Onderhoud van schouw condensatieketel

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoud van schouw condensatieketel

#1 , 03 dec 2012 16:11

Ik ben mede-eigenaar van een klein appartementsgebouw met 3 appartementjes, en 3 eigenaars.
Twee jaar geleden lieten we de centrale verwarmingsketel op stookolie vervanden door een condensatieketel op aardgas. Het is een gemeenschappelijke ketel voor de 3 appartementen.
Gezien onze installateur een paar maanden geleden plots is overleden, en zijn firma opgehopuden heeft te bestaan, waren we op zoek naar een andere verwarmingsinstallateur voor het wettelijk verplichte twee jaarlijkse onderhoud.
Nu is er een firma die ons zegt dat dit JAARLIJKS dient te gebeuren, niet zozeer voor de ketel zelf, MAAR VOOR DE SCHOUW Dat is nu een dubbelwandige kunststof buis tot boven het dak. Het nazicht en onderhoud van deze schouw zou dus WETTELIJK jaarlijks moeten uitgevoerd worden.
Op mijn vraag naar een wetsartikel hierover konden ze me niets zeggen.
Heb zelf al gezocht op internet, maar voorlopig nog niets gevonden over het onderhoud van een nieuwe dubbelwandige PVC schouwbuis voor een condensatieketel.
Graag had ik hier toch het fijne van geweten. Heb al nagevraag bij de fabrikant van de ketel (Vaillant) maar zij hoorden het in Keulen donderen.
Ik denk dat hier veel eigenaars / verhuurders ook meer over willen weten, of misschien al weten.
Heeft deze installateur gelijk of probeert hij er een centje meer mee te verdienen? (Het is één van de grootste firma's op dit gebied in de regio Leuven)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 03 dec 2012 16:17

Wij hebben vorig jaar een condensatieketel bij mijn moeder laten plaatsen door een grote erkende installateur uit het Antwerpse, en deze heeft enkel over een tweejaarlijks onderhoud gesproken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 dec 2012 18:14

En wat gaat die installateur nazien aan die buis??????? Of ze er nog is?.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Oude Belg

#4 , 03 dec 2012 19:08

En wat gaat die installateur nazien aan die buis??????? Of ze er nog is?.....
Meer kan hij niet doen. Kan wel duur worden; Als een beëdigd schoorsteenwaarnemer verklaart (linkerhand op de bijbel, rechterhand omhoog, in de driekleur gewikkeld) "Ik verklaar ende zweer dat de bestaende schoorsteen bestaet" ben je veel geld kwijt.
:roll:
Echt, dit is onzin. De ketel moet elke twee jaar nagekeken en afgeregeld worden. Die schoorsteen is gewoon een buis. Zorgt voor afvoer van waterdamp en CO2. Wordt niet vuil.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Topic Starter

#5 , 03 dec 2012 19:55

[ Zorgt voor afvoer van waterdamp en CO2. Wordt niet vuil.
Dacht ik ook al. Gelukkig zat ik op mijn stoel toen ik dat van de installateur hoorde.
Ben van plan toch klacht neer te leggen bij de FOD economie, want dat is duidelijk oplichting: mensen verplichten om het jaar 120 € te betalen ipv om de 2 jaar.(en die installateur heeft honderden klanten hier in de streek)

Oude Belg

#6 , 03 dec 2012 20:42

De Vlaamse regelgeving in een notedop
Centrale verwarming op vaste brandstof (o.a. hout, pellets, steenkool)

Jaarlijks onderhoud door een geschoold vakman. Het reinigen en het controleren van de schoorsteen mag ook door een schoorsteenveger uitgevoerd worden.
Dit is een verplichting voor de gebruiker van het stooktoestel.
De gebruiker krijgt een reinigings- en verbrandingsattest.
De gebruiker bezorgt een duplicaat aan de eigenaar, beiden houden minstens de attesten van de laatste twee onderhoudsbeurten bij.

Centrale verwarming op vloeibare brandstof (o.a. stookolie) met vermogen groter of gelijk aan 20 kW

Jaarlijks onderhoud door een erkend technicus vloeibare brandstof. Het reinigen en het controleren van de schoorsteen mag ook door een schoorsteenveger uitgevoerd worden.
De gebruiker bezorgt een duplicaat aan de eigenaar, beiden houden minstens de attesten van de laatste twee onderhoudsbeurten bij.

Centrale verwarming op gasvormige brandstof (o.a. aardgas, propaan, butaan) met vermogen groter of gelijk aan 20 kW

Tweejaarlijks onderhoud door erkend technicus gasvormige brandstof G1/G2/G3 (vraag uw technicus of hij over de juiste erkenning beschikt voor het onderhoud van uw toestel). Het reinigen en het controleren van de schoorsteen mag ook door een schoorsteenveger uitgevoerd worden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Topic Starter

#7 , 04 dec 2012 10:43

Vandaag een reaktie ontvangen vanweg de Vlaamse Overheid op mijn vraag of de schouw van een gasverwarming jaarlijks moet worden onderhouden en gekuist, zoals de installateur beweerde.
Het antwoord is dus NEE.

Geachte heer,

Gevolggevend aan uw mailbericht van 3 december jl. laat ik u het volgende weten :

In Vlaanderen geldt wat betreft het onderhoud van centrale stooktoestellen het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2006 betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater. De volledige tekst ervan kan u nalezen via volgende link :
http://navigator.emis.vito.be/milnav-co ... kstLang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierin is het reinigen en de controle van de schouw een verplicht onderdeel van het onderhoud bij de installaties van het zgn. “open” type of de B-toestellen. Dit zijn toestellen die hun verbrandingslucht onttrekken aan het stooklokaal.
Bij de zgn. type C-toestellen of de “gesloten” toestellen (zij onttrekken hun verbrandingslucht rechtstreeks buiten) is het reinigen van de schouw vanuit bovenvermeld besluit (voorlopig nog) niet verplicht. Het onderhoud van toestellen op gas is tweejaarlijks.

Tenzij u op een andere manier een overeenkomst heeft ondertekend tot het reinigen van de schouw (vb. verhuurder die dit verplicht in de huurovereenkomst, eventuele verplichting vanuit de brandverzekeringspolis enz…) is het reinigen van de schouw niet verplicht. U kan eventueel ook uw gebruiksaanwijzing van het toestel eens nakijken om te zien of de fabrikant naar reiniging van de schouw bepaalde verplichtingen oplegt.

Het blijft uiteraard raadzaam om er steeds over te waken dat de rookgassen op een goede en veilige manier de woning kunnen verlaten. Hiertoe is een geregelde reiniging van de schoorsteen aangeraden, maar in elk geval vanuit bovenstaande regelgeving niet wettelijk verplicht.

Met vriendelijke groeten,

Wilfried HUYBRECHTS
adjunct van de directeur
Adviesverlener Milieuvergunningen en Erkenningen

Vlaamse Overheid
Departement Leefmilieu, Natuur en Energie
Afdeling Milieuvergunningen
Dienst Beste Beschikbare Technieken en Erkenningen
Graaf de Ferrarisgebouw
Koning Albert II-laan 20 - 1000 Brussel
Tel. 02 553 80 53 - Fax. 02 553 79 95

Er staat ook nog in de tekst dat dit "VOORLOPIG" nog niet nodig is.
Weer een kost die in de toekomst op eigenaars af komt. :(

Terug naar “Aanneming”