Bezig met een grondige renovatie. Een chapper ingehuurd om de chapewerken uit te voeren. Initieel werd afgesproken een uitvulchape van 5cm dikte leggen. Ik heb achteraf, per e-mail, laten weten dat dit nog steeds zo was - maar dat (enkel en alleen) in de woonkamer, de dikte minder zou bedragen, namelijk een 2 tot max 3cm (het betreft een 17m², van de totale ~65m²). Hij heeft hier zijn OK op gegeven, eveneens via e-mail. Ik heb dit ook telefonisch nogmaals gezegd.
Bedoeling was dat vrijdag 4 mei 2012 de uitvulchape ging gedaan worden. Donderdagavond (3 mei 2012) krijg ik een telefoontje dat hij problemen heeft mijn zijn vrachtwagen, waardoor hij niet kan komen opdagen. Hij zou de week daarna, woensdag 9 mei 2012 komen. Geen probleem voor mij - dit kan altijd voorvallen. Woensdag 9 mei komt hij opdagen en begint aan de werken. Voor de start duikt er een misverstand op over die dikte van de uitvulchape. Blijkt dat hij mijn e-mail helemaal niet goed gelezen heeft. Hij ging er vanuit dat de gehele oppervlakte maar max 2-3cm moest zijn (nochtans was mijn eerdere e-mail 100% duidelijk - geen twijfel aan). Resultaat: hij heeft te weinig materiaal bij, en kan de werken dus niet in 1x voltooien. Hij stelt voor om het resterende gedeelte in een tweede keer te doen.
Vanaf hier begint de miserie. Er wordt wel 4 tot 5 keer een een nieuwe afspraak gemaakt (want hij kwam steeds niet opdagen - en dit zonder ook maar op voorhand een seintje te geven). Daarna begint een periode van stilte - de persoon in kwestie negeert mij blijkbaar volledig. E-mails, SMS-jes, voicemails, telefoontjes, ... worden allemaal niet beantwoord (en dit weken aan een stuk). Uiteraard planning van mijn verbouwing hierdoor hevig in de war gestuurd. Krijg ik uiteindelijk toch een e-mail van deze persoon: zegt hij dat hij het druk heeft en het resterende pas in augustus (!) komt doen (3 maanden later dan afgesproken!!).
Mijn grote flater: ik heb deze persoon een voorschot van ~800 EUR betaald. De werken die deze nu heeft uitgevoerd, komt maar op een ~350 EUR.
Ik doe, zowel telefonisch als per e-mail, het volgende voorstel: ik betaal voor de reeds uitgevoerde werken, het resterende bedrag betaalt u mij terug (gezien het voorschot veel meer was) & we zetten onze verdere afspraken/samenwerking volledig stop. Door uw falen zijn mijn plannen enorm door elkaar geschud, en u begrijpt ook dat het vertrouwen volledig weg is & een verdere samenwerking niet meer wenselijk is.
Vervolgens negeert deze mij weer volledig voor x-tijd, tot ik eens met een ander telefoonnummer bel: surprise, ik heb hem van de eerste keer aan de lijn. Hij claimt dat ik, (gezien mijn voorstel), het contract éénzijdig verbroken heb, en ik dus helemaal geen recht meer heb op dat stuk van het voorschot & hij dit dus niet gaat terugbetalen.
Saillant detail: op http://www.twizzi.be" onclick="window.open(this.href);return false;, een gerespecteerde website waar je een vakman kan zoeken alsook bevindingen van anderen over een vakman kan terugvinden, staat een interessant bericht op het profiel van de chapper in kwestie, van eveneens een gedupeerde klant . Blijkbaar is het niet de eerste keer dat deze chapper deze streek uithaalt, want deze gedupeerde klant beschrijft exact hetzelfde wat ik nu meemaak (spijtig genoeg kan ik hiermee geen contact opnemen - staan geen contactgegevens bij).
Wat kan ik doen? Ik heb een voorstel gedaan - betekent dit dan meteen een contractverbreking? Dient dit trouwens niet via aangetekend schrijven te gebeuren? Ik besef dat het hier over een 'relatief klein bedrag' gaat, maar sinds ik helemaal op mijn eigen verbouw & pas 25 ben, is dat bedrag op het einde van de rit wel een wereld van verschil. Daarnaast is het principieel ook helemaal niet correct - voor mij is dit pure diefstal, waarbij de persoon in kwestie niet aan zijn proefstuk toe is (wie weet zijn er nog meer gedupeerden...).