diverse problemen na oplevering appartement
Geplaatst: 23 mei 2012 08:17
Mijn echtgenote en ik kochten 3 jaar geleden een appartement op plan, een zogenaamd "sleutel-op-de-deur-concept".
Nadat men er bijna 2 jaar over gedaan had om dit te zetten zijn we er vorig jaar kunnen intrekken. Na de oplevering bleken er al gauw enkele zaken niet in orde, maar men had ons bij de bouwfirma verzekerd dat we al deze "mankementen" tot een jaar na oplevering mochten melden en dat men deze zou oplossen voor ons.
Hoe langer we hier woonden, hoe meer van die "mankementen" we tegenkwamen:
• Een half jaar geleden zat onze wc plots verstopt, waarbij geen enkele ontstoppingspoging mocht baten. Navraag bij de bovenburen leerde ons dat deze geen problemen hadden. Aangezien het toen al vrijdagavond was, en we in het weekend niemand wilden lastigvallen besloten we te wachten tot maandag om de bouwfirma te contacteren. Een verstopt toilet is immers het einde van de wereld niet, en we mochten gebruik maken van de wc van familie die vlakbij woont.
Allemaal goed en wel, tot ik de volgende dag (zaterdag) op mijn werk telefoon krijg van mijn hoogzwangere echtgenote waarbij ze me in paniek vertelt dat alles in die pot naar boven gekomen is, overloopt en zelf uit de pot spuit. Zelfs de opgetrommelde medewerker van de bouwfirma begreep niet hoe zoiets mogelijk is met een quasi lege beerput. Zoiets had hij namelijk nog niet vaak gezien. Er werd zelfs gezegd dat bij de bouw van de blok al bleek dat de constructie van de leidingen maar “kantje boordje” is, en deze zeker niet genoeg hellen. 1 van de buren die bouwkundig ingenieur is bevestigd dit.
Men heeft dan maar een gat gemaakt in de leiding, waarbij ze met veel moeite een obstructie hebben kunnen verwijderen. Onder dat gat in die leiding heeft men dan een ton geplaatst zodat iedereen in de blok toch zijn toilet kon gebruiken dit weekend zodat men maandag alles zou kunnen komen repareren.
Die man van de bouwfirma en mijn schoonmoeder hebben de taak op zich genomen om gans de kelder – die werkelijk VOL uitwerpselen lag – op te kuisen waarvoor ik hen zeer dankbaar ben. Ikzelf ben na mijn werk nog 2 uur bezig geweest met het opkuisen van ons toilet dat ook werkelijk overal volhing met uitwerpselen. Ik kan u verzekeren: er zijn aangenamere dingen in het leven.
Achteraf bleek dan dat wanneer iemand zijn wc doortrok de inhoud niet in maar naast de ton terechtkwam, waardoor in een mum van tijd de ganse kelder terug onder stond. Bovenbuur Jan heeft deze keer de moeite genomen enkele aanpassingen te doen, en alles op te kuisen.
Op maandag is men dan met meerdere mensen bezig geweest dit om de obstructie in de buizen te verwijderen.
Volgens de bouwfirma kunnen ze de buizen niet meer laten hellen dan wat nu het geval is. Ze geven als oplossing aan dat iedereen in het gebouw de grote spoelknop in plaats van de spaarknop moet gebruiken zelfs bij een kleine boodschap. Voor hen is hierbij het probleem opgelost, zo zeggen ze zelf.
Noch de buren, noch wijzelf zijn hier echter mee akkoord. Wij vragen ons dan ook af of wij via andere kanalen geen betere oplossing kunnen afdwingen.
• Ik ben werkelijk 2 volle weken bezig geweest met het filteren van de grond voor, achter en rondom het huis. Ik heb kruiwagens vol veroeste nagels, hele bakstenen en grote stukken glas uitgehaald. Volgens de grondwerker – die trouwens dringend manieren mag leren- was dit de grond die er oorspronkelijk lag. Naar mijn idee was dat bouwafval, en sluit dit niet aan bij een “sleutel op de deurconcept” en is dit werkelijk schandalig . Nadat ik mijn ganse vakantie heb staan filteren hebben we een grote berg goede zwarte grond laten komen. De morrende grondwerker heeft deze helpen uitspreiden over de slechte grond zodat het mogelijk was gras te zaaien. Ik mag er niet aan denken dat ons kindje dat over enkele jaren in de tuin zal spelen gekwetst kan geraken.
