Schade door aannemer

dclxvii
Topic Starter
Berichten: 9

Schade door aannemer

#1 , 13 jul 2012 21:20

Hallo allen, ik zit met de volgende situatie:

Ik heb een ouder herenhuis (gebouwd ergens tussen WOI en WOII) met een typische 3m+ hoge plafond in de woonkamer. Deze woonkamer bestaat uit twee delen en onze badkamer ligt boven het achterste deel. Deze badkamer werd nu door firma X volledig gerenoveerd. Toen men de vloer uit de badkamer haalde is de plafond in de woonkamer deels naar beneden gevallen (gebeurde op de eerste dag) en een tweede deel viel naar beneden de dag erna toen men voort werkte. Volgens de werknemers was dit te verwachtten in een woning zoals de onze - alhoewel ze niets tegen ons hebben gezegd en nog geen half uur voor het naar beneden komen van de plafond in de woonkamer aan het eten waren. Voorts zeiden ze dat hun verzekering de herstelling van het plafond zou dekken. Ongeveer 2/3 van het plafond is naar beneden gekomen en volgens hen gingen ze deze verder verwijderen en vervangen door een vals plafond - op zich gingen wij hiermee akkoord aangezien we de valse plafond kunnen afwerken met sierlijsten.

Ondertussen weet ik al dat mijn eigen verzekering hier niet in tussen komt, maar nu krijg ik van firma X een offerte om aan de plafond te komen werken. Vragend naar de tussenkomst van hun verzekering is het antwoord dat onze woning te oud zou zijn om hun verzekering te laten tussenkomen.

Door het instorten van de plafond zijn er wel twee stoelen beschadigd en een dvd speler gesneuveld, m.a.w. als ze wisten dat mijn plafond ging instorten en zij mij hiervan ook op de hoogte hadden gebracht had ik mijn inboedel verplaatst. Voorts staat er in hun algemene voorwaarden het volgende: " ... Bij het beschadigen van muren en/of plafonds tijdens de werken , is de verkoper enkel gehouden tot herstelling van de muur/plafond tot het pleisterwerk."

De eindvraag is dus: moet ik deze plafond zelf betalen, moeten firma x deze op hun kosten herstellen/vervangen, of heb ik recht op een schadevergoeding voor de geleden schade (indien ik hen de werken niet laat uitvoeren)?

Bedankt op voorhand voor uw tijd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 13 jul 2012 22:55

Over het plafond zelf ben ik niet zeker, maar als de firma beweert dat het te verwachten was dat het plafond kon instorten, dienden ze maatregelen te nemen om bijkomende schade hierdoor te beperken (en dus minstens u op de hoogte te brengen). Bijkomende schade (stoelen en dvd-speler) is dus sowieso voor hen.

Franciscus
Berichten: 38683

#3 , 13 jul 2012 23:00

Dadelijk uw brand en familiale verzekering (hopelijk met rechtsbijstand) in kennis stellen.
(Er is wel een contractuele verbintenis met aannemer maar mogelijk kunnen ze u toch zeggen wat er moet gebeuren)

Reclame

dclxvii
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 13 jul 2012 23:12

Spijtig genoegd heb ik geen rechtsbijstand (misschien tijd om dat erbij te nemen) en hebben ze het dossier gewoon afgesloten (eigen verzekering komt dus niet tussen). Voor de rest (wat Turaki zei) ga ik dan ook eens horen na het weekend (als ze terug open zijn), bedankt alvast voor de raad!

dclxvii
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 11 okt 2012 00:40

Sorry voor het oprakelen van deze thread, maar ondertussen zijn de volgende zaken gebeurd:

- De badkamer is recent afgwerkt en vandaag heb ik de eindfactuur ontvangen met het nog te betalen restbedrag (ong. 10% van het totaalbedrag). Deze factuur op zich is in orde.
- Twee aangetekend schrijvens (reeds in augustus) waarbij ik hen in gebreke stelde voor de geleden schade aan mijn plafond zijn ongeopend terug gestuurd (het adres was correct met het adres op de factuur en hun hoofdzetel).
- Telefonisch contact waarbij ik dezelfde uitleg deed werd beleefd beantwoord met de melding dat zij nog contact met mij zouden opnemen (niets meer van hen gehoord).

Mijn vraag is nu: Kan ik de eindfactuur volledig of deels protesteren (25% betalen en rest niet)? Rekening houdende met het feit dat hun werk zelf in orde is, maar dat de schade die ze in een andere ruimte veroorzaakt hebben onbeantwoord blijft? Kan ik zelf beslissen de factuur aan bvb 10% van het restbedrag per maand af te betalen?

