kunnen oplossen door dat ik het materiaal zou kopen voor hem en hij het dus zo zou leggen.
Maar hier is het voorschot toch voor? Er is al werk gedaan waarvoor het voorschot aangesproken kan worden maar deze pot is zeker nog niet opgebruikt.
Hij heeft met mijn voorschot dus gewoon een andere put gedelfd. Dit zal geen grote som meer zijn maar toch.
Liefst van al zou ik met deze persoon niks meer te maken hebben en met hem afspreken dat hij bij ons niks meer moet komen doen en we wel iemand anders vinden.
Maar ik vrees voor vervolging van contractbreuk omdat hij de verdere werken niet heeft mogen doen.
Het verloren gegane voorschot is geen groot bedrag en dat verlies accepteer ik. Maar ik wil niet betalen voor niet gebeurde werken.
Ik heb nooit een contract getekend enkel een voorschot betaald dat betekende dat we akkoord gingen met de offerte.

Mijn vraag is dus hoe raak ik van mijn aannemer af zonder daar later gevolgen van te hebben.
Want mijn vertrouwen in een persoon die geen 1500€ kan voorschieten voor 5 dagen is zeer klein.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 mar 2013 23:57

U moet maar betalen bij afwerking van de werken. U mag dus perfect weigeren hier op in te gaan.

Van uw aannemer afraken is daarentegen heel wat moeilijker.
Is er een uitvoeringstermijn afgesproken (op papier)? Is de kwaliteit van de werken goed of slecht?

white trash
Topic Starter

#3 , 11 mar 2013 10:35

Er is geen uitvoeringstermijn afgesproken op papier. De kwaliteit van de werken zijn ook niet slecht. Maar zolang ik niet ga betalen gaan de werken niet verder gezet worden. Zo kunnen we nog even aanslepen natuurlijk. Ik heb nooit iets getekend dus er is eigenlijk dan toch ook geen contract? Heb enkel een voorschot betaald wat betekende dat ik akkoord was met de offerte en de werken ingepland konden worden.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2013 12:35

Ik ben geen kenner op dit gebied, maar als een aannemer geen geld meer heeft om zijn werk verder te zetten, dan zou ik dat interpreteren als een voorbode van een faillissement. En bijgevolg zeer voorzichtig zijn met nog verdere voorschotten te geven.

artemis

#5 , 11 mar 2013 12:57

Ik kan mij niet over deze aannemer uitspreken maar aannemers hebben de laatste tijd ontzettend veel wanbetalers en dan heb je al snel geen reserves meer (vooral omdat er inderdaad veel in materiaal geïnvesteerd moet worden) en zo kom je al snel in een vicieuze cirkel.

k.b.

#6 , 11 mar 2013 13:10

Praat met uw aannemer ...

1. Hij bezorgt je de offertes voor de materialen om je bij bouw "onder dak te zetten"
2. In onderling overleg wijzigen jullie de bestaande overeenkomst (schriftelijk) ... met name de levering van de materialen uit 1 verminder je van het totaal.
3. Jij koopt de materialen.
4. Je aannemer plaatst deze en zorgt daarna voor een factuur voor U van de plaatsing ( en die betaal je dan)

Let er in het geheel op nooit meer te betalen dan de som van de materialen die op uw werf zijn en de prestaties die hij geleverd heeft ( aan de prijzen waarmee hij zijn bestek heeft opgemaakt)

Dit in de hoop dat hij dan toch uw bijbouw "onder dak zet" en dat deze geen weerschade of dergelijke oploopt ...

Een andere oplossing is er eigenlijk niet ... hij is vermoedelijk aan het wachten tot een volgende klant zijn voorschot betaald ...
Zeer strikt opvolgen en opletten ... het is inderdaad een (heel) slecht teken ...

succes,

k.b.

Vraag offerte voor deze materialen ...
Verminder in onderling overleg met uw aannemer zijn "prestaties"

ganapathi tantre

#7 , 11 mar 2013 15:48

1. Turaki vergist zich door te stellen wat hij zegt. Turaki weet namelijk niet wat de voorwaarden zijn geweest in de offerte.
2. Als u als bouwheer de nog resterende materialen betaald dan is er toch geen probleem met andere woorden.