•Na enkele maanden bleek er een lek te zijn in de kelder en moest er een aanpassing gebeuren aan de roostertjes en afvoerbuizen die in onze tuin rond het terras liggen. Met als resultaat dat ver rond die roostertjes de gazon volledig werd weggegraven. Kan u zich voorstellen hoe aangenaam zoiets is na het voorgaande?
• De inrit van de ondergrondse garage: nog zo’n probleem. In het begin was het werkelijk niet mogelijk om zonder schade in en uit die garage te rijden met een normale wagen. Ook dit is een fout in de constructie: er is gewoon niet genoeg plaats. Wijzelf hadden voor meer dan €1000 lakschade en ook alle buren uit ons gebouw hadden hier grote moeilijkheden mee met als gevolg zware schade. De bouwfirma is hier meerdere keren aanpassingen komen doen door hele stuken muur weg te boren. Nadat deze maatregelen werden genomen moet ik zeggen dat het beter is dan ervoor. We kunnen er in- en uitrijden met onze wagen maar het zal altijd een zeer moeilijke inrit blijven. Zeker niet toegankelijk voor mensen met een grote wagen of een break en dat is jammer want wij vinden niet dat de keuze van de grootte van de wagen hiervan zou mogen afhangen.
Bovendien had 1 of de andere slimmerik ook de lichtknop aan de rechterkant van de garage geplaatst . Je moest dus al een Britse wagen hebben wilde je het licht van op de bestuurdersstoel kunnen aansteken wanneer je de garage binnenreed. Het laatste heeft men wel aangepast.
•Onze keukendeur vertoont een diepe kras, veroorzaakt door werkmannen VOOR de oplevering. Dit is meerdere malen gesignaleerd aan de bouwfirma, waar heeft men gezegd dat dit verholpen zou kunnen worden met een soort stiftje, hetgeen volgens ons de kras enkel zou camoufleren. We gingen hier dus niet mee akkoord en hebben dit ook duidelijk laten weten aan de desbetreffende bouwfirma. Eerder deze week merkten mijn echtgenote en ik dat iemand (zonder ons medeweten hiervan!) die kras heeft bijgewerkt met een stiftje. Je ziet het trouwens nog steeds...
Ook vragen we ons af of het zomaar kan dat die mensen dit doen zonder ons medeweten.
• Er werd ons beloofd dat men een deur met een 10 puntslot zou plaatsen. Nu ken ik niks van sloten maar een 10 puntslot lijkt mij een slot met 10 verankeringen in de deurlijst. Toch vreemd dat wij bij onze deur slechts 3 verankeringen tellen.
•De gemeenschappelijke traphal werd na maanden aandringen intussen door hen geschilderd, en rap-rap schoongemaakt.
•In 1 van de hallen hadden we een vreemd patroon op de muur, dat soms meer en soms minder opvalt. Bleek het slecht stukadoorwerk te zijn. Eerst heeft men nog getracht dit weg te schilderen, maar dit resultaat was onvoldoende. Vervolgens heeft men de stukadoor opnieuw langsgestuurd en we wachten nu op de schilde die het opnieuw moet komen overschilderen. Dit sleept ook al aan sinds onze eerste melding hiervan, meer dan een jaar geleden.
•Meerdere terrastegels vertonen roestvlekjes . Dit is gemeld, men is komen kijken en deze zouden worden vervangen, maar dit is nog niet gebeurd. Telkens we de bouwfirma hierover aanspreken zeggen ze dat de tegels besteld zijn.
•Men beloofde ons eveneens een spiegel om het in- en uitrijden in de parkeergarage te vergemakkelijken. Ook deze is na een dik half jaar nog steeds in bestelling, evenals een isolatiekast voor een zeer lawaaierig sprinklertoestel in de kelder.
Wij hebben al deze zaken meerdere malen aan deze bouwfirma gemeld. Sommige zaken werden opgelost, maar heel vaak werden beloftes gemaakt die tot vandaag niet werden nagekomen. Sommige zaken slepen al meer dan een jaar aan.
Wij vragen ons dan ook af of we de oplossing voor deze problemen niet op een andere manier kunnen afdwingen.
Met in het bijzonder de oplossing dat zij gaven voor het afvoerprobleem: Wij vinden niet dat we omdat zij de buizen niet genoeg hebben laten afhellen dat wij (en alle mensen uit het gebouw) verplicht kunnen worden het maximum aan spoelwater te gebruiken telkens we de wc doortrekken, zelfs bij kleine boodschappen.
