aannemer levert slecht werk

badjedouchke
Topic Starter
Berichten: 2

aannemer levert slecht werk

#1 , 08 feb 2007 20:42

1. Situatie
  • •Overeenkomst met ‘aannemer’ -->renovatie badkamer.
    •Start afbraak eind december -->; voorschot €2500
2. Problemen
  • •Vloer slecht ingevoegd
    •1 muur staat scheef/hol
    •Tegels slecht geplaatst (+ 1,5 cm verschil in voeglijn)
    •Plafond afgewerkt met MDF platen die niet geschikt zijn voor heel vochtige ruimtes.
    •Douche- en badgedeelte onjuist gebruik van materialen, niet voldoende om vocht te weren
3. Acties ondernomen
  • • Werken stopgezet
    • Expert gecontacteerd. Deze bevestigt de gebreken.
    • Expert neemt telefonisch contact op met ‘aannemer’. Mondelinge overeenkomst om werken te be?indigen. Aannemer mag voorschot houden.
    • Mail ‘aannemer’ ter ondertekening van deze overeenkomst (heb ik nog niet getekend)
    • Factuur leverancier tegels --> factureert aan ons ipv. aan aannemer (allerlei materialen…). In de offerte van de aannemer staat wel dat de offerte 'inclusief materiaal' is.
    • Terug contact met expert. Deze gaat een aangetekend schrijven richten aan tegelleverancier ( protest aantekenen) en aannemer.
4. Bijkomende info
  • • ‘Aannemer’ zou niet in orde zijn met HandelsRegister, BTW, …
    • ‘Aannemer’ zou in het verleden al veroordeeld zijn voor oplichting (verzekering)
Wat zijn mijn opties om verdere, al dan niet juridische, stappen te ondernemen?
Heb ik een redelijke kans om mijn voorschot te recupereren?
Kan ik verhaal aantekenen tegen geleden ongemak (nu reeds 8 weken zonder badkamer)?
Indien er een juridische procedure zou volgen, is dit iets van weken, maanden, jaren, ...?
Wat met de factuur van de tegelleverancier... kan ik problemen krijgen als ik die niet betaal?
Alle andere relevante informatie is welkom.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
badjedouchke
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 18 feb 2007 23:25

Ondertussen nog geen verder nieuws...
De bouwexpert heeft een aangetekend schrijven gericht aan de tegelleveranciers, maar ik heb nog geen reacties van hem.

Bovenstaande vragen blijven ... dus een klein 'bumpje' :wink:

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#3 , 21 feb 2007 20:34

Hoe kies je een goede aannemer ?

Indien je gaat bouwen, dien je uiteraard een geschikte aannemer te vinden. Maar hoe ga je te werk ? De keuze van een goede aannemer is van promordiaal belang om je droomhuis te kunnen bouwen.

Als bouwer bent U volledig vrij om zelf een geschikte aannemer te vinden. Een van de belangrijkste zaken om een geschikte aannemer te vinden is ervoor te zorgen dat de aannemer ingeschreven staat als "geregistreerd aannemer". Een geregistreerd aannemer heeft een registratienummer toegewezen gekregen en voldoet hiermee aan een aantal minimum vereisten zoals dat de geregistreerde firma geen schulden en/of lasten heeft. Bovendien worden een aantal gewestelijke bouwpremies en toelagen slechts toegekend op voorwaarde dat de aannemer geregistreerd is. Hetzelfde geldt voor het verlaagde BTW-tarief voor de uitvoering van o.a. renovatiewerken aan woningen van meer dan vijf jaar oud.

Een lijst van geregistreerde aannemers kan geraadpleegd worden in elk ontvangkantoor en in elke controle van de directe belastingen en van de BTW of op de Federale Portaalsite.

Bovendien beschikt een geregistreerd aannemer over een vestigingsattest wat hem bekwaam maakt als vakman. Het kan geen kwaad om daarnaar te vragen indien je gaat bouwen met een geregistreerde aannemer.

U doet er ook het best aan een aannemer te kiezen die lid is van het "Charter van de Woningbouwers". Deze aannemers verbinden zich tot de strikte toepassing van de wet Breyne. Een overzicht is hier http://www.faba.be/nl/Search.asp te vinden op de website van de Federatie van Algemene Bouwaannemers.

De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) startte zopas met een nieuw initiatief: de website www.ikzoekeenvakman.be, waarop u per categorie van werken een aannemer kunt zoeken.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Reclame

Terug naar “Aanneming”