Contract met aannemer verbreken na gepruts

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

Contract met aannemer verbreken na gepruts

#1 , 30 jun 2012 10:46

Beste,

Wij hebben een geschil met onze ramenplaatser. Verkeerde opmetingen, bevestigingen zijn niet uitgevoerd zoals voorgeschreven, verkeerd glas, ...

We hebben 6 ramen besteld en dit is er al allemaal fout gegaan : Venster te klein => opgelost via korting 50%, Venster slaapkamer te groot => opgelost, Voordeur staat scheef => niet opgelost,Verkeerd glas in de voordeur => willen ze oplossen via creditnota, maar daar ben ik nog niet op ingegaan, Vliegenramen vergeten => opgelost, Verkeerd glas in raam badkamer => na 2 pogingen was het de 3de keer toch het juiste glas, Schuifraam zakt in de hoeken weg in de grond => niet opgelost, Ventilatierooster schuifraam zit gekneld en is beschadigd, ...

Voor deze problemen komen ze af en toe eens langs, prutsen wat en vertrekken weer. Elke keer raken de problemen stilletjesaan opgelost. Maar nu blijkt dat de bevestiging van het achterste schuifraam ontbreekt op de horizontale steun, waardoor het venster kraakt en tocht bij hevige wind, ook is het venster iets te groot waardoor er een ventilatierooster gekneld zit tussen de gevel en waardoor deze ook beschadigd is. Dit probleem hebben we al vaak aangeklaagd, maar de schuld ligt nooit bij hun. De laatste tijd zijn ze ook grof enom eerlijk te zijn heb ik het gehad met hun.

Nu is mijn vraag kan ik het contract verbreken met de aannemer en de herstellingswerken laten uitvoeren door een professionelere firma. De kosten voor de herstelling zou ik dan uiteraard willen aftrekken van het openstaande saldo. Kan dit of eis ik teveel?

Mischien ook niet onbelangrijk, alles staat op mail ook hetfeit dat ze het schuifraam nu willen komen demonteren verankeren en wij moeten dan zorgen voor een offerte voor de bezetting te laten herstellen en opnieuw te laten behangen, maar eerlijk gezegt wil ik ze niet meer in mijn huis.

We hebben een offerte getekend twv 14755€ hiervan is een voorschot betaald van 2279€ en een 2de schijf van 3676€ Factuur is vervallen in augustus 2011

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 30 jun 2012 10:57

Heeft u hen via AS in gebreke gesteld? Doe dit dan, waarbij u een herstelling eist binnen een redelijke termijn (rekening houden met bouwverlof, dus midden augustus lijkt mij redelijk).

Enkel indien zij de herstellingen niet voor hun rekening willen nemen, kan u dit door een andere firma laten uitvoeren, anders pleegt u contractbreuk en kan de firma het saldo nog opeisen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2012 11:18

In principe moet de ontbinding van de overeenkomst uitgesproken worden door de rechtbank (tenzij er een akkoord is tussen partijen uiteraard).

De rechtspraak aanvaardt dat een partij vooruitloopt op de beslissing van de rechter en zelf tot ontbinding overgaat.

Zie onder meer Cass., 16 februari 2009, rolnummer C.08.0043.N en Hof van Beroep Brussel, 9 maart 2004, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit arrest van het Hof van Beroep van Brussel vermeldt dat aan de volgende voorwaarden moet voldaan zijn:
De voorwaarden, waaronder een wederkerige overeenkomst in die omstandigheden kan worden ontbonden, zijn de volgende:
- de wederpartij moet zich schuldig hebben gemaakt aan een voldoende ernstige contractuele wanprestatie, die een gerechtelijke ontbinding te haren laste zou rechtvaardigen;
- de door artikel 1184 B.W. aan de rechter verleende bevoegdheid om aan de in gebreke gebleven wederpartij nog uitstel toe te kennen, moet zinloos of doelloos zijn geworden ;
- de contractpartij die op de eenzijdige ontbindingsverklaring een beroep wil doen, moet een kennisgeving richten aan de wederpartij, waarin zij deze verklaring op ondubbelzinnige wijze kenbaar maakt en het motief ervan opgeeft;
- de eenzijdige ontbindingsverklaring dient principieel te worden voorafgegaan door een ingebrekestelling van de wederpartij om haar verbintenis uit te voeren, als dit materieel nog mogelijk is, en met toekenning van een laatste redelijke termijn om daartoe over te gaan.

Reclame

Terug naar “Aanneming”