Waarom zit er anders een spaarknop op die wc?
Iemand advies hierover?
Met vriendelijke groeten,
Bart Daems
Nadat men er bijna 2 jaar over gedaan had om dit te zetten zijn we er vorig jaar kunnen intrekken. Na de oplevering bleken er al gauw enkele zaken niet in orde, maar men had ons bij de bouwfirma verzekerd dat we al deze "mankementen" tot een jaar na oplevering mochten melden en dat men deze zou oplossen voor ons.
Hoe langer we hier woonden, hoe meer van die "mankementen" we tegenkwamen:
• Een half jaar geleden zat onze wc plots verstopt, waarbij geen enkele ontstoppingspoging mocht baten. Navraag bij de bovenburen leerde ons dat deze geen problemen hadden. Aangezien het toen al vrijdagavond was, en we in het weekend niemand wilden lastigvallen besloten we te wachten tot maandag om de bouwfirma te contacteren. Een verstopt toilet is immers het einde van de wereld niet, en we mochten gebruik maken van de wc van familie die vlakbij woont.
Allemaal goed en wel, tot ik de volgende dag (zaterdag) op mijn werk telefoon krijg van mijn hoogzwangere echtgenote waarbij ze me in paniek vertelt dat alles in die pot naar boven gekomen is, overloopt en zelf uit de pot spuit. Zelfs de opgetrommelde medewerker van de bouwfirma begreep niet hoe zoiets mogelijk is met een quasi lege beerput. Zoiets had hij namelijk nog niet vaak gezien. Er werd zelfs gezegd dat bij de bouw van de blok al bleek dat de constructie van de leidingen maar “kantje boordje” is, en deze zeker niet genoeg hellen. 1 van de buren die bouwkundig ingenieur is bevestigd dit.
Men heeft dan maar een gat gemaakt in de leiding, waarbij ze met veel moeite een obstructie hebben kunnen verwijderen. Onder dat gat in die leiding heeft men dan een ton geplaatst zodat iedereen in de blok toch zijn toilet kon gebruiken dit weekend zodat men maandag alles zou kunnen komen repareren.
Die man van de bouwfirma en mijn schoonmoeder hebben de taak op zich genomen om gans de kelder – die werkelijk VOL uitwerpselen lag – op te kuisen waarvoor ik hen zeer dankbaar ben. Ikzelf ben na mijn werk nog 2 uur bezig geweest met het opkuisen van ons toilet dat ook werkelijk overal volhing met uitwerpselen. Ik kan u verzekeren: er zijn aangenamere dingen in het leven.
Achteraf bleek dan dat wanneer iemand zijn wc doortrok de inhoud niet in maar naast de ton terechtkwam, waardoor in een mum van tijd de ganse kelder terug onder stond. Bovenbuur Jan heeft deze keer de moeite genomen enkele aanpassingen te doen, en alles op te kuisen.
Op maandag is men dan met meerdere mensen bezig geweest dit om de obstructie in de buizen te verwijderen.
Volgens de bouwfirma kunnen ze de buizen niet meer laten hellen dan wat nu het geval is. Ze geven als oplossing aan dat iedereen in het gebouw de grote spoelknop in plaats van de spaarknop moet gebruiken zelfs bij een kleine boodschap. Voor hen is hierbij het probleem opgelost, zo zeggen ze zelf.
Noch de buren, noch wijzelf zijn hier echter mee akkoord. Wij vragen ons dan ook af of wij via andere kanalen geen betere oplossing kunnen afdwingen.
• Ik ben werkelijk 2 volle weken bezig geweest met het filteren van de grond voor, achter en rondom het huis. Ik heb kruiwagens vol veroeste nagels, hele bakstenen en grote stukken glas uitgehaald. Volgens de grondwerker – die trouwens dringend manieren mag leren- was dit de grond die er oorspronkelijk lag. Naar mijn idee was dat bouwafval, en sluit dit niet aan bij een “sleutel op de deurconcept” en is dit werkelijk schandalig . Nadat ik mijn ganse vakantie heb staan filteren hebben we een grote berg goede zwarte grond laten komen. De morrende grondwerker heeft deze helpen uitspreiden over de slechte grond zodat het mogelijk was gras te zaaien. Ik mag er niet aan denken dat ons kindje dat over enkele jaren in de tuin zal spelen gekwetst kan geraken.
