niewe leiding lekt, wie betaalt de herstelling en schade?

pieterpieter
Topic Starter

niewe leiding lekt, wie betaalt de herstelling en schade?

#1 , 07 nov 2012 13:55

Hallo,

De situatie:
- Apartement werd volledig gerenoveerd: gestript en alles nieuw opnieuw
- Loodgieter installeerde de volledige nieuwe chauffage: boiler, chauffages, leidingen, ...
- Chappe werd 2 weken erna gegoten
- enkele weken later leggen wij zelf de vloer: een deel met tegels en een deel parket
- Nog eens 2 weken later trekken we er in, en leggen we de chaufage voor de eerste keer aan

Het probleem:
- Na 2 dagen merken we drukverlies op de chauffageleidingen (via de boiler). We vullen deze aan, en nadat het nog eens gebeurd 2 dagen later contacteren we de loodgieter
- De loodgieter meldt dat dit best mogelijk is in het begin (leek ons ook plausibel) en raadt aan om hem terug te contacteren als het nog gebeurt
- Nu 2-3 weken verder moeten we nog steeds water toevoegen, de loodgieter laadt ondanks de telefoontjes en mailtjes een beetje op zich wachten
- Een paar dagen geleden meldde de onderbuur (ook in volle renovatie, maar gelukkig nog in ruwbouw) dat er water door het plafond lekt. Echter (nog) geen specifieke schade
- De loodgieter gaat dan toch afkomen morgen...

De vraag:
- Is het correct dat de loodgieter deze herstelling kosteloos moet doen?
- Wat als hij parket of tegels openbreekt? Wie betaalt de kost voor het herleggen? We hebben tegels en parket aangekocht, maar wel zelf gelegd. Maar de zin om het nog eens opnieuw te doen ontbreekt :-)
- Moeten wij speciale actie ondernemen nu? foto's nemen van de huidige situatie? een specifiek schrijven?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten!

Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 07 nov 2012 14:13

Als de loodgieter morgen langskomt, hoeft u hem niet speciaal nog een brief te schrijven die hij een paar dagen nadat hij langskomt nog in de bus zal krijgen.

Hebt u de loodgieter al volledig betaald?

Normaal gezien is uw loodgieter verzekerd tegen "constructiefouten" en betaalt zijn verzekering de geleden schade terug. Je kan hem natuurlijk al vragen alles te herstellen, maar let wel dat er waarschijnlijk wat breekwerk aan te pas komt (verwarmingsbuizen in de vloer neem ik aan?).

Foto's nemen is natuurlijk altijd een pluspunt indien er nadien nog betwisting volgt. Licht misschien ook al uw eigen verzekeringsmaatschappij in, deze kan dan uw belangen verdedigen tav de verzekeringsmaatschappij van de loodgieter indien nodig.

pieterpieter
Topic Starter

#3 , 07 nov 2012 15:12

Alvast bedankt voor de reactie. Tot nu toe is ongeveer 10.000 euro van de 12.000 betaald, maar hij moet nog een chauffage komen brengen en de thermostaat, dus ik vrees dat dat niet veel drukkingsmiddel is.

De buizen zitten idd in de vloer. Op zich heel mooi dat hij ons geen extra factuur kan sturen voor het herstellen, maar erna zien we graag ook het opengebrokene terug herstelt in de staat zoals het nu ligt. De kans is groot dat hij een hoop tegeltjes uitbreekt (hij zei dat we er best bijbestelden al), de chappe, het parket... Wie betaalt de kost om dat terug herstellen nadat hij is langsgeweest?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 nov 2012 15:57

Er bestaan produkten die je bij het water in de CV installatie giet, en die kleine gaten dichten.
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat heette het produkt POTDICHT en was te koom vij de VAM groothandels
De gaten mogen uiteraard niet te groot zijn.

bosprocureur

#5 , 09 nov 2012 18:15

Als ik mij niet vergis is er ook de mogelijkheid om dit schadegeval aan te geven aan de brandverzekering, in de afdeling waterschade. Opzoeken van het lek, openmaken van vloerbedekking en chape en zo worden betaald, enkel de herstelling van de buis niet. Verzekeringsmij verhaalt de schade wel op de installateur. Ofwel kom je overeen met de loodgieter dat hij FOUTLOOS herstelt, zowel het lek als de hele reutemeteut van openbreken van vloer, herstellen van parket enzovoort....

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 nov 2012 18:38

Inderdaad, uw verzekering dekt de "gevolgschade". Waarschijnlijk zal ze terugvorderen bij de loodgieter omdat alles nog in waarborg is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Aanneming”