bezettingswerken.

patrick123
Topic Starter

bezettingswerken.

#1 , 14 dec 2012 11:45

Op 20/10/2012 is er een voorschot betaald voor het uitvoeren van bezettingswerken in een nieuwbouw.
Er is enkel een mondelinge overeenkomst warin we overeenkomen dat de werken na 6 weken zouden klaar zijn.
Vandaag 14 december 2012 zijn er amper 2 muren bepleisterd. Zijn gereedschap staat daar deze hele tijd.
Regelmatig komt de bezetter eens kijken en beloofd de dag nadien te starten.
Kunnen we eisen dat hij zijn gereedschap mee neemt als hij na een dag werken mee naar huis neemt als een soort drukkingsmiddel, want wij vermoeden dat hij dat gebruikt als een magazijn.
Dus als hij zin heeft om te komen werken dat hij zijn gereedschap meebrengt en na de werken mee terug naar zijn huis neemt ( want het nogal veel gereedschap)zodat er geen gereedschap van hem daar is als hij niet komt werken.

Vriendelijke groeten Patrick.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 14 dec 2012 12:11

Zou je hem niet aanmanen zijn (mondelinge) overeenkomst om de werken binnen de afgesproken termijn af te ronden uit te voeren ...

Het zou me verbazen dat het feit dat zijn gerief daar staat uw werkelijk probleem is ... U betaalde een voorschot voor werken die nagenoeg voltooid dienden te zijn.
Aan het huidige tempo zal beeindiging van de pleisterwerken nog wel wat aanslepen ...

k.b.

ganapathi tantre

#3 , 14 dec 2012 12:27

jamaar ja wanneer is de man in kwestie begonnen ? of welke startdatum werd afgesproken.
Als het natuurlijk te lang aansleept kan u een en ander verhalen.
Maar verplichten dat een aannemer alle dagen alle materieel meeneemt zal u zelfs bij een rechtbank er niet doorkrijgen
Zeker niet bij omvangrijke zaken zoals dit. Je kan een aannemer ook niet verplichten alle dagen zijn betonmolen, kraan en
diesmeer mee te nemen.
Maar uiteraard mag het verdere normaal verloop van uw werf niet worden gegijzeld door een te trage aannemer.
Ik hoop alleen dat uw aannemer bezettingswerken huidige weersomstandigheden niet teveel aangrijpt om de werken uit te
stellen. Bij te koud weer kan hij niet werken.

Reclame

patrick123
Topic Starter

#4 , 15 dec 2012 17:37

Deze aannemer gijzeld wel degelijk het verloop van de werken opde werf, na hem kan er pas aan de volgende werken begonnen worden, wij hebben hem intussen een aangetekende brief gestuurd om hem in gebreke te stellen, en hem de tijd gegeven tot 1februari om de werken af te maken. dan te bedenken dat hij de werf al stillegd van eind september.
grtz Patrick

ganapathi tantre

#5 , 16 dec 2012 12:39

Hoe kan hij een werf stillegen eind september als u hem pas op 20 oktober een voorschot betaald.
En het antwoord op de vraag wanneer de aannemer moest of kon starten is ook nog niet gegeven en dat lijkt mij toch criciaal

patrick123
Topic Starter

#6 , 30 dec 2012 11:19

De betreffene bezetter reageerd niet op een aangetekende brief die ondertussen al drie weken verstuurd is, geen reactie via brief of telefoon en is sindsdien niet meer op de werf geweest. Wij hebben zelf het initiatief ondernomen om met hem te telefoneren en in het gesprek bevestigde hij dat de aangetekende ontvangen heeft warin duidelijk vermeld staat dat hij de tijd heeft tot 1 februari om de plijsterwerken af te krijgen.( het waren 7 weken, dit leek ons redelijk omdat hij ons steeds beloofd heeft 3 weken per woning en omdat het hier gaat om een tweewoonst leek 7 weken heel redelijk.)
We zijn nu 3 weken verder en ir is nog niet verder gewerkt, Hoe moet het nu verder?

ganapathi tantre

#7 , 30 dec 2012 12:20

Als u zelf in de brief hebt gezet dat hij tijd heeft tot 1 februari dan is dat zo en kan u daar niks tegen beginnen
Hij hoeft ook niet te reageren op uw brief als hij met de inhoud akkoord gaat.

patrick123
Topic Starter

#8 , 01 jan 2013 20:07

Kunnen we na 1 februari een andere bezetter aan het werk zetten als de huidige bezetter het verder laat afweten, en kunnen we eventueel een schadevergoeding eisen,(we zijn het aant bouwen om te verhuren) of moet alles eerst langs de vrederechter passeren?