Voorts: Ze weigeren tot nu toe dus echt te reageren. De verzoeningscommisie bouw heb ik nog niet ter sprake gebracht, dus geen idee als de firma in kwestie daarmee akkoord zou gaan. Indien niet, heb ik dan nog enige andere keuze buiten een rechtzaak? Hierbij vermoed ik dat de kosten en duur van een rechtzaak niet opwegen tegen de geleden schade (onofficiële schatting van werknemer van firma zelf rond de €3000 à €4000 voor herstelling in orginele staat, doch herstelling tot aan pleisterwerk mogelijks een derde van die schatting)?

Finaal: Als correctie op mijn vorig bericht: ik heb blijkbaar wel rechtsbijstand, maar deze komt nooit tussen bij een contract ivm een bouwgeschil omdat deze volgens mijn verzekeraar te frequent zijn (en dus niet winstgevend voor mijn verzekering). Volgens hen is dit een algemene praktijk bij de meeste verzekeraars met uitzondering van een paar specieke rechtsbijstandsverzekering die dan ook navenant duurder zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 11 okt 2012 08:23

Via AS laten weten dat u de laatste schijf zal betalen zodra zij de aangehaalde problemen en schade in uw vorige AS (data vermelden) opgelost hebben.
Voor de goede orde ook verstuurd met de gewone post (zeker dat ze de inhoud kennen).

En de andere AS ongeopend bewaren.

Justiceseeker
Berichten: 354

#7 , 11 okt 2012 08:50

Sorry voor het oprakelen van deze thread, maar ondertussen zijn de volgende zaken gebeurd:

- De badkamer is recent afgwerkt en vandaag heb ik de eindfactuur ontvangen met het nog te betalen restbedrag (ong. 10% van het totaalbedrag). Deze factuur op zich is in orde.
- Twee aangetekend schrijvens (reeds in augustus) waarbij ik hen in gebreke stelde voor de geleden schade aan mijn plafond zijn ongeopend terug gestuurd (het adres was correct met het adres op de factuur en hun hoofdzetel).
- Telefonisch contact waarbij ik dezelfde uitleg deed werd beleefd beantwoord met de melding dat zij nog contact met mij zouden opnemen (niets meer van hen gehoord).

Mijn vraag is nu: Kan ik de eindfactuur volledig of deels protesteren (25% betalen en rest niet)? Rekening houdende met het feit dat hun werk zelf in orde is, maar dat de schade die ze in een andere ruimte veroorzaakt hebben onbeantwoord blijft? Kan ik zelf beslissen de factuur aan bvb 10% van het restbedrag per maand af te betalen?

Voorts: Ze weigeren tot nu toe dus echt te reageren. De verzoeningscommisie bouw heb ik nog niet ter sprake gebracht, dus geen idee als de firma in kwestie daarmee akkoord zou gaan. Indien niet, heb ik dan nog enige andere keuze buiten een rechtzaak? Hierbij vermoed ik dat de kosten en duur van een rechtzaak niet opwegen tegen de geleden schade (onofficiële schatting van werknemer van firma zelf rond de €3000 à €4000 voor herstelling in orginele staat, doch herstelling tot aan pleisterwerk mogelijks een derde van die schatting)?

Finaal: Als correctie op mijn vorig bericht: ik heb blijkbaar wel rechtsbijstand, maar deze komt nooit tussen bij een contract ivm een bouwgeschil omdat deze volgens mijn verzekeraar te frequent zijn (en dus niet winstgevend voor mijn verzekering). Volgens hen is dit een algemene praktijk bij de meeste verzekeraars met uitzondering van een paar specieke rechtsbijstandsverzekering die dan ook navenant duurder zijn.
Vlieg en stuntwerk van uw verzekeraar... . Tenzij een specifiek beding duidelijk meldt dat bouwfouten niet in de overeenkomst zitten (wat mij ten zeerste zou verwonderen) is hij verplicht U te verdedigen en moet hij de tegenpartij in gebreke stellen. Er dient desnoods via het gerecht een deskundige aangesteld via een advocaat waarvan U de vrije keuze moet hebben (kosten voor rekening van de rechtsbijstandsverzekering).
Stel uw verzekeraar in gebreke via AS en vraag schriftelijk een standpunt.

Justiceseeker

PS. Uw aangetekende zendingen aan de firma welke niet zijn afgehaald werden vormen sowieso een officiële ingebrekestelling.

Terug naar “Aanneming”