Facturen betaald toch discussie

Albert M
Topic Starter
Berichten: 4

Facturen betaald toch discussie

#1 , 10 jan 2013 18:28

Hoi

Heb 2 jaar geleden een verbouwing laten uitvoeren door wat wij dachten een zeer bekwaam aannemer was.

Alle facturen betaald zoals het hoort, echter met wat hindernissen nl:

We hadden afgesproken om alles te betalen na de werken, maar na een maand was de aannemer daar met een
eerste factuur. Hij had het over een blijk van vertrouwen en het bedrag was een 6000 euro op een totaal van 50.000 €.
Ik kon mij hier wel in vinden en betaalde zijn factuur, een fout van mij want ik heb die cash betaald, waarop hij de factuur verscheurde.
Een week later stond hij daar met een nieuwe factuur en had hij er doodleuk de eerste factuur aan toegevoegd.

Wij hebben dit gemerkt en er hem over aangesproken, hij heeft de factuur opnieuw laten opmaken en er het bedrag van de eerste factuur
afgetrokken.

Verder zijn de facturen betaald na de uitvoering van de werken.

Op het laatste had de aannemer blijkbaar geen zin meer want hij heeft me met een onafgewerkte verbouwing laten zitten, na een AS is hij de laatste
werkjes onder dwang komen uitvoeren.

Nu een jaar later belt de aannemer mij op om die eerste factuur te betalen, die hij dus cash ontvangen heeft, hij vindt onze betaling niet terug zegt hij.

Ik vrees dat ik geen bewijs heb, behalve dan die tweede factuur waarop hij het bedrag weer aftrekt.

Zal deze factuur waarop duidelijk staat dat factuur 1 in vermindering wordt gebracht gelden als bewijs van betaling ?


Procederen is duur, dus als ik geen kans maak laat ik het liever zo.

mvg

Albert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 10 jan 2013 18:50

ZO later???? dus 2X die 6OOO euro betalen
of lees ik verkeerd?

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 10 jan 2013 18:53

Het is niet gangbaar dat een factuur verscheurd wordt na betaling, eerder dat hierop wordt geschreven "voldaan" of iets dergelijks. Door het verscheuren van de factuur heeft de aannemer er mooi voor gezorgd dat u geen bewijs heeft van betaling.

Reclame

Albert M
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 10 jan 2013 18:57

Idd een jaar later schuift hij die factuur , een kopij feitelijk want de originele had hij verscheurd toen ik cash betaalde, weer onder onze neus.

Franciscus
Berichten: 38734

#5 , 10 jan 2013 18:58

ALS op factuur 12345 wordt verwezen naar factuur 12340 dan hebt u een begin van bewijs.Probleem is dat u baar geld hebt betaald.
In principe moet u van elke factuur een copie hebben.
2 jaar geleden ...... en toen geen copie gevraagd?

Elke factuur moet genummerd zijn.

Albert M
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 10 jan 2013 19:16

Ik heb van elke factuur een kopij en een betalingsbewijs (via overschrijving) behalve van die eerste factuur.

Op factuur 2 wordt inderdaad verwezen naar factuur 1 (ze wordt er eerst bij opgeteld en dan weer van afgetrokken), dus op factuur 2 staat duidelijk :
Te betalen XXXXX€ - 6000 van factuur 1 = XXXXX€

Ik vraag me nu af of dit kan gelden als bewijs dat factuur 1 betaald is (zelf als is het cash)

Thanx

Albert

freelance
Berichten: 2615

#7 , 10 jan 2013 19:54

Ik heb van elke factuur een kopij en een betalingsbewijs (via overschrijving) behalve van die eerste factuur.

Op factuur 2 wordt inderdaad verwezen naar factuur 1 (ze wordt er eerst bij opgeteld en dan weer van afgetrokken), dus op factuur 2 staat duidelijk :
Te betalen XXXXX€ - 6000 van factuur 1 = XXXXX€

Ik vraag me nu af of dit kan gelden als bewijs dat factuur 1 betaald is (zelf als is het cash)

Thanx

Albert
Op factuur 2 is duidelijk sprake van factuur 1 . Daardoor is er bewijs van factuur 1 . ( of u deze hebt of niet ) .
Op factuur 2 staat duidelijk het bedrag die betrekking heeft op factuur 1 .
Dit bedrag ( 6000 ) is duidelijk afgetrokken van Factuur 2 , wat geldt als bewijs dat dit betaald is ( zoniet zou het niet afgetrokken worden ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jef 007
Berichten: 737

#8 , 10 jan 2013 20:00

vermoedelijk zal aannemer de eerst factuur ( die verscheurd werd) niet opgenomen hebben in zijn boekhouding
u kan misschien dreigen met naar zijn belastings- en btw controleur te stappen
en inderdaad facturen dienen elk afzonderlijk genummerd te zijn en meestal nummert de boekhouder de facturen nogmaals met een nummerstempel ( de mijne toch)

Albert M
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 10 jan 2013 20:20

Ik denk ook dat zijn boekhouder er nu mee bezig is en dat daarom dit weer boven water komt.
Waarom hij deze factuur nu boven haalt weet ik niet zeker , vermoedelijk denkt hij nog eens 6000 euro op te strijken, of vindt
zijn boekhouder die 6000 euro nergens in de stortingen ( wat klopt want het is cash betaald), of herinnerd hij het zich niet meer dat hij de betaling cash ontvangen heeft. :wink:
Volgens mij weet de aannemer ook niet meer dat er nog een andere factuur is waarop factuur 1 als vereffend aangegeven staat.

In ieder geval is deze aannemer hier de laatste keer boos vertrokken omdat ik hem via een AS gevraagd heb om het contract na te leven,
dat heeft hij gedeeltelijk gedaan en met veel tegenzin (dat kan je duidelijk zien aan de afwerking), het verwijderen van het afval (een 5 kubieke meter) daar kan ik
zelf voor opdraaien, nochtans stond dit in het contract.

Enfin er zijn nog wat andere zaken misgelopen met deze aannemer, maar wij hebben van onze kant altijd onze goede wil getoond door de facturen te betalen, en toen
de laatste betaald was heb ik hem nooit meer gezien of gehoord, tot nu dus.

mvg

Albert

freelance
Berichten: 2615

#10 , 10 jan 2013 20:41

Geen zorgen maken . Een "bekwame " aannemer is niet noodzakelijk een goed zakenman ( in papier werk )
Ander scenario ook mogelijk .
Aannemer heeft geprobeerd 1 e factuur zwart te maken ( daarom verscheurd ) ; en is na uw kordaat optreden voorzichtiger geworden .
Herinnert zich nu waarschijnlijk het voorval niet meer ; en zijn boekhouder is nogal secuur , en vindt een gat in de facturen .
U zegt gewoon dat factuur X verwijst naar factuur Y ( en dat daar het ontbrekende bedrag op staat .)
U mag cash betalen . Niets mis mee . ( maar in feite mag het bedrag niet méér dan 5000 € zijn - dus opletten in de toekomst - vanaf 2014 zou het nog 3000 € zijn -- anti witwas wetten ) .
Mogelijks wordt aannemer nu met dit probleem geconfronteerd bij zijn boekhouder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Aanneming”