ganapathi tantre

#9 , 02 jan 2013 09:52

neen dat kan u niet. U zal eerst de bezetter in gebreke moeten stellen. In die gebrekestelling zal u de bezetter een laatste kans moeten geven en dan pas kan u gaan dagvaarden. Grote kans dat de rechter daar opnieuw de bezetter een kans geeft.

en ja ik weet het ................ maar het is nu éénmaal zo

patrick123
Topic Starter

#10 , 06 jan 2013 16:48

De verstuurde aangetekende brief is ondertussen al meer dan 3 weken aangekomen bij de aannemer warin staat dat we hem in gebreke stellen, moet er dan nog eens een aangetekende brief met een in gebrekestelling verstuurd worden.

ganapathi tantre

#11 , 07 jan 2013 23:37

u kan idd voor een tweede keer een ingebrekestelling sturen. U vermeld in dat schrijven er meteen ook erbij dat hij akkoord is voor vrijgave van de werf.
Door die formulering kan u al makkelijker een ander gaan zoeken voor de bezettingswerken.
Ga daarna zeker langs bij een advocaat (of u mag dat ook al doen bij het tweede schrijven) om een dagvaarding op te maken en een zo kort mogelijke
termijn te bekomen om de zaak op de rechtbank te krijgen. In uw geval zou zelfs een kortgeding wegens hoogdringendheid wel eens goed kunnen zijn.
Daarna kan u nog altijd ten gronde de zaak voeren. Maar wees op uw hoede voor de kosten/baten. U zal wel recht hebben op één of andere schadevergoeding
maar denk na hoeveel kosten u zal hebben voor zo'n schadevergoeding te bekomen alsook de grootte van zo'n bedrag.

Dus hopelijk reageert uw bezetter niet meer en kan u al bij een eerste zitting éénzijdige kontraktbreuk bekomen. Ik zou het daarbij laten tenzij u die schadevergoeding ook al op een eerste zitting kan bekomen maar dat is misschien meer wishfull thinking

patrick123
Topic Starter

#12 , 13 jan 2013 20:04

Ik ben van plan om de bezetter deze week terug een aangetekende brief te sturen om hem nogmaals in gebreke te stellen omdat hij nog steeds niet komen opdagen is, en als hij niet reageert binnen 2 weken met een aangetekende brief dat er dan geen bezwaar van zijn kant is dat ik er een andere bezetter het werk kan laten doen.
Nadien zou ik hem willen dagvaarden om het voorschot terug te krijgen en een eventuele schadevergoeding te eisen.
Zou dit een mogelijk zijn?
groetjes

patrick123
Topic Starter

#13 , 14 jan 2013 15:09

Vervolg bezettingswerken;
De bezetter heeft een verklaring ondertekend dat hij de werken niet verder zet, wil het voorschot terugbetalen maar kan dit financieel niet.
Hij heeft wel een schuldbekentenis ondertekend dat hij het in termijn van 3 opeenvolgende maanden zal terugbetalen.
Wat als hij dit niet doet?

groetjes

ganapathi tantre

#14 , 14 jan 2013 20:30

ik zou zo spoedig mogelijk mijn advocaat contacteren en bewarend beslag laten leggen. U maakt dan een kans (die welsiwaar klein is) om uw voorschot volledig (whisfull thinking) dan wel deels terug te krijgen. Meestal is dit de voorbode van een faillissement.
Uiteraard is de weg nu vrij voor een andere aannemer.
U zal dan naar alle waarschijnlijkheid huiverig staan om ook weer bij die nieuwe aannemer een voorschot te betalen. Eén van de pistes die ik daarbij bewandel is
de volgende. Als de aannemer een voorschot vraagt dat betaald u dat en zet dat ter zijner gunste op een geblokkeerde rekening. Zodra de aannemer goed vertrokken is op uw werf geeft u dat vrij. Zo ontstaat er een vertrouwensband met u en uw nieuwe aannemer en weet hij dat de centen er zijn en u hebt ook een zekerheid dat de centen geblokkeerd staan tot uw akkoord.

patrick123
Topic Starter

#15 , 14 jan 2013 23:00

BESTE.
BEDANKT VOOR DE RAAGGEVING, IK BEN ER WEER EEN BEETJE WIJZER VAN GEWORDEN.
GROETJES PATRICK.

Terug naar “Aanneming”