Ik ben mede-eigenaar van een klein appartementsgebouw met 3 appartementjes, en 3 eigenaars.
Twee jaar geleden lieten we de centrale verwarmingsketel op stookolie vervanden door een condensatieketel op aardgas. Het is een gemeenschappelijke ketel voor de 3 appartementen.
Gezien onze installateur een paar maanden geleden plots is overleden, en zijn firma opgehopuden heeft te bestaan, waren we op zoek naar een andere verwarmingsinstallateur voor het wettelijk verplichte twee jaarlijkse onderhoud.
Nu is er een firma die ons zegt dat dit JAARLIJKS dient te gebeuren, niet zozeer voor de ketel zelf, MAAR VOOR DE SCHOUW Dat is nu een dubbelwandige kunststof buis tot boven het dak. Het nazicht en onderhoud van deze schouw zou dus WETTELIJK jaarlijks moeten uitgevoerd worden.
Op mijn vraag naar een wetsartikel hierover konden ze me niets zeggen.
Heb zelf al gezocht op internet, maar voorlopig nog niets gevonden over het onderhoud van een nieuwe dubbelwandige PVC schouwbuis voor een condensatieketel.
Graag had ik hier toch het fijne van geweten. Heb al nagevraag bij de fabrikant van de ketel (Vaillant) maar zij hoorden het in Keulen donderen.
Ik denk dat hier veel eigenaars / verhuurders ook meer over willen weten, of misschien al weten.
Heeft deze installateur gelijk of probeert hij er een centje meer mee te verdienen? (Het is één van de grootste firma's op dit gebied in de regio Leuven)