Sanitairman ziet na 2,5 jaar dat er nog een openstaand salod

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Sanitairman ziet na 2,5 jaar dat er nog een openstaand salod

#1 , 26 sep 2010 20:18

Kan je a 2,5 jaar effe een telefoontje geven aan een pariculier dat je met nog een openstaand saldo zit?
Terwijl die aannemer "zwart" vergoed werd, deels wit, meegevraagd was innertijd naar VIP avonden en een weekend Parijs cadeau heeft gehad, (particulier werkt in reissector) maar aannemer die kennelijk een spelletje speelt,(misschien meer wil) of écht niet meer weet :roll: (hij is aan het scheiden en heeft drankprobleem) Er is géén overeenkomst, en géén handtekening, NOOIT geen factuur opgestuurd.
Dreigt nu met rechtbank en deurwaarders.
Wat is uw oordeel en opinie?
Wat zo u doen in deze zaak?

Mvg. Fabi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 sep 2010 22:49

Kan je a 2,5 jaar effe een telefoontje geven aan een pariculier dat je met nog een openstaand saldo zit?
Terwijl die aannemer "zwart" vergoed werd, deels wit, meegevraagd was innertijd naar VIP avonden en een weekend Parijs cadeau heeft gehad, (particulier werkt in reissector) maar aannemer die kennelijk een spelletje speelt,(misschien meer wil) of écht niet meer weet :roll: (hij is aan het scheiden en heeft drankprobleem) Er is géén overeenkomst, en géén handtekening, NOOIT geen factuur opgestuurd.
Dreigt nu met rechtbank en deurwaarders.
Wat is uw oordeel en opinie?
Wat zo u doen in deze zaak?

Mvg. Fabi
De verjaringstermijn is tien jaar. Als hij je nu een factuur stuurt voor effectief uitgevoerde werken dan moet je die vooralsnog betalen. Uiteraard verminderd met wat je al hebt betaald. U moet de reeds gebeurde betalingen wel aantonen aan de hand van overschrijvingen of kwitanties indien cash werd betaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

#3 , 27 sep 2010 10:20

Ik heb eens telefonisch gepolst bij een advocaat, die zegt eveneens dat als hij geen overeenkomst kan aantonen, en pas na 2, 5j beseft dat hij nog een openstaand saldo heeft, het raar overkomt bij de rechter, zei ook nog iets over boek van inkomsten, fiscus, btw enz...
Het is idd 10 jaar maar voor sommige zaken is het een korte verjaringsperiode, de zelfstandige moet eerst zijn factuur opsturen, met detail en van 2008.
Hij zal moeten aantonen dat hij deze dienst gepresteerd heeft, en zijn aankoopfacturen van bad en douche moeten kunnen bewijzen.

't Is niet simpel.....
Groetjes

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 27 sep 2010 15:16

Hij zal moeten aantonen dat hij deze dienst gepresteerd heeft, en zijn aankoopfacturen van bad en douche moeten kunnen bewijzen.
Uiteraard, anders kan iedereen zomaar een factuur toesturen naar eender wie!
Probleem is dat u niet weet hoeveel hij werkelijk kan bewijzen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 26 okt 2010 13:03

Zeggen van : ken ik u meneer?
Ik kan mij niet herinneren dat u ooit werken gedaan heeft bij mij.

Om te dreigen met rechtbank en deurwaarders moet je bewijs hebben (facturen, aankoop goederen etc.)
Ofwel heeft hij die destijds wél in zijn facturatie gestoken, en dan heb je geen poot om op te staan ofwel is het nu te laat en kan je zelf kiezen wat je er mee doet.

Wij hebben ons destijds ook laten vangen, na meer dan een jaar kwam de loodgieter ook zijn betaling vragen, wij vielen omver van verbazing toen we het bedrag zagen. Hebben uiteindelijk netjes betaald maar nadien dachten we ook van : we hadden beter gedaan alsof onze neus bloedde.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 28 okt 2010 10:41

ik begrijp eigenlijk de mentaliteit van vandaag niet meer. Als je weet dat je schulden hebt voor werken die je hebt laten uitvoeren en je krijgt daarvoor een factuur
als is het 2 jaar later wat is dan in godsnaam het probleem om die alsnog te vereffenen.
Die manier van denken kan toch echt niet door de beugel hoor.
Ga van de veronderstelling uit dat bvb bij een loonscontrole door de vakbond blijkt dat je 2 of 3 jaar terug te weinig vakantiegeld hebt ontvangen dan zal je die
als nog willen bekomen. Wat als je werkgever dan zou zeggen: "Sorry maat dat is 2 jaar geleden daar kom ik niet op terug."
Wat egoeth voorstelt is een werkwoord dat begint met een L
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2010 11:07

@ ganapathi tantra: Algemeen gesproken geef ik je absoluut gelijk, maar herlees de TS zijn post: de TS vindt dat er geen schulden meer zijn. Nu als je begint met dingen in het zwart te (laten) doen, moet je goed beseffen dat je hier op meerdere manieren problemen mee kan krijgen. Dus wie zijn gat verbrandt ... (maar dat geldt zowel voor de "vakman" als de consument)

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 28 okt 2010 16:11

laten we niet heilger zijn dan de paus. Moreel gezien zijn schulden schulden of die nu in het zwart zijn of niet doet mi in deze discussie niet ter zake.
Als ts vindt dat er niks meer te betalen is dan zal hij/zij dat ook moeten kunnen weerleggen met bewijzen. Je kan geen protest uiten met de argumentatie
"Ik vind dat ..... " Er moet op zijn minst volgen "om die reden" en die moet gestaaft zijn.
Ik sprak trouwens ook niet rechtreeks de TS aan hoor maar wel het voorstel om het gedachtengoed van dat er helemaal niks is gebeurt te gebruiken
omdat er niks te bewijzen valt. Het is zielig als je zo je zaken regelt
M.i. een verwerpelijke strategie. Mijn eigen raadsman heeft dit zelf al mogen ondervinden toen hij met zo'n suggestie afkwam. Ik wil mijn zaken op
orde krijgen door gebruik te maken van feiten en geen truukjes uit één of ander donker nest.
Trouwens een goed en gedegen vakman die hier en daar zaakjes zonder muziek regelt zal het niet nalaten wel aan klantenservice te doen. Bij zulke
vakmanne zal de stempel dat het zwartwerk was geen reden zijn om een klant in de kou te laten staan. Alleen het kaf doet dat
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 okt 2010 16:34

Ik bedoelde gewoon dat de TS vindt dat de factuur al betaald was: wit, zwart, reisje hier, cadeautje daar, ... en dan begint de miserie omdat niet alles op papier staat. En ik zal dan misschien de uitzondering op de regel zijn, maar in mijn huis komt er niks in het zwart in of uit.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 28 okt 2010 20:28

Laten we concluderen dat de TS betere en duidelijkere afspraken had moeten maken omtrent de vereffening van uitgevoerde werken.
Als je morgen als vakman door je klant wordt gefeliciteerd voor een goed uitgevoerd werk en je vrouw kan daar een schepje boven
op doen door een gratis reisje wat moet je dan doen. Moet je dan gissen dat daarmee een deel van je rekening is vereffend ?
Moeilijk dacht ik. Klare afspraken zijn zo makkelijk
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”