nalatigheid aannemer

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

nalatigheid aannemer

#1 , 16 nov 2012 09:45

Meer dan twee jaar geleden heeft aannemer X bij mij ramen en deuren geplaatst.
De werken waren niet naar behoren uitgevoerd en de aannemer werd
daarvoor in gebreke gesteld. Deze aannemer X (een NV) protesteerde
op zijn beurt mijn schrijven en zou de zaak onderzoeken en 'mij inlichten'
schreef hij toen. Twee jaar lang heb ik niets gehoord van aannemer X tot gisteren:
een brief van hun advocaat dat ik de slotfactuur nog moet betalen of dat de zaak anders
voor de rechtbank komt. Ik kan de gebreken van destijds echter niet meer
bewijzen omdat ze intussen hersteld zijn door aannemer Y. Heeft aannemer
X nog recht om de betaling te vorderen na 2 jaar niets meer van zich te laten horen ?
(In mijn ogen heeft aannemer X dit recht verloren door zijn eigen nalatigheid)

dank jullie wel voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 16 nov 2012 11:27

Als u de afrekening betwist, en zegt dat de werken niet voldaan zijn, dan is er nog altijd sprake van een "werf". Gevolg hiervan is dat de aannemer de "werf" niet kan vrijgeven. Zolang hij dit niet gedaan heeft, hebt u het recht niet een andere aannemer aan te stellen om deze werken in orde te stellen, want hierdoor pleegt u contractbreuk (tenzij de originele aannemer u de toestemming gegeven heeft om een andere aannemer zijn werk te laten overnemen).

Het niet betalen van de slotfactuur en een gerechtelijke procedure laten aanspannen zou u eens veel kostelijker kunnen uitkomen gezien men eigenlijk nu ofwel kan claimen dat de werken naar behoren zijn uitgevoerd (huidige toestand) ofwel u kan aanklagen voor contractbreuk, met de nodige schadevergoeding als gevolg.

Mijn raad? Slotfactuur betalen en verder zwijgen.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#3 , 16 nov 2012 12:19

Reeds bedankt voor het snelle antwoord. Maar ik heb die aannemer 'X' twee jaar geleden
ook laten weten dat ik de aannemingsovereenkomst aanzie als zijnde buitengerechtelijk
ontbonden. Hierop heeft hij niet gereageerd waaruit ik zijn aanvaarding hiermee
mag afleiden denk ik. De werf was is in mijn ogen "vrij" gemaakt om een andere
aannemer Y aan te stellen of vergis ik mij hierin ?

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 16 nov 2012 12:58

Maar ik heb die aannemer 'X' twee jaar geleden
ook laten weten dat ik de aannemingsovereenkomst aanzie als zijnde buitengerechtelijk
ontbonden.
Ik geloof niet dat u dit recht hebt, maar voor uitsluitsel wacht je best toch even op bevestiging van de beter geïnformeerde forumgangers.

Je zou het contract misschen in der minne kunnen ontbinden, maar daar moet je met de twee partijen het eens over zijn.

Terug naar “Aanneming”