Chapper komt niet meer opdagen, wel voorschot betaald

stippelmans
Topic Starter
Berichten: 5

Chapper komt niet meer opdagen, wel voorschot betaald

#1 , 22 jun 2012 09:36

Bezig met een grondige renovatie. Een chapper ingehuurd om de chapewerken uit te voeren. Initieel werd afgesproken een uitvulchape van 5cm dikte leggen. Ik heb achteraf, per e-mail, laten weten dat dit nog steeds zo was - maar dat (enkel en alleen) in de woonkamer, de dikte minder zou bedragen, namelijk een 2 tot max 3cm (het betreft een 17m², van de totale ~65m²). Hij heeft hier zijn OK op gegeven, eveneens via e-mail. Ik heb dit ook telefonisch nogmaals gezegd.

Bedoeling was dat vrijdag 4 mei 2012 de uitvulchape ging gedaan worden. Donderdagavond (3 mei 2012) krijg ik een telefoontje dat hij problemen heeft mijn zijn vrachtwagen, waardoor hij niet kan komen opdagen. Hij zou de week daarna, woensdag 9 mei 2012 komen. Geen probleem voor mij - dit kan altijd voorvallen. Woensdag 9 mei komt hij opdagen en begint aan de werken. Voor de start duikt er een misverstand op over die dikte van de uitvulchape. Blijkt dat hij mijn e-mail helemaal niet goed gelezen heeft. Hij ging er vanuit dat de gehele oppervlakte maar max 2-3cm moest zijn (nochtans was mijn eerdere e-mail 100% duidelijk - geen twijfel aan). Resultaat: hij heeft te weinig materiaal bij, en kan de werken dus niet in 1x voltooien. Hij stelt voor om het resterende gedeelte in een tweede keer te doen.

Vanaf hier begint de miserie. Er wordt wel 4 tot 5 keer een een nieuwe afspraak gemaakt (want hij kwam steeds niet opdagen - en dit zonder ook maar op voorhand een seintje te geven). Daarna begint een periode van stilte - de persoon in kwestie negeert mij blijkbaar volledig. E-mails, SMS-jes, voicemails, telefoontjes, ... worden allemaal niet beantwoord (en dit weken aan een stuk). Uiteraard planning van mijn verbouwing hierdoor hevig in de war gestuurd. Krijg ik uiteindelijk toch een e-mail van deze persoon: zegt hij dat hij het druk heeft en het resterende pas in augustus (!) komt doen (3 maanden later dan afgesproken!!).

Mijn grote flater: ik heb deze persoon een voorschot van ~800 EUR betaald. De werken die deze nu heeft uitgevoerd, komt maar op een ~350 EUR.

Ik doe, zowel telefonisch als per e-mail, het volgende voorstel: ik betaal voor de reeds uitgevoerde werken, het resterende bedrag betaalt u mij terug (gezien het voorschot veel meer was) & we zetten onze verdere afspraken/samenwerking volledig stop. Door uw falen zijn mijn plannen enorm door elkaar geschud, en u begrijpt ook dat het vertrouwen volledig weg is & een verdere samenwerking niet meer wenselijk is.

Vervolgens negeert deze mij weer volledig voor x-tijd, tot ik eens met een ander telefoonnummer bel: surprise, ik heb hem van de eerste keer aan de lijn. Hij claimt dat ik, (gezien mijn voorstel), het contract éénzijdig verbroken heb, en ik dus helemaal geen recht meer heb op dat stuk van het voorschot & hij dit dus niet gaat terugbetalen.

Saillant detail: op http://www.twizzi.be" onclick="window.open(this.href);return false;, een gerespecteerde website waar je een vakman kan zoeken alsook bevindingen van anderen over een vakman kan terugvinden, staat een interessant bericht op het profiel van de chapper in kwestie, van eveneens een gedupeerde klant . Blijkbaar is het niet de eerste keer dat deze chapper deze streek uithaalt, want deze gedupeerde klant beschrijft exact hetzelfde wat ik nu meemaak (spijtig genoeg kan ik hiermee geen contact opnemen - staan geen contactgegevens bij).

