Fout architect

Moesjie
Topic Starter
Berichten: 5

Fout architect

#1 , 13 dec 2006 13:59

Nu mijn nieuwbouw er bijna staat hebben we opgemerkt dat de architect een voorwaarde van de bouwvergunning genegeerd heeft met als gevolg dat het huis eigenlijk niet volgens vergunning gezet is.

Heb hierover met architect en aannemer gebeld/gemaild en die hebben beiden gezegd om de bouw zo af te werken en erover te zwijgen. Zolang er niemand klacht indient is er g??n enkel probleem.

Dit knaagt natuurlijk (nieuwbouw met al onze spaarcenten die in overtreding staat) en ik zou willen weten wat we best doen.

- Ik kan zwijgen en hopen dat er niemand klacht indient
- Kan eventueel een regularisatie aanvragen met misschien een boete (waar we waarschijnlijk geen budget meer voor hebben).
- ...

Wat te doen? Dit is toch de architect zijn verantwoordelijkheid, hij heeft mij als professioneel eigenlijk een stuk bedrogen. Treft mij schuld door het te zwijgen?

Een hele hoop vragen dus ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#2 , 13 dec 2006 23:31

Spreek de architect nog eens aan over deze fout en zeg hem dat hij verantwoordelijk is voor deze beroepsfout. Hij dient hiervoor verzekerd te zijn. Doet hij ambetant zeg hem dat je dit zal melden aan de orde : Meer info
http://www.ordredesarchitectes.be/nl/index.htm

De architecten worden via die nieuwe wet nu ook als enigen wettelijk verplicht om zich te verzekeren voor hun aansprakelijkheid


De aannemers moeten ook verzekerd zijn maar deze zijn bitter weinig te vinden.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Moesjie
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 14 dec 2006 09:21

Aannemer heeft de fout ook gezien en heeft beslist de bouw niet te stoppen en het verder uit te voeren volgens plan. Hij is van de mening dat zij ook verantwoordelijk zijn omdat ze g??n slaafse uitvoerders mogen zijn van een plan. Volgens hem worden dergelijke fouten constant gemaakt zonder gevolg.

Zowel aannemer als architect zijn hiervoor verzekerd.

Wat is eigenlijk de beste stap die ik verder kan zetten? Regulariseren als de bouw af is of gewoon afwachten en bij eventuele vragen of opmerkingen over de fout doorverwijzen naar de architect?

Architect heeft de fout trouwens (niet officieel) besproken op de dienst stedenbouw van de gemeente waar ze hem wisten te zeggen dat ze zich daarmee niet bezig houden en er enkel problemen kunnen zijn bij klachten.

Reclame

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#4 , 14 dec 2006 10:52

Vraag dan aan de architect dat hij een schriftelijke bevestiging gaat vragen aan stedebouw dat zij deze wijziging goedkeuren.

Of ga zelf eerst naar stedebouw en zeg hen dit want een architect en aannemer proberen toch soms de verantwoordelijkheid ergens van hen af te schuiven. Je kan dan zien wat stedebouw hun antwoord is en of ze dit even op papier willen zetten.

Wacht zeker niet tot de definitieve oplevering van het goed vooraleer in te grijpen.

Ik zou zeggen neem eens het advies van een advokaat zodat hij als uw raadsman dan onmiddellijk de aansprakelijken de vinger kan wijzen.

In uw geval denk ik aan 50/50 aansprakelijkheid aannemer en architect.
En laat je zeker niet doen door deze 2 partijen want ze zullen altijd schermen om niets te moeten betalen ook al zijn ze verzekerd.

Meestal zegt iedereen dat ze verzekerd zijn .... Oplossing vraag het polisnummer en de maatschappij van hun verzekering die deze fouten dekt en als ze dit weigeren dan weet je genoeg. Geven ze een nummer dan kan je even bellen naar deze maatschappij ter controle.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Jelle
Berichten: 84

#5 , 14 dec 2006 11:15

Je moet gewoon regularisatie EISEN op kosten van de architect en aannemer, met mondelinge blabla en beloftes ben je niks.

Hoe je het draait of keert, zolang het niet geregulariseerd is heb je een serieuze waardevermindering van je woning. Als je deze ooit wil verkopen zal de notaris sowieso verplicht zijn de kopers op de hoogte te stellen van een bouwovertreding en het risico dat zij hebben dat het deels moet worden afgebroken (ook al zegt in de praktijk niemand er iets van)

Stel jezelf in de plaats van je eventuele latere kopers: Koop jij iets waar je geen 100%garantie hebt dat het "waarschijnlijk" wel in orde is en niemand er ooit iets van zal zeggen? Met een historische overtreding kan je nog discussi?ren, maar dit is een nieuwbouw waar al jou geld insteekt en die voor het af is al een serieuze waardevermindering heeft.

REGULARISEREN DIE HANDEL!!!

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#6 , 14 dec 2006 11:21

en dan wetende dat het woningcertificaat verplicht wordt in 2009 : het paspoort van je woning ...
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Moesjie
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 14 dec 2006 12:11

Iedereen in de omgeving zegt natuurlijk om er gewoon over te zwijgen en het zo te laten (geen slapende honden wakker maken).

Ik ga er zeker eens over spreken met de architect voordat de definitieve oplevering gebeurd. Bijkomstig probleem is wel dat we zeker g??n vertraging meer kunnen/mogen oplopen. We hebben een verhuis gepland tegen de zomer van 2007 en die moet doorgaan.

De overtreding betreft een dakhelling (45?) en kroonlijsthoogte (6m) die afwijken van de buur. Welke kans hebben we dat ze bevelen tot afbreken? Bij afbreken zou dit willen zeggen dat alles moet afgebroken en heringedeeld worden tot op het 1e verdiep.

Dit is natuurlijk een zaak die zwaar op mijn maag ligt, zeker nu al ons geld erin gestoken is en we met tijdsdruk zitten...

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#8 , 14 dec 2006 12:56

Regularisatie aanvragen en alle kosten en wijzigingen laten betalen door de verzekering van de aannemer en de architect

( via ingebrekestelling raadsman )

Ga eerst even naar stedebouw en zo neem je al de eerste hindernis.

want slapende honden komen toch op ??n of andere wijze wakker zelfs door jaloerse buren ...
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Moesjie
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 14 dec 2006 13:06

Ik ga eerst via een advokaat advies inwinnen van wat onze opties zijn. Voor mij is afbreken natuurlijk g??n optie. Een afgewerkt huis afbreken tot en met de eerste gewelven zou een beetje overdreven zijn voor een kroonlijst die niet op de juiste hoogte ligt (de straat staat er vol van)

De gemeente zelf is al op de hoogte via de architect.

Alvast bedankt voor het advies, ik weet nu wat me te doen staat v??rdat het huis opgeleverd wordt.

VGM
Berichten: 70
Contacteer: Website

#10 , 14 dec 2006 13:10

nee afbreken zal niet moeten maar regulariseren wel. Maar doe het nog maar eens schriftelijk zelf met de gemeente want architecten zeggen zoveel en mondelinge gesprekken aan de telefoon weet je nooit wie aan de telefoon aan de andere kant zit en hoe zijn dag wel is. Wees niet bang van stedebouw en vraag het op papier
En dan heb je iets om mee te nemen naar je advokaat die arcitect en aannemer kan ingebrekestellen
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie

Moesjie
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 14 dec 2006 13:19

bedankt voor het advies... we weten weer wat te doen, naast het verder afwerken van de woning en het verzorgen van ons 3-maand oude kindje :roll:

Terug naar “Aanneming”