•Na enkele maanden bleek er een lek te zijn in de kelder en moest er een aanpassing gebeuren aan de roostertjes en afvoerbuizen die in onze tuin rond het terras liggen. Met als resultaat dat ver rond die roostertjes de gazon volledig werd weggegraven. Kan u zich voorstellen hoe aangenaam zoiets is na het voorgaande?
• De inrit van de ondergrondse garage: nog zo’n probleem. In het begin was het werkelijk niet mogelijk om zonder schade in en uit die garage te rijden met een normale wagen. Ook dit is een fout in de constructie: er is gewoon niet genoeg plaats. Wijzelf hadden voor meer dan €1000 lakschade en ook alle buren uit ons gebouw hadden hier grote moeilijkheden mee met als gevolg zware schade. De bouwfirma is hier meerdere keren aanpassingen komen doen door hele stuken muur weg te boren. Nadat deze maatregelen werden genomen moet ik zeggen dat het beter is dan ervoor. We kunnen er in- en uitrijden met onze wagen maar het zal altijd een zeer moeilijke inrit blijven. Zeker niet toegankelijk voor mensen met een grote wagen of een break en dat is jammer want wij vinden niet dat de keuze van de grootte van de wagen hiervan zou mogen afhangen.
Bovendien had 1 of de andere slimmerik ook de lichtknop aan de rechterkant van de garage geplaatst . Je moest dus al een Britse wagen hebben wilde je het licht van op de bestuurdersstoel kunnen aansteken wanneer je de garage binnenreed. Het laatste heeft men wel aangepast.
•Onze keukendeur vertoont een diepe kras, veroorzaakt door werkmannen VOOR de oplevering. Dit is meerdere malen gesignaleerd aan de bouwfirma, waar heeft men gezegd dat dit verholpen zou kunnen worden met een soort stiftje, hetgeen volgens ons de kras enkel zou camoufleren. We gingen hier dus niet mee akkoord en hebben dit ook duidelijk laten weten aan de desbetreffende bouwfirma. Eerder deze week merkten mijn echtgenote en ik dat iemand (zonder ons medeweten hiervan!) die kras heeft bijgewerkt met een stiftje. Je ziet het trouwens nog steeds...
Ook vragen we ons af of het zomaar kan dat die mensen dit doen zonder ons medeweten.
• Er werd ons beloofd dat men een deur met een 10 puntslot zou plaatsen. Nu ken ik niks van sloten maar een 10 puntslot lijkt mij een slot met 10 verankeringen in de deurlijst. Toch vreemd dat wij bij onze deur slechts 3 verankeringen tellen.
•De gemeenschappelijke traphal werd na maanden aandringen intussen door hen geschilderd, en rap-rap schoongemaakt.
•In 1 van de hallen hadden we een vreemd patroon op de muur, dat soms meer en soms minder opvalt. Bleek het slecht stukadoorwerk te zijn. Eerst heeft men nog getracht dit weg te schilderen, maar dit resultaat was onvoldoende. Vervolgens heeft men de stukadoor opnieuw langsgestuurd en we wachten nu op de schilde die het opnieuw moet komen overschilderen. Dit sleept ook al aan sinds onze eerste melding hiervan, meer dan een jaar geleden.
•Meerdere terrastegels vertonen roestvlekjes . Dit is gemeld, men is komen kijken en deze zouden worden vervangen, maar dit is nog niet gebeurd. Telkens we de bouwfirma hierover aanspreken zeggen ze dat de tegels besteld zijn.
•Men beloofde ons eveneens een spiegel om het in- en uitrijden in de parkeergarage te vergemakkelijken. Ook deze is na een dik half jaar nog steeds in bestelling, evenals een isolatiekast voor een zeer lawaaierig sprinklertoestel in de kelder.
Wij hebben al deze zaken meerdere malen aan deze bouwfirma gemeld. Sommige zaken werden opgelost, maar heel vaak werden beloftes gemaakt die tot vandaag niet werden nagekomen. Sommige zaken slepen al meer dan een jaar aan.
Wij vragen ons dan ook af of we de oplossing voor deze problemen niet op een andere manier kunnen afdwingen.
Met in het bijzonder de oplossing dat zij gaven voor het afvoerprobleem: Wij vinden niet dat we omdat zij de buizen niet genoeg hebben laten afhellen dat wij (en alle mensen uit het gebouw) verplicht kunnen worden het maximum aan spoelwater te gebruiken telkens we de wc doortrekken, zelfs bij kleine boodschappen.
Waarom zit er anders een spaarknop op die wc?
Iemand advies hierover?
Met vriendelijke groeten,
Bart Daems