Wat kan ik doen? Ik heb een voorstel gedaan - betekent dit dan meteen een contractverbreking? Dient dit trouwens niet via aangetekend schrijven te gebeuren? Ik besef dat het hier over een 'relatief klein bedrag' gaat, maar sinds ik helemaal op mijn eigen verbouw & pas 25 ben, is dat bedrag op het einde van de rit wel een wereld van verschil. Daarnaast is het principieel ook helemaal niet correct - voor mij is dit pure diefstal, waarbij de persoon in kwestie niet aan zijn proefstuk toe is (wie weet zijn er nog meer gedupeerden...).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 22 jun 2012 09:54

Kunt u de mail met het voorstel hier posten (uiteraard namen verwijderen)? Indien er enkel sprake was van een voorstel is er uiteraard geen contractbreuk, maar dit zal afhangen van de gebruikte bewoordingen.

stippelmans
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 jun 2012 10:29

Dit is de mail die hij mij stuurde op 6 juni 2012. Waar hij die 8cm vandaan haalt, is me tot op vandaag nog een raadsel trouwens.
Beste stippelmans,

Zoals je merkt is het op dit moment onwaarschijnlijk druk.

Wij hebben de werken bij jou inderdaad meer als half afgewerkt, doch werd ons op het moment der werken een onaangename mededeling gedaan dat de uitvulling
ipv 1 à 3 cm bedroeg ,zoals vermeld in mail dd.15/04/2012(waar meer als voldoende materiaal voor was !!), maar tot 8 cm opgetrokken werd omdat jullie teveel hadden uitgehaald !
Dit werd ons op geen enkel moment medegedeeld voor aanvang der werken, enkel op het moment zelf.

Door ons drukke programma hebben wij geen enkel open moment voor verdere uitvoering tot na het bouwverlof (aug. nvdr.).
Als je ons dit duidelijk gemeld had daags voor aanvang was dit geen enkel probleem.

Rekenend op je begrip,

mvg
Dit is mijn mail daaropvolgend:
Beste Chapper,

Spijtig, maar u slaat de bal volledig mis.

In de mail waar u naar verwijst (15/04/2012) staat duidelijk vermeld dat het hier enkel over de woonkamer gaat (welke een oppervlakte van 17m² heeft). Hier zou ik slechts een 2cm nodig hebben omdat de beton hier iets te dik is gelegd geweest.

Vervolgens: ik heb een voorschotfactuur betaald waarin duidelijk vermeld staat "chapewerken volgens mail voor uitvulchape dd. 02/02/2012". Als u deze mail goed leest, wordt hier gesproken over 5cm uitvulchape. Na de oefening van iet-wat begrijpend lezen resulteert dit: 5cm uitvulchape overal, buiten de woonkamer - waar er slechts ruimte is voor max 2cm.

Daarnaast heb ik u dit (dat DE WOONKAMER een mindere dikte zou hebben) nogmaals telefonisch gemeld & dat de rest een 5cm zou bedragen. U hebt hier toen geen bezwaar tegen gemaakt. Een welles-niettes spelletje dus - maar uiteindelijk staat het wel zo op email en hebt u volgens mij hier geen verhaal tegen.

Het feit dat u te weinig materiaal voor handen had, is dus niet mijn fout - maar volledig de uwe. Trouwens, moest uw materiaal in orde zijn geweest (vrachtwagen), zou dit nooit of nimmer een discussie mogen geweest zijn.

