loodgieter maakt werk niet af

Fiekengelen
Topic Starter

loodgieter maakt werk niet af

#1 , 09 nov 2012 10:41

Ik ben een alleenstaande jonge vrouw met haar eigen huisje. Eind augustus laat mijn gasketel het echter afweten.
Half september komt een loodgieter bij mij een nieuwe gasketel plaatsen.
Bij het wegnemen van de oude ketel, treden er echter problemen op. De ketel is erg groot en moeilijk kapot te slijpen.
Het werk geraakt niet dezelfde dag klaar.
Tot overmaat van ramp barst één van de buizen aan de ketel en is er waterschade aan de slaapkamermuur.
De loodgieter belooft om de muur te repareren en de ketel tegen het einde van de week weg te hebben.
Ik heb de factuur in de bus gekregen en die meteen betaald, kwestie om in orde te zijn.
De dag dat de loodgieter beloofde te komen, is hij niet opgedaagd. Als ik hem telefoneerde, nam hij niet op.
Ik belde de loodgieter daarna zo goed als dagelijks, maar hij drukte steeds mijn nummer weg. Toen ik een keer met een andere telefoon belde, nam hij meteen op. Hij zei dat hij niet kon inschatten hoe lang het zou duren om de ketel te komen weghalen.
Toen ik aandrong, heeft hij uiteindelijk een dag gegeven dat hij zou komen, maar zoals te verwachten is hij ook toen niet komen opdagen.
Iedere telefoon van mijn kant, wordt weggedrukt. Ik spreek telkens een boodschap in met de vraag wat de planning voor de ketel en de slaapkamer is en of hij mij wilt terugbellen, maar dat doet hij natuurlijk nooit.
Ik heb een collega van hem hierover verteld. Diens telefoons neemt hij ook niet meer aan.
We zijn intussen november, maar de ketel ligt nog steeds op zolder en de muur op mijn slaapkamer is nog steeds niet gerepareerd.
De loodgieter toont ook geen enkele intentie om het ooit nog te komen in orde brengen.
Ik heb hier geen ervaring mee.
Ik denk dat ik hem best in gebreke stel via een aangetekend schrijven, maar eerlijk gezegd, weet ik niet wat er juist in zo'n brief moet of hoe die best opgesteld is. Ik weet ook niet of er nog mogelijke stappen hiertussen te nemen zijn.
Ik wil ook graag op goede voet blijven staan met deze loodgieter, omdat hij in de toekomst toch nog reparaties zal moeten uitvoeren ed...
Wie kan er mij hier een beetje in begeleiden? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2012 11:17

Uw rechtsbijstandsverzekering in kennis stellen.
Deze zullen dan een AS naar de loodgieter sturen.
Probleem u hebt al betaald.

Fiekengelen
Topic Starter

#3 , 09 nov 2012 20:44

Ik heb de verzekeringen alvast ingelicht.
Ik dacht dat het net goed was dat ik betaald had, omdat de loodgieter mij anders ook nog in gebreke kon stellen?

Reclame

freelance

#4 , 09 nov 2012 22:59

Bedoeld wordt : ( Probleem u hebt al betaald ) , dat er ZONDER betaling natuurlijk een extra drukkingsmiddel is om loodgieter werk te laten uitvoeren .
Het werk was nog niet uitgevoerd , dus u hoefde niet te betalen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Fiekengelen
Topic Starter

#5 , 11 nov 2012 10:33

Ja, ik weet wat er bedoeld werd.
Het is zo dat naar hetgeen ik opgezocht en gevonden had, het mij beter leek wel degelijk te betalen, gezien de nieuwe ketel wel geplaatst en aangesloten was ed. Alles is gedaan, behalve het weghalen van de oude ketel.
Bij het opzoeken (op internet), ben ik nog zaken tegengekomen waar het werk niet helemaal af was, maar waarbij degene die niet betaalde in de problemen kwam.
Het is voor mij dus niet helemaal duidelijk of ik in de toekomst nu wel of niet terug zou betalen als er zich weer iets gelijkaardigs voor doet.
Voor dit geval, maakt het nog weinig uit.
Ik wacht nog op antwoord van de verzekeringen nu en daarna krijgt de loodgieter eventueel een ingebrekestelling van mijn kant in zijn bus.

Fiekengelen
Topic Starter

#6 , 21 nov 2012 19:53

De verzekering geeft aan dat het een contractueel geschil is tussen de loodgieter en mezelf, dus komt niet tussen.
Intussen heb ik de loodgieter, met de hulp van een zeer aardig persoon, een AS gestuurd met een ingebrekestelling. Hij heeft dit 16/11 toegekregen. Hij krijgt tot 30/11 tijd om de boel in orde te komen maken, maar zoals te verwachten, laat hij niets van zich horen.
Ik vrees dus dat ik tot sint juttemis met die ketel en een kapotte muur zal blijven zitten, tenzij ik het op zijn kosten kan laten maken. Kan er iemand mij hierbij helpen, hoe ik dit het best aan pak zodat ik wettelijk gezien volledig in orde/gedekt ben?

freelance

#7 , 21 nov 2012 20:56

Als u géén geschreven overeenkomst hebt , waarin duidelijk de werken staan aangegeven ( oude ketel meenemen enz..) hebt u jammer genoeg geen poot om op te staan .

Wat betalingen betreft : u hebt gelijk dat bij niet betalen problemen volgen .
In een dergelijk geval is aan te raden ( en dat zult u ook meerdere keren kunnen lezen op het forum ) , om bij ontvangst van de factuur deze te protesteren ( met aangetekend schrijven ) .
In uw protest schrijft u dan , dat slechts een gedeelte van de werken uitgevoerd zijn zoals overeengekomen , en dat u onmiddelijk een gedeelte van de factuur zult betalen . het saldo zal betaald worden bij einde werken .
U kunt perfect 3/4 van het bedrag betalen . Om het saldo te ontvangen zal loodgieter dan wel iets vlugger reageren dan nu het geval is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Fiekengelen
Topic Starter

#8 , 21 nov 2012 21:49

er staat inderdaad niets letterlijk in van het weghalen van de oude ketel, maar dat zat wel in de prijs inbegrepen bij 'werk+materiaal'
lijkt me toch logisch ook, dat het er standaard bij zit?
En het feit dat hij de ketel reeds in stukken gezaagd heeft?
Hoe zit dat dan met mijn kapotte muur? Kan ik dat laten uitvoeren op zijn kosten? Hoe?

Fiekengelen
Topic Starter

#9 , 21 nov 2012 21:55

en de getuigen die er waren... een andere loodgieter die verder niets met hem te maken heeft, mijn ouders en grootouders...

Terug naar “Aanneming”