Bouwkundige problemen ontaarden in gerechtsproceduren.

Hoezo
Topic Starter
Berichten: 2

Bouwkundige problemen ontaarden in gerechtsproceduren.

#1 , 28 sep 2012 14:10

Ik ga proberen hier een beknopt relase te geven van onze bouwproblemen.
Beslissen in 2006 te bouwen , nemen een architect onder de arm en betalen deze de volle 7% vd geschate werken ( ereloon archi 25 - 30.000€) Deze tekent een plan en doet de bouwaanvraag begin 2007 start de werken einde 2007. 2 maanden voor de aanvang vd bouw moeten er plots sonderingen komen , slechte grond... stab onderzoek ed. Woning gaat niet met kelder kunnen maar op palen ... kostprijs de hoogte in.
Ruwbouw werken gingen normaal ( volgens laste boek en contract aannemer) max 75 dagen duren ( zonder de kelder en fundering), ruwbouw werken hebben uiteindelijk 9 maand geduurt ( zonder kelder en fundering) Ik meld deze opmerking via mail na 3 maanden werken aan aannemer en architect. Op de ruwbouw loopt van alles mis wat ik ga besparen hier. Bezetter komt uiteindelijk bezetten en plakt de ramen niet goed af (bewijs met foto's tijdens de werken).... waardoor deze helemaal vol kalk hangen... Krijgen het er uiteindelijk niet af.......
Wij vragen tijdelijke oplevering in december aan architect ( schriftelijke) en aannemer ... maar komt geen enkele ractie op. Wij nemen uiteindelijk de woning in gebruik in Mei. Verwittigen de bezetter vh raamverhaal. Duurt bijna 6 maand voordat zijn verzekering komt kijken. Komen 2 x expert doen en willen 2000 € betalen , schade aan de ramen ( 2 offertes 28.000 €) ...conclusie dagvaarden
Ondertussen komt onze lager gelegen bureau onderwater te staan ( lees water komt 20 cm hoog op een opp van 12m²). Concept fout en een foute uitvoerining Verwittigen de aannnemer en architect. Aannemer geeft het het geval aan zijn verzekering , 2 expert. geweest en zijn verzekering dekt het niet. Architect en aannemer komen er samen niet uit ....moet ze dagvaarden.
Advocaat onder de arm , dagvaarden , gerechtsexpert , 6 expertische en enkele testen ivm water en ramen. Nu ben ik 3 jaar verder is er 1 eindverslag vd ramen klaar en het voorverslag v/h waterprobleem...( waarbij ik dan ook de langeduur ruwbouw , late stab studie, geen oplevering ed heb mee ingenomen)Heb ondertussen in de 3 jaar weekelijks uren moeten waterpompen, schimmels verwijderen, met de kinderen naar de dokter omdat ze luchtweeg problemen hadden , mij op tijd en stond moeten vrijmaken voor expert , aannemers ed.
Raamverslag(volgens gerechtsexpert) .... 100 % schuld maar ramen boven zijn min. bevuild en komt toch een gordijn voor dus een min waarde daar.... rest wordt gedekt. Verzekering wil nu van dat bedraag maar 60 % betalen. / Duur van de herstellings werken 3 wken ( tijdens de werken niet bewoonbaar, stelling , geurhinder , alle meubels buiten)
Waterschade.( volgens expert).... oplossing voorgesteld ... muur uitbreken , vloer eruit ,vloerverwarming eruit. Nieuwe betonmuur erin (waardoor de ruimte langs alle kanten 20 cm kleiner wordt), alles terug opbouwen. .... 3weken werk. verdeling ongeveer 50/50 ( architect / aannemer) . Genotsderving. 50 € x 34 maanden.
Lange duur bouw / late studie.... niet bewezen dat daar iemand in de fout gaat. en is aan mij om het nodige bewijs daarin te brengen
Oplevering.... ingebruikname is oplevering.

Kortom 3 jaar miserie ...... keer of 12 plaatsbezoek van expert / aannemer ed ( allemaal in daguren gezien deze s'avonds niet wil werken, dus verlof , recup nemen) ..... voorschot expert 2500 € ....... advocaat 1750 €......... en 3 jaar weekelijks 2 - 4 uur pompen , kuisen ..... 3 jaar geen bureau en ten gepaste tijden last van muggen ed ..... Huisdokter heeft meermaals verslag/ attest gemaakt van veel ziekte , ongezonde omstandigheden ed. (ben bij gezondheids inspectie geweest, maar doen niets indien je zelf eigenaar bent ;-)

Mijn vraag.
Over de feitenen vd schade is er geen discusie ( buiten de minwaarde van de ramen boven , en lange duur vd werken 6 maanden onze oude woning huren,) tot op heden. Kan natuurlijk zijn dat er 1 partij nog niet mee akkoord gaat. MAAR over de geleden miserie, uren pompen ( had ff rekensom gemaakt spreek direct over 380 uur op 3 jaar) , uren expert,( bellen,mailen,) , dokterskosten, ed spreekt men niet over....... IS ZOIETS normaal?? Wat zijn hiervoor de gepast vergoeidng , ben ik minder dan welke andere partij aan tafel ( expert en advocaat werken tegen €100 /uur, expert vd verzekering krijgt 450 € / bezoek ;-) en ik die zeker niet gekozen heb voor deze schade...... moet ik gratis werken?
Graag een onderb. antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#2 , 08 okt 2012 15:25

beste,

helaas zal het moeilijk zijn een vergoeding te vorderen voor deze overige "schade". In principe zou U een vordering kunnen stellen voor "morele schade" die U dan forfaitair dient te begroten. Ik moet evenwel benadrukken dat deze schadepost niet vaak wordt toegekend.

mvg,

Pieter verherstraeten

Reclame

Terug naar “Aanneming”