bedrag offerte minus de voorschotten minus de door u betaalde materialen = wat er over blijft voor de aannemer.
Uiteraard is de situatie moeilijker als op het einde van de rekening er een deel in uw voordeel zou zijn. Dan moet
die aannemer geld aan u

geen 1500 € kunnen voorschieten kan idd een voorbode zijn. Maar als u voet bij stuk houd kan u misschien nog in een
veel slechtere situatie terecht komen. Want bij een faillissement is uw werf nog steeds niet af, krijgt u te maken met een curator
etc etc etc.
Om tot een goed einde te komen denk ik dat het beter is om de materialen te kopen in uw naam u loopt daarmee geen enkel risico ze zijn van u en te kijken in hoeverre de werken zijn gevordert en welke waarde ze hebben. Als die waarde niet overeenstemt met wat u reeds hebt betaald dan zit u goed. En u moet ook kijken naar de betalingsvoorwaarden in de offerte . Tenslotte zegt u zelf tevreden te zijn over het geleverde werk maar toch wil u er vanaf ?. Een rare situatie als de toestand momenteel in uw voordeel is. Of is er nog een addertje onder het gras ?

Verder kan het ook zijn dat hij in de tang is genomen door een bank. Het zou sinds 2008 niet de eerste zelfstandige zijn waar bvb een kaskrediet door zijn bank zomaar wordt terug getrokken.
Uiteraard beschouwd u de betaalde sommen als zijnde "uw voorschot" met nadruk op uw. Maar een aannemer kan niet worden geacht om ieder voorschot pas te mogen gebruiken voor een bepaalde werf. Net zo min als zijn leveranciers zouden kunnen eisen dat uw geld alleen aan hen toekomt omdat ze op uw adres hebben geleverd.
Laatst gewijzigd door ganapathi tantre op 11 mar 2013 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#8 , 11 mar 2013 15:58

1. Turaki vergist zich door te stellen wat hij zegt. Turaki weet namelijk niet wat de voorwaarden zijn geweest in de offerte.
Uit wat TS hier post kan vermoed worden dar er in de offerte enkel sprake is van een voorschot, en niets over tussentijdse betalingen. Indien er niets over tussentijdse betalingen staat, is het saldo maar verschuldigd op het einde van de werken.

Mocht er toch iets over tussentijdse betalingen staat, dan heeft TS hier de verkeerde indruk gegeven, maar het lijkt mij sterk dat hij zulk een detail over het hoofd zal gezien hebben, zeker daar hij met een vraag komt over tussentijdse betalingen. Ik heb echter sterk het vermoeden dat dit niet het geval is, en mijn uitleg dus wel correct is.

ganapathi tantre

#9 , 11 mar 2013 16:02

het zijn dus alleen vermoedens

Turaki

#10 , 11 mar 2013 17:54

het zijn dus alleen vermoedens
Gebaseerd op de veronderstelling dat TS geen vragen stelt over iets dat in zijn overeenkomst staat.

Maar goed, we zullen de twijfel wegnemen.
white trash, wat staat er juist over de betaling in de offerte? Voorschot, tussentijdse afrekeningen, saldo?

white trash
Topic Starter

#11 , 11 mar 2013 19:43

Enkel voorschot. Over tussentijdse betaling staat helemaal niks op de offerte. Dus ging ik er ook van uit dat er enkel een eindafrekening ging zijn.
Ik sta open voor tussentijdse betalingen. Als ik zie wat er gedaan is wil ik daar gerust voor betalen. Niemand werkt gratis. En ik heb al een tussentijdse betaling gedaan voor de reeds geleverde werken.
Maar balken zelf aankopen is mij toch een brug te ver. Zeker omdat het betaalde voorschot nog niet volledig opgebruikt is. Ook al is het niet veel meer.
Stel ik koop al het materiaal aan. Dan moet de aannemer deze voor een deel "gratis" komen leggen om zo het voorschot te verrekenen. Welke in financieel nood verkerende persoon zal dat doen?
Ik heb hem nu ook al sinds vrijdag (toen ik de mail kreeg dat hij in financiele problemen zat) niet meer gehoord. Heb hem meermaals proberen te bellen, email gestuurd; geen reactie.
Ik zou mij er al bij kunnen neerleggen dat ik het resterende voorschot (+-300€) kwijt ben. Maar wat ik ten alle tijden wil vermijden is dat hij achteraf gerechtelijke stappen kan ondernemen die er voor zorgen dat ik hem nog een schade vergoeding moet betalen omdat hij de rest van de werken niet heeft 'mogen' doen.
Mijn vertrouwen in die persoon is ook volledig weg en wil iemand waar ik geen vertrouwen in heb geen stuk laten zetten aan iets waar ik 20 jaar voor afbetaal.
Dus eigenlijk is mijn hoofdvraag. Hoe raak ik van hem af zonder dat hij mij later nog geld kan kosten?

