Problemen bij de voorlopige oplevering en schade vergoeding

peerware
Topic Starter

Problemen bij de voorlopige oplevering en schade vergoeding

#1 , 05 mar 2012 15:36

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik een probleem met mijn aannemer.

Het verhaal in het kort:
Mijn woning wordt binnenkort opgeleverd alleen eist de aannemer de betaling van de laatste factuur voor de oplevering. Gezien de aannemer 10% gestort heeft op een borgfonds volgens de wet van Breyne moet de laatste factuur betaald zijn voor de oplevering. (Is dat waar?)

Hier kan ik me op zich in vinden maar ik lig nu eigenlijk vast op 1 punt. De aannemer geeft toe het huis telaat te hebben opgeleverd. Met de geplande opleverdatum komt dit neer op 163 dagen. Hiervoor staat een vergoeding in het contract (18 euro) Alleen staat hier niet bij of dit inclusief of exclusief btw is. Aangezien alle prijzen exclusief zijn, ging ik er vanuit dat ook dit bedrag exclusief is. Mijn aannemer denkt hier anders over! zijn woorden:
"De betaling van een boete is niet BTW plichtig, vandaag dat het bedrag van € 18,-/dag het vaste bedrag is." (en rekend dus 163*18 /1.21 = 2424 euro van de factuur. daarna komt de btw verrekening) Ik kan me hier niet in vinden.

Verder op in het contract staat vervolgens ook nog eens:

De opdrachtgever heeft het recht de nietigheid in te roepen van de overeenkomst of van het met de wet in strijdige beding, ingeval de bepaling van haar artikel 7 en 12 of de bepalingen genomen in uitvoering van deze artikelen niet nagekomen worden.

artikel 7
f) de aanvangsdatum van de werken, de uitvoerings- of leveringstermijn en de schadevergoedingen wegens vertraging in de uitvoering of levering vermelden; deze vergoedingen moeten minstens met een normale huurprijs (van het afgewerkte goed waarop de overeenkomst betrekking heeft) overeenstemmen

Het huur bedrag van het type woning is in de regio +- 1000 euro per maand. Dat komt nieteens in de buurt van de 540 euro incl btw die er nu gerekend wordt. Omdat beide teksten (artikel 7.f en de schade vergoeding van 18 euro/dag) in de overeenkomst staan, is dan die 18 euro toch leidend of juist de wet (artikel 7.f) Met andere woorden, "overschrijft" een stuk tekst in een overeenkomst de wettelijke vergoeding?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding