Is bestek niet bindend voor een aannemer?

Alexia3300
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Evere

Is bestek niet bindend voor een aannemer?

#1 , 02 jan 2006 13:19

Geachte,

Na een woningbrand die begonnen was bij mijn gebuur, hadden ik en mijn buurman een bestek opgevraagd aan een aannemer om het dak alsook onze plafonds te herstellen. De daken werden hersteld en betaald maar ineens kwam mijn buurman mij vertellen dat hij Tel ontvangen had van de aannemer en dat hij de plafonds zelf mocht herstellen of een andere aannemer nemen. Ik heb toen onmiddelijk een fax naar de aaannemer gestuurd hoe dat dat zat,maar krijg nooit antwword. Wij hebben toen 3 maanden zonder plafond gezeten in de helft van onze huis,wat heel veel verwarming vergde.
Is een bestek bindend?
En ja, kan ik eventueel een schadevergoeding vragen omdat ik zoveel energie en verwarming verspild hebt? Wij hebben dan uit miserie onze eigen plafonds gezet... sorry, mijn conclusie als ik alles op dit forum lees, dan zijn er niet veel eerlijke aannemers aan het werk, ze willen rap geld verdienen op een ander zijn miserie en voor de rest zal ik maar zwijgen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 jan 2006 13:47

Heeft U/uw buur een 'brandverzekering'?

Gast

#3 , 02 jan 2006 13:58

Ja, hij had inderdaad een brandverzekering bij KBC en wij bij Fortis.
Groeten

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 02 jan 2006 14:14

Dan kan U geen werken laten uitvoeren zonder de goedkeuring van de verzekeraar(s).

Offerte(s)/expertise/tegen expertise/werken laten uitvoeren, dat allemaal BINNEN een termijn van 3 maand(?????)

Ik VREES dat U voor alle bijkomende schade zelf zal opdraaien!

Onderzoek de 'algemene voorwaarden' van uw brandverzekering, EN ga na wat en hoe met de rechtsbijstand.

Alexia

#5 , 09 jan 2006 11:03

De verzekeraar heeft ons de volledige som overgeschrijven na nazicht van alle bestekken. ( sanitair enz). Als ik samen met een aannemer een bestek onderteken om werken uit te voeren,dient hij dit niet te respekteren? ( en niet alleen een deel daarvan?)

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 09 jan 2006 19:57

eerst en vooral nooit met ??n bestek werken en voor twee werken waar zeer grote kennis nodig is kan nooit door ??n kleine aannemer worden uitgevoerd. dat je geen antwoord krijgt van je aannemer betekend waarschijnlijk dat hij met de noorderzon is verdwenen. als hij nog bestaat en zijn adres gekent is kan je naar de geschillencommitie gaan. deze zal dan zorgen dat je plafond toch in orde komt.

Alexia330

#7 , 09 jan 2006 20:35

Alle werken werden apart door andere aannemers uitgevoerd..wat hier betreft is het een aannemer die mijn dak opnieuw moest maken alsook nieuwe plafonds. Dak is gebouwd( en betaald) maar voor de plafonds had hij blijkbaar geen zin meer . Uit schrik en uit onwetendheid,durfden wij geen andere aannemer nemen,dit werd ons afgeraden. Na 3 maanden in de koud gezeten te hebben, faxen,mailen en aangetekende brieven waar ik nooit antwoord op kreeg,hebben we maar zelf die plafonds gedaan. Ik vind dit niet serieus....ik dacht echt dat hij verplicht was zijn bestek deftig uit te voeren....

Terug naar “Aanneming”