problemen bij verbouwingen appartment - aansprakelijkheid

stijn
Topic Starter

problemen bij verbouwingen appartment - aansprakelijkheid

#1 , 15 nov 2005 11:02

Hallo,

bij de verbouwingen van ons appartement heeft onze aannemer blijkbaar enkele chauffageleidingen beschadigd die onder de vloer zitten. Met als gevolg dat deze lekkende buizen schade op het appartement beneden ons hebben veroorzaakt. Dit probleem is pas anderhalve maand na de feiten boven water gekomen, en dan nog alleen omdat ik persoonlijk de platen die de aannemer op de originele vloer had gelegd terug heb opengebroken in het bijzijn en op aandringen van de syndicus. Dat was zaterdag. Ik heb meteen de aannemer gecontacteerd en hem op de hoogte gesteld van het probleem, waarop hij beloofde om de loodgieter maandag langs te sturen om de leidingen te herstellen en om de chauffage van het gebouw terug op te starten (door de problemen met onze leidingen zit momenteel het hele gebouw nu zonder chauffage). We hebben maandag niemand gezien. De syndicus blijft me natuurlijk bombarderen met mails en brieven waarin hij eist dat de leidingen dringend worden vernieuwd zodat de chauffage kan worden heropgestart. Nu heb ik de volgende vragen:
- wie draagt de verantwoordelijkheid
- welke verantwoordelijkheid dragen wij persoonlijk? Dit is belangrijk omdat ik voel dat ik tussen twee vuren sta: ik krijg boze mails en aangetekende brieven van de syndicus waarin hij vanalles eist, ik contacteer mijn aannemer daarvoor, maar hij doet vaak niets of als hij iets doet doet hij het veel te laat... Wat moet ik doen om niet de dupe te worden?
- de syndicus eist dat er een expert langskomt om de schade aan de (houten) onderstructuur op te meten. Wie moet dat betalen?
- wij moeten einde van deze maand uit het appartement waar we momenteel wonen, en zouden naar het appartement verhuizen waar er momenteel verbouwd wordt (oorspronkelijke einddatum van de werken was 18/11, dit was al inclusief twee weken speling). Kunnen we hiervoor schadevergoeding krijgen?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley
Berichten: 294

#2 , 15 nov 2005 16:26

Dit is een delicaat probleem waarbij u best juridisch advies inwint via persoonlijk contact. De nuances zijn hier te verdragend.

Dit kan - gratis en vrijblijvend - via een zogenaamd justitiehuis.

http://www.just.fgov.be/nl_htm/organisa ... JH-txt.htm

U hebt uw probleem op deze site reeds heel bondig en concreet uitengezet. Zet dit op papier en neem dit mee. Het kan de dienstverlening bespoedigen.

Reclame

Terug naar “Aanneming”