werken starten, aannemer komt terug op offerte

yksi
Topic Starter
Berichten: 25

werken starten, aannemer komt terug op offerte

#1 , 17 jan 2012 20:11

We laten momenteel een renovatie van betonrot uitvoeren. Na één dag werken liet de aannemer ons weten dat de schade hoger is dan geschat, nl. dubbel zo veel. Van de oorspronkelijke offerte blijft er dus niet veel meer over en uiteindelijk zal het dus dubbel zo duur worden.
Oorspronkelijke offerte werk gemaakt voor 250dm², totaalprijs 8000euro (inclusief alle materiaal, plaatsing stellingen etc).
Nu zegt men dat er 500dm² te herstellen is en dit 3000euro extra zal kosten.

Een offerte wordt toch voor iets uitgevoerd denk ik dan? Indien men bij offerte de helft niet kan inschatten, maar op de eerste werkdag wel meteen ziet dat er meer werk zal zijn dan voorzien, heeft men zijn offerte niet serieus genomen lijkt mij. In de offerte staat wel dat de werkelijk geschatte oppervlakte steeds kan afwijken. Ik denk dan aan wat cm verschil... maar de helft, dat kan toch niet?

Kan dit nu zomaar? Ik kan me inbeelden dat er altijd iets onvoorzien kan voorvallen en het iets extra kan kosten, maar de helft van de werken op voorhand niet kunnen 'zien'? Dat lijkt me toch heel sterk?

We kunnen nu dus nog steeds beslissen de werken te stoppen, maar moeten dan wel alle tot nu toe gemaakte kosten betalen zoals plaatsen van stellingen etc, zo'n 2000euro. Terwijl er nog maar één dag effectief is gewerkt, en de eerste fase van de werken al minstens 10dagen zouden duren. Dus dat zou al een dure grap zijn voor één werkdag, (waarvan ik me trouwens afvraag of er al wel iets werd gedaan).

Iemand meer info?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jan 2012 10:52

Staat er in de offerte niet dat het om en VH ging (vermoedelijke hoeveelheid)?
Het is natuurlijk zeer moelilijk om zonder stelling een juiste raming te maken.

VWLG
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2017 14:36

Ik ben geïnteresseerd hoe dit uiteindelijk is afgelopen. Wij hebben momenteel een gelijkaardig voorval, ook met betonrot.
Stelling geplaatst en alles is intussen gecementeerd.

Ze hadden de vermoedelijke hoeveelheid cement geschat op een 500 dm2. Nu, op de factuur blijkt dat het 5,6-voudige te zijn. Vermenigvuldigd met het afgesproken tarief betekent dit ipv 5000 euro, meer dan 25.000 euro!

Heeft iemand een idee of dit überhaupt mag? Ze hebben ons niet ingelicht over deze kosten.
Dat het dubbel zoveel werk zou kunnen zijn, daar hadden we mee rekening gehouden maar x5?! Dat is toch niet serieus?
Als we dit geweten hadden, hadden we zonder enige twijfel een andere aannemer gekozen...

Iemand een idee wat we hier tegenin zouden kunnen brengen en of we kans maken om dit niet te moeten betalen?
Alvast bedankt!

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 jul 2017 15:37

Je reageert op een 5 jaar oud topic. Weinig kans dat TS hier nog komt lezen. Hoe was de hoeveelheid cement vermeld op uw offerte? een forfaitprijs of vermoedelijke hoeveelheid? Ik geloof eerder in dat laatste. Dan heb je geen poot om op te staan. Bij betonrot moet alle loskomend beton worden weggekapt, en al het roestende metaal verwijderd. Daarvoor moet een veel groter stuk beton worden weggekapt dan oorspronkelijk zichtbaar was.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2017 15:47

Bovendien kan een aannemer kosten door onvoorziene moeilijkheden van technische of geologische aard toch doorrekenen, ondanks vaste prijs vooraf overeengekomen.
Mits voldaan aan enkele voorwaarden:
- werk van de aannemer aanzienlijk verzwaren
- moeilijkheden moeten reeds ontstaan zijn bij het sluiten van de overeenkomst
- niet gekend of konden niet gekend zijn bij partijen

Dit op basis van de imprevisieleer
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Aanneming”