Ook wil ik hier de opportuniteit nemen om nogmaals mijn frustraties te uiten over uw manier van werken. U hebt tot vijfmaal toe een nieuwe datum van oplevering afgesproken - u bent telkens niet komen opdagen. 2 maal ben ik hiervoor een parkeervergunning gaan regelen - uiteraard tegen betaling. De andere 3 keer heb ik de moed opgegeven - en terecht achteraf gezien (mijn voorgevoel dat u niet kwam opdagen - was correct). Daarnaast bent u al enkele weken haast onbereikbaar - waarbij ik het gevoel heb dat u mij bijna volledig negeert...is dit een gewoonte van u?

Ik heb u op 27/05/2012 telefonisch een voorstel gedaan: ik betaal voor de reeds uitgevoerde werken, het resterende bedrag betaalt u mij terug (gezien het voorschot veel meer was) & we zetten onze verdere afspraken/samenwerking volledig stop. Door uw falen zijn mijn plannen enorm door elkaar geschud, en u begrijpt ook dat het vertrouwen volledig weg is & een verdere samenwerking niet meer wenselijk is.

Graag hoor ik zo vlug mogelijk van u terug - anders voel ik mij genoodzaakt andere wegen te bewandelen.

Stippelmans
Mails waar naar gerefereerd wordt (02/02/2012, 15/04/2012), kan ik evt ook bezorgen.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 22 jun 2012 10:38

Zoals ik het lees herhaalt u gewoon uw voorstel, en is er dus geen sprake van contractbreuk.

Stuur hem een AS waarin u hem een redelijke termijn geeft voor het afwerken van de werken (u kan niet zomaar beslissen het contract te beëindigen, u moet hem de kans geven zijn werken uit te voeren), laten we zeggen eind juli (weet het, is nog lang, maar u moet hem de kans geven dit te organiseren). Dat u ook bereidt bent in onderling akkoord het contract te beëindigen. Dat u, indien u tegen datum x (pak 2 weken in de toekomst) geen antwoord krijgt, u ervan uitgaat dat hij de werken verder zal uitvoeren binnen de gestelde termijn. Dat indien de werken niet uitgevoerd zijn tegen dan, u ervan uit gaat dat hij eenzijdig het contract wil verbreken, en dan schadevergoeding zal eisen gelijk aan het voorschot, en dit desnoods bij de bevoegde rechtbank.

stippelmans
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 jun 2012 11:16

Zoals ik het lees herhaalt u gewoon uw voorstel, en is er dus geen sprake van contractbreuk.

Stuur hem een AS waarin u hem een redelijke termijn geeft voor het afwerken van de werken (u kan niet zomaar beslissen het contract te beëindigen, u moet hem de kans geven zijn werken uit te voeren), laten we zeggen eind juli (weet het, is nog lang, maar u moet hem de kans geven dit te organiseren). Dat u ook bereidt bent in onderling akkoord het contract te beëindigen. Dat u, indien u tegen datum x (pak 2 weken in de toekomst) geen antwoord krijgt, u ervan uitgaat dat hij de werken verder zal uitvoeren binnen de gestelde termijn. Dat indien de werken niet uitgevoerd zijn tegen dan, u ervan uit gaat dat hij eenzijdig het contract wil verbreken, en dan schadevergoeding zal eisen gelijk aan het voorschot, en dit desnoods bij de bevoegde rechtbank.
Dank voor het advies. Ik denk dit wel te gaan doen.

Stel dat ik een AS stuur, daarop een antwoord krijg (binnen de 2 weken) dat hij dit niet kan uitvoeren tegen eind juli (bouwverlof) - waar initieel 4 mei 2012 (!!) afgesproken was - wat dan? Kan ik dit heel gedoe dan ook aanschouwen als contractverbreking van zijnentwege?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 22 jun 2012 11:28