Turaki

#12 , 11 mar 2013 20:25

Niet.

Dit kost u oftewel geld (verbreking van het contract), oftewel tijd (nodige wachttijd om te kunnen vaststellen dat de aannemer de werken niet meer zal uitvoeren). Hoe u het ook draait of keert, u heeft een contract, en u moet de andere partij de kans geven om zijn verplichting na te komen. Pas als zonder twijfel is vastgesteld dat uw aannemer de werken niet meer gaat afwerken (na ettelijke AS van u, verspreid over pakweg een jaar) kan u de rechter vragen het contract te verbreken omdat uw aannemer in gebreke blijft. En ga er maar van uit dat ook de gerechtelijke procedure even tijd nodig heeft.

Enige kans die u heeft om dit korter of goedkoper op te lossen, is dat uw aannemer akkoord gaat met een wederzijdse verbreking van het contract.

ganapathi tantre

#13 , 11 mar 2013 21:15

Dus Turaki mijn welgemeende excuses u hebt gelijk gekregen door toeval of intuitie u mag kiezen ?
Wat mij echter opvalt is dat TS verder geen cijfers durft te noemen zodat kan beoordeelt worden hoe dit best
nu opgelost wordt. 1 door vast te houden aan de voorwaarden zoals overeengekomen met als gevolg dat het
scenario zoals hierboven beschreven door Turaki realiteit zal worden. 2 door af te stappen van de vastheid
van die voorwaarden in de offerte en een nieuw spoor via een dading af te sluiten.
En net omdat TS die cijfers niet noemt mag ik nu ook eens vermoeden tot tegendeel is bewezen dat er nog
andere zaken spelen. Sorry dat is nu éénmaal mijn buikgevoel zoals Turaki had ivm de voorwaarden zeker als
ik de laatste post van TS tussen de regels lees
Want als je zo dicht bij een oplossing zit om een werf klaar te krijgen dan is het zeker niet slim om het been stijf te
houden Je benadeelt er alleen jezelf mee Beter aan damage control doen
En dan kan je hopen dat de aannemer akkoord is met wederzijdse verbreking wie denk je dan vlug te vinden
om het werk van een ander over te nemen. En denk dan meteen ook maar verder over de tienjarige aansprakelijkheid
en/of eventuele garanties. Die hebt u bij een dergelijke oplossinghelemaal niet meer. De aannemer die het laatst aan
het werk is zal ze u zeker niet geven en van de vorige kan u niks eisen gezien u hem niet meer wilde. Dit betekent
evenwel niet dat de vorige daar zomaar van ontslagen is maar als het zover is dan zal de discussie zonder twijfel eindigen
ineen dat is niet van mij spelletje

Pragmatisch is een woord dat mij zo voor de geest staat om zulks op te lossen hoe groot het gelijk van één van de 2 partijen ook is

Turaki

#14 , 11 mar 2013 21:27

Dus Turaki mijn welgemeende excuses u hebt gelijk gekregen door toeval of intuitie u mag kiezen ?
Laten we stellen dat ik goed tussen de lijntjes kan lezen, en uit wat TS gepost heeft een aantal logische gevolgen heb getrokken.

white trash
Topic Starter

#15 , 11 mar 2013 21:33

Ik weet niet wat cijfers verduidelijken maar hier zijn ze.
Totaal bedrag 7800€
voorschot:2250€
Geleverde prestaties/materiaal: +- 1800€ om mezelf een goed gevoel te geven neem ik 2000€.
Dit is niet makkelijk na te trekken omdat sommige delen nog maar een stuk gedaan zijn dus moet je procentueel een stuk nemen van een bepaald bedrag dat hij voorop stelde in zijn offerte.
Dus nog te goed +-300€ zoals ik al zei.
Wat als deze aannemer failliet gaat en de balken lijken niet goed gelegd te zijn. Wie moet ik dan aanspreken voor mijn 10 jaar aansprakelijkheid?
Hoezeer is hij nog gemotiveerd om deze job goed af te werken?
Ik probeer hem al 4 dagen zonder succes te bereiken dus kan ik met hem geen oplossing vinden momenteel.
Deze nadelen overtuigen mij om niet met hem verder te doen. Heb hier echt geen verborgen agenda in hoor. Wil gewoon dat mijn uitbouw GOED gedaan zal worden en liefst zonder in het zak gezet te worden.
Stel dat hij onbereikbaar blijft. Dan moet ik blijven wachten en hopen dat ofwel zijn zaak overkop gaat of tot hij eens zin heeft om mijn telefoon op te nemen?

Terug naar “Aanneming”