Conflict onderaannemers versus hoofdaannemer

Sneezie
Topic Starter

Conflict onderaannemers versus hoofdaannemer

#1 , 09 dec 2005 12:11

Hallo,

momenteel zitten we met een zware baksteen op onze maag. Half augustus zijn de graafwerken gestart op onze bouwgrond. Half september zijn 2 onderaannemers gestart met de kruipkelder. Onze hoofdaannemer had enkele problemen met een andere werf waardoor hij deze 2 onderaannemers had aangesteld om ons niet te lang te laten wachten.

Vandaag zijn we 9 december en na drie maanden is het gelijkvloers voltooid. Meer nog: de 2 onderaannemers komen niet meer opdagen op onze werf. Door een onderling conflict is ??n van de twee onderaannemers vorige week vertrokken. De tweede heeft dinsdag zijn boeltje bijeengenomen. Reden: hij zou niet betaald worden door de hoofdaannemer. Ik zeg wel degelijk 'zou'! Hij geeft toe dat hij wel een bedrag ontvangen heeft en de hoofdaannemer kan dit bewijzen. En dat bedrag is niet niks. Dat bedrag is hoger dan de waarde van het huis dat er nu staat.

Toch is deze onderaannemer ook vertrokken. Volgens mij zonder geldige reden want hij geeft toe dat hij betaald wordt. En zijn reden van vertrek is: ik word niet betaald.

Wat zijn de gevolgen van contractbreuk van onderaannemers t.o.v. de hoofdaannemer? Kan hij d.m.v. een aangetekende brief een schadevergoeding vragen per dag dat de onderaannemers niet komen opdagen tot de zaak behandeld wordt door de bevoegde instantie? Ik bedoel daarmee dat hij de onderaannemers door dat bedrag onder druk kan zetten (daarom zijn de onderaannemers nog niet verplicht om dat bedrag te betalen. Dat zal een zaak van de rechtbank zijn)?

Waar staat de bouwheer in heel dit verhaal?

gr,
S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 12 dec 2005 14:31

Beste,

Uitgangspunt in dergelijke situatie is dat u goed voor ogen moet houden dat u als bouwheer enkel en alleen "zaken heeft" met uw hoofd-aannemer.

Stel dat deze onderaannemer niet meer komt opdagen, dan is en blijft uw hoofdaannemer daarvoor aansprakelijk, no matter what.

Hij kan inderdaad (op basis van het contract tussen hem en zijn onderaannemer) een schadevergoeding eisen bij niet-uitvoering van het werk, maar op zich staan jullie als bouwheer daar volkomen buiten.
Hij zou echter ook een derde-onderaannemer kunnen aanstellen die dan het werk komt uitvoeren in de plaats, maar voor rekening van de onderaannemer.

Reclame

Terug naar “Aanneming”