Contractbreuk is altijd zeer moeilijk, zeker als hij antwoord met de vraag tot uitstel. Als in uw oorspronkelijk contract een einddatum afgesproken was, staat u al sterker (eind mei tot eind juli zijn 2 maanden extra, wat meer dan redelijk is voor enkele dagen werk), maar nog steeds twijfelachtig of dit door een rechter aanvaard zal worden.
Beste wat u kan doen is hem dan extra tijd geven gelijk aan maximaal de termijn van het bouwverlof (weer 3 weken dus). Maak hem dan ook duidelijk dat elk bijkomend uitstel beschouwd zal worden als contractbreuk, tenzij wegens overmacht en hij dit kan staven.

stippelmans
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 22 jun 2012 11:38

Contractbreuk is altijd zeer moeilijk, zeker als hij antwoord met de vraag tot uitstel. Als in uw oorspronkelijk contract een einddatum afgesproken was, staat u al sterker (eind mei tot eind juli zijn 2 maanden extra, wat meer dan redelijk is voor enkele dagen werk), maar nog steeds twijfelachtig of dit door een rechter aanvaard zal worden.
Beste wat u kan doen is hem dan extra tijd geven gelijk aan maximaal de termijn van het bouwverlof (weer 3 weken dus). Maak hem dan ook duidelijk dat elk bijkomend uitstel beschouwd zal worden als contractbreuk, tenzij wegens overmacht en hij dit kan staven.
Kan ik hem in mijn AS gewoon niet meteen duidelijk maken "indien niet tegen eind juli", ik dit beschouw als contractbreuk van zijnentwege? Je moet denken, die uitvulchape duurt in totaal slechts enkele uurtjes (nog niet eens een volledige dag). Eind juli betekent dat deze kerel 3 maanden (!) hiervoor de tijd heeft gehad.

Ik kom misschien redelijk agressief over nu, maar ik ben dit gedoe meer dan zat. Niet alleen omdat de werken niet zijn uitgevoerd, maar ook de manier waarop - deze persoon denkt zich quasi alles te kunnen permiteren.

Je moet je ook bedenken dat ik onder een bepaalde tijdsdruk zit - stel dat meneer dus niet meer komt opdagen, wel degelijke contractbreuk pleegt, ik van 0 moet beginnen met het zoeken van een nieuwe chapper (en dan zijn we ondertussen al half augustus...!). En ik kan je verzekeren - dat is zeker niet "vandaag vragen, volgende week reeds werken uitvoeren".

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 22 jun 2012 11:48

U kan alles vragen, maar als u teveel vraagt en dit komt voor de rechter, kan deze wel eens in uw nadeel spreken. Dat u tot nu toe 2 maanden geduld heeft gehad en geen stappen heeft ondernomen, werkt nu in uw nadeel.

Sowieso geeft u hem in uw eerste schrijven maar tot eind juli, als hij hiermee akkoord gaat heeft u geluk, komt hij af met gegronde redenen voor uitstel (en bouwverlof is gegrond), moet u toch wachten (maar ook niet meer dan redelijk).

stippelmans
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 22 jun 2012 12:24

U kan alles vragen, maar als u teveel vraagt en dit komt voor de rechter, kan deze wel eens in uw nadeel spreken. Dat u tot nu toe 2 maanden geduld heeft gehad en geen stappen heeft ondernomen, werkt nu in uw nadeel.

Sowieso geeft u hem in uw eerste schrijven maar tot eind juli, als hij hiermee akkoord gaat heeft u geluk, komt hij af met gegronde redenen voor uitstel (en bouwverlof is gegrond), moet u toch wachten (maar ook niet meer dan redelijk).
Stel dat ik het zo laat, dus geen AS/advocaat/niks. Hij beweert contractbreuk, ik laat hem in zijn waan & en genot van zijn gestolen (want dat is het wel IMO) 400 EUR. Ik begin vanaf nu gewoon te zoeken naar iemand anders.

Kan meneer, stel dat hij het wel héél smerig wil spelen, achteraf het hele factuurbedrag nog komen opeisen?

(klinkt al een pak minder strijdvaardig, maar probeer gewoon een overzicht te hebben van alle mogelijke pistes...)

Terug naar “Aanneming”